U hramovima Srpske pravoslavne crkve ovih dana služe se molebani i liturgije povodom početka nove školske godine. Jedan od upečatljivih trenutaka ovih bogosluženja jeste molitva na kolenima, što je kod dela javnosti izazvalo negativne komentare. Upravo na te reakcije osvrnuo se protojerej-stavrofor Gojko Perović u svojoj novoj kolumni za portal zurnal.me, naglasivši da se iza tog običaja krije vekovna tradicija prosvete i duhovnosti.
Molitva i prosveta kroz istoriju
Podsećajući da „nije bilo učenja bez molitve i prizivanja Božjeg imena“ u proteklih hiljadu godina, otac Gojko ističe da su škole i pismenost na ovim prostorima neraskidivo povezane s Crkvom. Čak i kada bi, kako kaže, „posle 1945. katapultirali na Mars i postali žitelji nekih vanzemaljskih oblasti“, i dalje bismo morali imati poštovanja prema tradiciji koja nikada nije razdvajala prosvetu od duhovnosti.
On podseća da je pola veka dominirala ideologija neprijateljski nastrojena prema veri i Crkvi, naročito u školama, ali da je i taj sistem odavno prevaziđen.
— Ljudi koji danas glasno iznose svoje zgražavanje nad bilo kakvom vezom škole i crkve, a pri tom oplakuju decu koja su u kolenopreklonoj molitvi, svoju partijsku prošlost, lično obrazovanje i javni uticaj uglavnom su povukli iz sistema koji se posle 1990. smatra prevaziđenim i nepoželjnim — ističe Perović.
Dodaje i da su se odrekli Titograda, socijalističkih fabrika i jednopartijskog sistema, ali i dalje baštine ideološke ostatke ateističkog jednopartizma.
Klečanje pred Bogom, a ne pred ljudima
Govoreći o praksi molitve na kolenima, otac Gojko naglašava:
— U takvoj tradiciji najnormalnija stvar je kleknuti pred Bogom — dok traje molitva. To nije toliko čest prizor u pravoslavnim hramovima, ali kako „nije svaki dan Božić“, nije ni ovo tako često, ali jeste, s vremena na vreme, potrebno i neophodno.
On podseća da je ova praksa duboko utemeljena u Svetom pismu i bogoslužbenom iskustvu:
— Imamo je od Davidovog Psaltira, preko novozavetnog teksta do molitvi koje su kasnije ušle u sva pravoslavna bogosluženja. Tako da, komentarisati takvu praksu u negativnom kontekstu (a radi se o prizorima iz crkve) predstavlja, po mom uverenju, izraz nedostatka elementarne kulture i spremnosti na poštovanje različitosti.
Ispravna perspektiva na kolenopreklonu molitvu
Otac Gojko naglašava da molitva na kolenima nije čin pokornosti pred sveštenicima, već pred samim Bogom:
— U ovim situacijama niko ne „kleči pred popovima“, nego narod (i deca) zajedno sa sveštenicima, kleče pred Bogom, oltarom Boga Živoga.
Duhovni značaj i isceljujuća snaga
Na kraju, podseća na duhovni značaj kolenopreklone molitve (molitve kada se kolena preklapaju):
— Crkva veruje da je praksa preklanjanja kolena pred Gospodom, svakako isceljujuća. U pogledu naše gordosti, bahatosti, neumerenosti… Ta osveštana radnja može da donese samo zreliji pogled prema Bogu i bližnjima, a umanjenje osećaja sopstvene svemoći. Kome se to ne sviđa, nije prisiljen da upražnjava, ali neka pazi kako i šta govori o drugima.