KAKO U SEBI NAJLAKŠE PRIMETITI DEMONSKO I PROTIV TOGA SE BORITI: Strac Jefrem Arizonski o skrivenom zlu u ljudima
Srce, u pravoslavnom shvatanju, nije samo sedište emocija, već središte cele ličnosti.
Crkvena nova godina ujedno označava i početak godišnjeg bogoslužbenog kruga, a njega čine praznici koje proslavljamo u toku godine.
SPC danas proslavlja crkvenu Novu godinu.
Ona se proslavlja 1. septembra po starom kalendaru, odnosno 14. septembra po novom, prema odluci Prvog Vaseljenskog sabora. Na ovaj dan se praznuje i spomen na Prepodobnog Simeona Stolpnika, koji se odlučio na težak podvig – život na stubu (stolpu), po čemu je nazvan Stolpnik. On je danonoćno stajao na stubu u neprestanoj molitvi i postu.
Crkvena nova godina ujedno označava i početak godišnjeg bogoslužbenog kruga, a njega čine praznici koje proslavljamo u toku godine. Prvi u nizu tih praznika jeste Rođenje Presvete Bogorodice – Mala Gospojina, koja se proslavlja 21. septembra.
Kako je objašnjeno na sajtu vjeronauka.net, načalo indikta ili crkvene Nove godine vuče poreklo iz perioda cara Konstantina, koji je 312. odlučio je da se početak nove godine proslavlja ne 1. januara, već 1/14. septembra.
To je, pre svega, bilo zbog sistema utvrđivanja i naplate poreza, odnosno početka nove finansijske godine, a nazivao se indikt (od latinskog indictio - odrediti cenu, proceniti).
Kasnije je etimologija reči "indikt“ u grčkom jeziku pretrpela izmenu i postala je sinonim za reč "godina“. Smatra se, takođe, da je 1. septembra 312. godine, Sveti ravnoapostolni car Konstantin Veliki pobedio rimskog cara Maksencija.
Upravo u uoči ove odlučujuće bitke svetom caru Konstantinu se prikazao Krst na nebu. Ova bitka otvorila je put potpisivanju Milanskog edikta 313. godine, značajnog dokumenta koji je izjednačio prava hrišćana i pagana. Ovaj dokument zaustavio je progon hrišćana i omogućio slobodu.
Oci Prvog vaseljenskog sabora 325. godine, u znak sećanja na ovaj veliki događaj, odlučili su da se Nova godina otpočne 1. septembra – od dana koji je postao početak "hrišćanske slobode“. Inače, mesec septembar bio je kod Jevreja početak nove građanske godine (2 Mojs 23,16), mesec zbiranja plodova i prinošenja žrtvi blagodarnosti Bogu.
Ipak, u hrišćanskoj crkvi ova tradicija nije odmah prihvaćena. Tek u 6. veku, za vreme vladavine cara Justinijana I, u život Crkve ulazi tradicija proslavljanja početka nove godine 1/14. septembra.
Pravoslavci danas proslavljaju Svetog proroka Avakuma po starom kalendaru, dok po novom slave Svetog sveštenomučenika Elevterija. Katolici slave Svete drinske mučenice, Jevreji obeležavaju drugi dan Hanuke, a u islamu, je dan posvećen redovnoj molitvi i svakodnevnim verskim obavezama.
Mošti mu otkrivene u vreme Teodosija Velikog.
Pravoslavci danas proslavljaju Svetog proroka Nauma po starom kalendaru, dok po novom kalendaru proslavljaju Svete mučenike Tirsa, Levkiju i Kalinika. Katolici obeležavaju Svetog Ivana od Križa, Jevreji proslavljaju prvi dan Hanuke, a u islamu je dan posvećen redovnoj molitvi i svakodnevnim verskim obavezama.
Dve stotine godina posle proroka Jone, prorekao propast Niniviji.
Freska „Dobar pastir“ iz 3. veka prikazuje mladog Isusa, simbol božanske zaštite i ranog hrišćanskog života u Anadoliji.
Sveti Nikolaj Žički nas uči da osmeh, bez zlobe, može biti odgovor na podsmeh. Jer neznanju priliči podsmeh, a znanju osmeh.
Iguman Arsenije kroz poređenje sa svetiteljem iz Amerike upozorava da se duhovno stanje ne skriva - ono se oseti i onda kada mnogi misle da ga niko ne primećuje.
Skoro tri decenije ovaj zanatlija iz Ježevice izrađuje voštanice po manastirskom predanju, učeći nas da se prava sveća ne stvara mašinom, već strpljenjem, iskustvom i verom koja se ne gasi ni kada plamen dogori.
U jednoj od svojih pouka veliki ruski podvižnik i duhovnik ističe da ništa ne može zameniti smirenje i objašnjava kako ono oblikuje dušu prema Božjem daru.
Kako su reči zapisane vekovima pre Hrista dobile svoje mesto u Njegovom životu, stradanju i smrti - i zašto ta veza i danas izaziva nelagodu kod onih koji je uporno zaobilaze.
Crkva gleda na razvod kao na krajnju meru i apeluje da se problemi u braku rešavaju.