U sredi svetle sedmice posle Vaskrsa, kada Crkva slavi silu Hristovog vaskrsenja, Sveti Teofan Zatvornik, u svom dubokom razmatranju Jevanđelja, podseća na najsvetiju tajnu našeg postojanja — sjedinjenje s Bogom. Njegove reči, koje i danas zvuče kao truba duhovnog buđenja, otkrivaju da nismo pozvani samo da verujemo, već da se potpuno predamo i postanemo jedno sa Hristom, i kroz Njega — sa Ocem nebeskim. „Znaj da sredine nema: ili sve ili ništa“, piše sveti podvižnik, ostavljajući čitaocu večito pitanje: da li si izabrao visinu ili ostaješ u poniženju?
„Kao ti, Oče, što si u meni i ja u tebi, da i oni u nama jedno budu… ja u njima i ti u meni“ (Jn. 17, 21–23).
Eto zlatnog lanca koji nas vezuje za Božanstvo. Mi smo otpali, ali je ustao Posrednik koji je jedno sa Bogom Ocem i postao jedno sa nama. Postajući jedno s Njim, mi se sjedinjujemo s Njim i, kroz Njega, s Bogom Ocem. Slava bezgraničnoj milosti Tvojoj prema nama, Troipostasni Bože, koji si blagovoleo da ustrojiš za nas tako svetao put ka oboženju!
Visoko nas je podigao Gospod. Ne odriči se toga dobročinstva, ispovedaj milost i hvali neizrecivu blagost! Odričući se takve visine ti misliš da se smiravaš, a u stvari pokazuješ grubu neblagodarnost i nebrigu prema visokom daru. Znaj da sredine nema: ili sve ili ništa. Ako nećeš visinu, ostaćeš u gorkom poniženju — i vremeno i večno.
Sveti Teofan Zatvornik u ponedeljak pete sedmice po Vaskrsu otkriva duhovni razlog neverovanja – ne samo tadašnjih Judejaca, već i savremenog čoveka. Njegove reči deluju kao ogoljeno ogledalo današnjice.
U utorak sedme sedmice po Vaskrsu, ruski svetitelj u svom dubokom razmišljanju raskrinkava zablude savremenog čoveka koji traži istinu svuda, osim tamo gde mu je ona zaista data – u Bogu.
U sredu sedme sedmice po Vaskrsu čitamo važnu pouku jednog od najdubljih duhovnih učitelja pravoslavlja — o tamnoj noći duše, dolasku Gospoda i prepoznavanju Hrista u sopstvenom stradanju
Upouci za četvrtak sedme sedmice po Vaskrsu, ruski svetitelj nas podseća na Hristovo obećanje koje ne vara, ali i razotkriva zašto ga ne doživljavamo: „Savest nam ne daje da očekujemo bilo kakvu milost.“