U istoriji nauke pamtimo imena velikih genija koji su menjali tok čovečanstva, ali postoje i oni čija su otkrića decenijama ostala u senci. Jedan od njih bio je skromni sveštenik iz 18. veka, Džon Mičel — čovek koji je, vođen verom i naukom, anticipirao postojanje crnih rupa gotovo 150 godina pre nego što je svet uopšte bio spreman da ih razume. Njegova priča otkriva kako su vera i razum nekada hodali ruku pod ruku u potrazi za istinom o kosmosu.
Sveštenik iz 18. veka koji je gledao u zvezde drugačije od svih
Mičel je rođen 1724. godine u selu Ikring u Engleskoj, u porodici glavnog paroha. Od malih nogu pokazivao je izuzetnu bistrinu i dar za opažanje, a njegovo školovanje u porodičnom domu bilo je prožeto duhom „Njutnovog hrišćanstva” — pokreta koji je nastao pod uticajem Isaka Njutna i koji je iznad dogme stavljao razum, red i harmoniju Božjeg stvaranja. Za ljude tog vremena, proučavanje prirode nije bilo udaljavanje od Boga, već način da se približe tajni Njegovog promisla.
Studirao je i predavao na Univerzitetu u Kembridžu više od dve decenije, istražujući teologiju, jezike, geologiju i fiziku. Njegove sobe bile su nalik malim radionicama, ispunjene spravama i instrumentima, jer je bio i eksperimentator i mislilac. Verovao je da u strukturi sveta postoje duboki Božji zakoni koje čovek može otkriti — ne kako bi potisnuo Boga, nego kako bi Ga bolje razumeo.
Kako je vera postala saveznik nauke u potrazi za istinom
Mičel je objavljivao radove iz oblasti magnetizma, seizmologije i astronomije. Njegova istraživanja zemljotresa bila su među prvim pokušajima da se razume talasno kretanje kroz Zemljinu koru, a njegov rad na torzionoj vagi otvorio je put za kasnije merenje gravitacione konstante, piše portal "BBC News na srpskom".
Ali njegov najveći dar bio je dar vizije.
Godine 1783. Mičel je objavio studiju u kojoj je, koristeći samo Njutnove zakone i zdrav razum, predvideo postojanje „nevidljivih zvezda” — objekata čija je gravitacija toliko snažna da čak ni svetlost ne može da pobegne iz njihovog zagrljaja.
– Ako svetlost ima masu, onda je, kao i sve drugo, privlači gravitacija. Ako bi zvezda bila dovoljno velika i gusta, njena svetlost ne bi mogla da stigne do nas, napisao je.
Ovo je bila revolucionarna ideja. On je praktično opisao crnu rupu, i to vek i po pre nego što je opšta teorija relativnosti Alberta Ajnštajna uopšte pružila okvir da takvi objekti postoje.
Prva zamisao crnih rupa — vek i po pre Ajnštajna
Za Mičela, kosmos nije bio haotičan i besmislen prostor, već Božje delo, veličanstveno i uređeno po nevidljivim, ali preciznim zakonima. Njutn je pisao:
– Naša dužnost prema Bogu, kao i jednih prema drugima, ukazaće nam se na svetlosti Prirode.
Mičel je duboko verovao u ovu misao. On nije video sukob između Biblije i teleskopa, već sklad.
Dok su mnogi u 20. veku odbijali da poveruju u crne rupe — pa čak i sam Ajnštajn — Mičel je u 18. veku, vođen verom i razumom, zamišljao Univerzum u kojem postoje tamne zvezde, nevidljive oku, ali moćne u svom uticaju na svet oko sebe.
Njegov metod bio je jednostavan, ali genijalan: ako svetlost ne može da stigne do nas, mi ipak možemo otkriti postojanje takvih nevidljivih zvezda posmatrajući kretanje drugih nebeskih tela u njihovoj blizini. Upravo na tom principu otkrivene su mnoge crne rupe u 20. i 21. veku.
Zaboravljena genijalnost koja je promenila nauku
Mičel je preminuo 21. aprila 1793. godine, u 68. godini, kao paroh u svom mirnom selu u Jorkširu. Umro je tiho, bez slave i priznanja, i njegove ideje ubrzo su pale u zaborav. Naučni svet se tada sve više okretao talasnoj teoriji svetlosti, pa je njegovo korpuskularno razmišljanje bilo potisnuto.
Njegova genijalna predviđanja ponovo su otkrivena tek u drugoj polovini 20. veka, kada je čovečanstvo već zakoračilo u doba teleskopa, satelita i teorije relativnosti. I tada se pokazalo: sve što je taj skromni sveštenik zamislio uz svetlost kandila i teleskop sopstvene izrade — bilo je zastrašujuće tačno.
Bog u beskraju
U hrišćanskoj misli, beskrajni svemir ne umanjuje Boga — on govori o Njegovoj veličanstvenosti. Tamne zvezde koje je Mičel predvideo nisu bile „rupa u razumu“, već vrata u još dublju tajnu Božjeg stvaranja. Kako je jedan od njegovih savremenika rekao:
– Što više spoznamo zakone prirode, to više zadivljeno stojimo pred Njihovim Tvorcem.
I možda upravo zato Mičel nije bio zbunjen idejom da u kosmosu postoje nevidljive sile, mesta gde svetlost nestaje — jer je verovao da je i u tami prisutan Bog. Njegova vera nije ograničila njegovu nauku, nego ju je oslobodila.
Danas, kada posmatramo crne rupe i slušamo šapat Univerzuma kroz teleskope i gravitacione talase, setimo se i tog tihog sveštenika koji je — u vremenu sveća, ne kompjutera — pogledao u nebo i video ono što svet još nije bio spreman da razume.
Njegovo delo je svedočanstvo da su vera i razum, kada idu zajedno, sposobni da dotaknu najdublje tajne kosmosa.
U jednom obraćanju otac Oliver Subotić se dotakao palog anđela objašnjavajući da je njegova prevara izvedena u krugovima koji smatraju da on ne postoji, kao i da to đavolu odgovara.
Od Svitaka sa Mrtvog mora do natpisa Pontija Pilata, otkrića širom sveta potvrđuju da je Sveto pismo istinita hronika Božijeg delovanja u istoriji.