Voda u Svetom pismu nikada nije samo voda. Ona je pokret, život, tajna poslušnosti i sila koja zna da se zaustavi pred Božjom rečju. Glas Gospodnji, koji nad njom odjekuje još od stvaranja sveta, ne govori samo talasima i rekama, već i svakome od nas — da se smirimo, da čujemo, da poslušamo.
U besedi za 20. četvrtak po Duhovima, vladika Nikolaj podseća da su i more, i vetar, i oganj, i zemlja poslušni glasu Tvorca, dok je čovek, obdareni razumom, jedini koji se često ogluši o taj glas. Ova beseda zato je poziv da se zastidimo pred poslušnošću prirode i da u sebi probudimo onu istu tišinu u kojoj može da se čuje – glas Gospodnji na vodama.
Beseda o glasu Gospodnjem na vodama
Glas je Gospodnji na vodama. (Ps. 28, 3)
Na Jordanu čuo se glas Gospodnji, kada je sveti Jovan krstio Spasitelja.
Na moru Galilejskom, kada bi bura i vetrovi, čuo se glas Hristov, i bura se utišala, i vetrovi prestali.
Glas Gospodnji čuo se na svadbi u Kani Galilejskoj, i voda se pretvorila u vino.
Na Crvenom moru bi glas Gospodnji, i more se rastupi i otvori put narodu Božjem.
U pustinji bi glas Gospodnji, i voda poteče iz suva kamena.
Šta znači to: glas je Gospodnji na vodama?
Znači: stihija vodena je delo Božje i kroz nju Bog čini čudesa kad hoće i kako hoće.
Ne manje su i ostale stihije delo Božje – oganj, vazduh i zemlja. I nad njima je Bog gospodar; i kroz njih Bog čini čudesa kad hoće i kako hoće.
U ognjenom vidu javio se Bog Duh Sveti o Pedesetnici. U peći Vavilonskoj plamen izgubi svoju silu po reči Gospodnjoj i ne naškodi blaženim otrocima. Oganj s neba pade i zapali žrtvu Gedeonovu (Sud. 6). Ilija svede oganj s neba. Kupina goraše i ne sagorevaše (II Mojs. 3). Oganj s neba pade i zapali žrtvu Bogu (I Car. 18). Ognjeni stub hođaše pred Izrailjcima. Sve to po reči Gospodnjoj.
Zemlja se otvori i proguta nepravednog Koreja, Datana i Avirona (IV Mojs. 16).
Zemlja se otvori i sakri Jelisavetu sa mladencem Jovanom od mača Irodova.
Zemlja se zatrese kada Gospod izdahnu na Krstu, i grobovi se otvoriše.
Na vazduhu se vaznese Gospod na nebo.
Na vazduhu sveti apostoli biše preneti u Jerusalim sa raznih strana sveta.
Na vazduhu prenese angel proroka Avakuma trenutno u Vavilon.
I to sve po glasu Gospodnjem, po naredbi Gospodnjoj.
O kad bi ljudi bili tako poslušni glasu Gospodnjem kao što su mu poslušne nerazumne stihije prirodne!
No, pod vodama razumeju se vaistinu i ljudi poslušni glasu Gospodnjem: apostoli i svetitelji.
Kao voda razliše se oni po svemu svetu s propoveđu Hrista Boga.
Kao voda napojiše žedni svet sa izvora večnoga života.
I obnovi se svet, i procveta.
Kao na običnim vodama, tako se i na njima javiše bezbrojna čudesa Božja – jer behu pokorni volji Božjoj, poslušni glasu Božjem, kao voda, isto kao voda.
O Gospode Isuse Hriste, pomozi nam biti poslušnim glasu Tvome.
Pomozi nam zastideti se od mrtvih stihija, koje Tebe bolje slušaju nego mi.
Tebi slava i hvala vavek. Amin.
Kako Hristos prozire skrivene misli i dela, i zašto oni koji zlo čine često gaje mržnju prema svedocima greha – ohrabrujuća reč za svakog vernika suočenog s odbacivanjem sveta.
U svojoj besedi za 16. subotu po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički podseća da svetlost Gospodnja osvetljava srca hrabrih i razotkriva iluzije grešničkog uma.
Beseda Svetog Nikolaja Ohridskog i Žičkog za 17. sredu po Duhovima vodi nas kroz vaskrsenje duše i otkriva kako Hristova snaga menja naš pogled na smrt.
U besedi za 19. subotu po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički vodi nas kroz Carstvo nebesko, susrete sa svetiteljima i mir u duši – otkrivajući kako običan čovek može dodirnuti darove koje svet ne može dati.
U besedi za 20. ponedeljak po Duhovima Sveti Nikolaj Ohridski i Žički pokazuje kako iskrenost i vera najmlađih otvaraju puteve veličanstvu Hrista koje čak i mudri ne mogu dosegnuti.
Beseda za 20. sredu po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički otkriva kako bezumlje u srcu pokreće zla dela i zašto pokajanje ostaje jedini put ka spasenju.