U besedi za 11. sredu po Duhovima, vladika Nikolaj Velimirović podseća nas na razliku između starog i novog zakona, otkrivajući dublji smisao Božje objave. Dok je Mojsejev zakon bio namenjen isključivo narodu Jevreja, novi zakon, koji dolazi iz Siona, namenjen je svim narodima i celom čovečanstvu.
Prorok Isaija najavljuje dolazak reči koja ne poznaje granice, ali koja ostaje zatvorena za srca tvrdoglava i neosetljiva. Za hrišćane, međutim, novi zakon predstavlja ispunjenje obećanja i vodi ka spoznaji duhovnog bogatstva koje nadilazi vidljive slike i obećanja prošlosti.
Beseda o novom zakonu od Siona
"Jer će iz Siona izaći zakon, i riječ
Gospodnja iz Jerusalima." (Isa. 2, 3)
O novom zakonu i o novoj reči govori prorok. Stari zakon dat je na Sinaju, novi će doći od Siona. Stari zakon je dat kroz Mojseja, a novi će doneti sam Gospod Hristos. Onaj prvi bio je namenjen u početku samo Jevrejima, dok je novi zakon predviđen za sve narode, za ceo rod ljudski.
Iako su proročke reči jasne, Jevreji ih nisu mogli razumeti, niti ih danas razumeju. Zatvoren je smisao ovih reči za njih zbog okamenjenosti srca. Na koga oni odnose ove reči? Ni na koga. Kako ih tumače? Nikako. Oni prolaze pored njih kao slepac pored otvorenih vrata. Da su mogli razumeti ove reči, da li bi postupili onako kako su postupili sa prorokom i sa Prorokovanim? Zar bi Isaiju prestrugali testerom, a Hrista raspeli na krst?
Zakon Mojsejev Jevreji su smatrali jedinim i poslednjim zakonom Božjim. Zato nisu mogli uvideti smisao proroštva o novom zakonu iz Siona, tj. iz doma Davidova (jer David proslavi Sion). No, ako Jevreji nisu mogli kroz stari zakon uvideti novi, mi hrišćani znamo da kroz novi zakon možemo spoznati stari. Oni su imali samo drvo bez plodova, a mi imamo i drvo i plodove. Oni su držali samo slike bez stvarnosti, a mi imamo i stvarnost i slike. Oni su imali samo obećanja – i to pogrešno shvaćena – a mi imamo i obećanja i njihova ispunjenja.
O Gospode svebogati, koji nas obogati zakonom Tvojim duhovnim i rečju Tvojom životvornom, Tebi se jedinom poklanjamo i Tebe molimo: daj nam mudrosti i sile da živimo po Tvom zakonu i da održimo reč Tvoju svetu. Da ne osiromašimo pred Tobom, koji si nas učinio bogatašima. Tebi slava i hvala uvek. Amin.
U svojoj besedi za 10. ponedeljak po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički objašnjava kako strpljenje Boga krije duboku želju za spasenjem svake duše, pozivajući na iskreno pokajanje pre nepovratnog trenutka koji dolazi.
U besedi za 9. sredu po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički podseća da nas očekuje trenutak koji će zauvek razdvojiti pravedne od nepravednih, radost od žalosti, svetlost od tame — i da nas taj čas može zateći nespremne.
U svojoj besedi za 10. petak po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički upozorava – koliko god Gospod činio čuda i pružao milost, naš odabir da Mu okrenemo leđa može imati strašne posledice.
U besedi za 10. subotu po Duhovima, jedan od najvećih duhovnika 20. veka upozorava da i životinje prepoznaju svog gospodara, dok mnogi ljudi ostaju slepi za prisustvo Božje ljubavi, gubeći svoje pravo ljudsko i duhovno dostojanstvo.
Sveti Nikolaj Ohridski i Žički u duhovnoj besedi za 10. nedelju po Duhovima upozorava na posledice odvajanja od Boga i poziva na obnovu srca i vere.
Sveti Nikolaj Ohridski i Žički u svojoj besedi otkriva čudesnu snagu Crkve koja nadmašuje svaku filozofiju, umetnost i kulturu, pozivajući svakoga da se približi večnom domu Božjem.