Proročanstvo o kamenu koje donosi prorok Isaija, a koje vladika Nikolaj Velimirović tumači u svojoj besedi za 13. sredu po Duhovima, nije slika o mrtvoj materiji, već otkrivenje o samom Hristu – Kamenu Spasenja. Taj „izabrani, mnogoceni i čestan“ kamen nije tek temelj zida, već krajeugaoni temelj celokupnog Božjeg domostroja, u kome se spajaju Stari i Novi zavet, čovekove unutrašnje sile i putevi čitavog čovečanstva.
Beseda o čudesnom kamenu u Sionu
Evo, ja mećem u Sionu kamen, za osnov,
kamen izabran, mnogocen, krajeugolan,
čestan, temelj pouzdan; ko vjeruje u nj
neće se postidjeti. (Isa. 28, 16)
Ovaj čudesni kamen, braćo, jeste sam Gospod naš Isus Hristos. Jer da je prorok mislio na običan kamen, ne bi spominjao veru u njega, inače bi on proricao idolopoklonstvo.
I kod proroka Danila govori se o kamenu, koji se odvali od brda i razbi velikog idola i poraste kao gora velika, i ispuni svu zemlju (Dan. 2, 34). Proročanstvo o kamenu kod Danila je za neznabošce, a kod Isaija za Jevreje.
Gospod Isus Hristos je taj kamen, koji je postavljen prvo u osnov svukolikog Božjeg stvaranja jer On je Slovo Božje i slovesnost Božja; drugo u osnov Staroga Zaveta kao pripremnog, i treće u osnov Novog Zaveta kao završnog.
Kamen krajeugolan to jest kamen najjači i najtvrđi, koji vezuje i spaja drugo kamenje i drži duvarove raznih pravaca u jedinstvu i celini.
Ako se posmatra Gospod Hristos unutra u nama, On je krajeugolni kamen, koji vezuje i spaja razne naše duhovne sposobnosti u jedinstvo i celinu, tako da sve dejstvuju u jednom pravcu, u pravcu Boga i Carstva Božjeg.
Ako li se posmatra Hristos Gospod u istoriji ljudskoj, On je krajeugolni kamen, koji vezuje i spaja Jevrejstvo i neznaboštvo u jedan dom Božji, u crkvu Božju.
Jer temelja drugog niko ne može postaviti osim onoga koji je postavljen, koji je Isus Hristos (I Kor. 3, 11), govori apostol Novoga Zaveta u saglasnosti sa prorokom Staroga zaveta.
Ko god je do sad verovao u taj Kamen Spasenja, nije se postideo. Niti će se ikad iko postideti ko bude u nj verovao. Jer je taj kamen temelj pouzdan i vaistinu kamen izabran mnogocjen i čestan.
O Gospode Isuse, Kamenu spasenja našega, ukrepi veru u nama, svetu i spasonosnu veru u Tebe, jedinoga Spasitelja našeg. Tebi slava i hvala vavek. Amin.
U besedi za 10. subotu po Duhovima, jedan od najvećih duhovnika 20. veka upozorava da i životinje prepoznaju svog gospodara, dok mnogi ljudi ostaju slepi za prisustvo Božje ljubavi, gubeći svoje pravo ljudsko i duhovno dostojanstvo.
Beseda Svetog Nikolaja Ohridskog i Žičkog za 11. sredu po Duhovima objašnjava razliku između starog i novog zakona i način na koji Božja reč obogaćuje svakog čoveka.
U besedi za 11. subotu po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žiučki nas uči kako da prepoznamo unutrašnji nered, sačuvamo dušu i podseća da red dolazi samo iz Božjeg zakona.
U današnjoj besedi otkrivamo kako je starozavetni prorok doživeo Božju slavu i kako to iskustvo govori i nama danas.
U tumačenju proroka Isaije, vladika Nikolaj Velimirović govori o najvećoj tajni vere: kako su ljudi gledali Spasitelja, a nisu prepoznali da u Njemu obitava večni Bog.
U svojoj besedi za 12. nedelju po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički otkriva kako prorok Isaija vidi svet u kome sukobi nestaju, a ljudi se okupljaju u veri, ljubavi i miru.