Vladika Nikolaj Velimirović nas u besedi za 12. ponedeljak po Duhovima vodi u dubine jednog od najuzvišenijih viđenja proroka Isaije – susreta sa Gospodom Savaotom na prestolu visokom i izdignutom, okruženim nebeskim silama.
Ovo nije samo pripovest o Božijem sjaju i neprolaznoj svetlosti angelskog sveta, već i podsećanje na milost kojom se Bog objavljuje ljudima, čak i onima smrtnima, kroz slike koje čovek može pojmiti. Isaijino iskustvo pred nama otvara vrata kontemplaciji, gde se uzvišena Božija prisutnost susreće sa strahopoštovanjem i molitvom, podsećajući nas da je sveti, trisveti Gospod jedini izvor života i spasenja.
Beseda o strašnoj viziji proroka Isaije
Vidjeh Gospoda gdje sjedi na prijestolu visoku i izdignutu. (Isa. 6, 1)
Evo viđenja nad viđenjima! Evo slave nad slavama i veličanstva nad veličanstvima! Veliku je milost ukazao Bog svima ljudima, što im je dao da vide ovaj zvezdani svet, delo ruku Njegovih.
Još veću je milost ukazao On onima kojima je dao da vide svet angelski, neprolazni i čudesni. No najveću je milost ukazao On jednom malenom broju Svojih izbranika, kojima je dao da vide Njega, Gospoda Savaota, jedinog nestvorenog i Stvoritelja oba sveta.
No kako smrtan čovek može videti Boga besmrtnoga? Nije li sam Bog rekao Mojseju: ne može čovjek mene vidjeti i ostati živ (II Mojs. 33, 20)? I Jevanđelje ne veli li: Boga niko nije video nikad (Jov. 1, 18)?
Vaistinu, niko od smrtnika ne može videti lice Božje, tj. bitnost Božju. Ali po Svome snishođenju i bezgraničnoj dobroti i moći, Bog se može pokazati ljudima u nekoliko, i to u nekom obrazu koji je ljudima pristupačan.
U nekom naročitom obrazu i vidu javljao se On Mojseju, Iliji, Danilu i Jovanu Bogoslovu – ne u suštini Svojoj, već u obliku koji ljudski duh može pojmiti. Isaija Ga vide na prestolu visoku i izdignutu, tj. kao Sudiju, uzvišenog nad svima sudijama i svima sudovima zemaljskim.
Šestokrilni serafimi stajahu okolo njega i vikahu jedan drugome govoreći: Svet, svet, svet je Gospod nad vojskama.
Nije, dakle, Gospod sam, nego Car u carstvu Svome nesagledljivom, okružen najuzvišenijim bićima koja je sazdala Njegova sila. Oko Njega su prvi činovi jerarhije nebeske, glavne vojvode bezbrojnih vojski Njegovih besmrtnih, prvi svetnjaci svetlosti Njegove i neizdržljivog bleska Njegovog.
To je čudesno viđenje Isaije, sina Amosova, proroka Božjeg.
Gospode sveti, sveti, sveti, trisveti, pomiluj i spasi nas nečiste i grešne. Tebi slava i hvala vavek. Amin.
U besedi za 9. sredu po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički podseća da nas očekuje trenutak koji će zauvek razdvojiti pravedne od nepravednih, radost od žalosti, svetlost od tame — i da nas taj čas može zateći nespremne.
U besedi za 10. subotu po Duhovima, jedan od najvećih duhovnika 20. veka upozorava da i životinje prepoznaju svog gospodara, dok mnogi ljudi ostaju slepi za prisustvo Božje ljubavi, gubeći svoje pravo ljudsko i duhovno dostojanstvo.
Sveti Nikolaj Ohridski i Žički u svojoj besedi otkriva čudesnu snagu Crkve koja nadmašuje svaku filozofiju, umetnost i kulturu, pozivajući svakoga da se približi večnom domu Božjem.
Beseda Svetog Nikolaja Ohridskog i Žičkog za 11. sredu po Duhovima objašnjava razliku između starog i novog zakona i način na koji Božja reč obogaćuje svakog čoveka.
Sveti Nikolaj Ohridski i Žički ističe da sve prolazno sagoreva pred Božjim veličanstvom i poziva da tražimo jedino utočište u Živom Gospodu.
U besedi za 11. subotu po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žiučki nas uči kako da prepoznamo unutrašnji nered, sačuvamo dušu i podseća da red dolazi samo iz Božjeg zakona.