Vest da je u Berlinu, u okviru Evangelističke crkve, održana ceremonija na kojoj su „blagoslovljena“ četvorica muškaraca kao „jedna porodica“, izazvala je duboku sablazan u hrišćanskom svetu. Za mnoge vernike i teologe, taj čin označio je ne samo duhovno posrnuće jedne verske zajednice, već i otvoreni udar na sam smisao braka i porodice kakav poznaje hrišćanska tradicija.
Četvorica "mladoženja" - novo lice "braka"?
Pastorka Evangelističke crkve u Berlinu, Lena Miler, organizovala je ispred crkve Svetog Krsta takozvani "pop-up festival venčanja" – događaj na koji su ljudi mogli da dođu bez prethodne prijave. Među prisutnima bila su četvorica muškaraca – dvojica iz Letonije, jedan iz Tajlanda i jedan, kako se navodi, iz Španije – koji su zatražili da im se održi zajednička ceremonija.
Pastorka Miler i njeni saradnici, koji otvoreno zagovaraju „kvir inkluzivni“ i feministički pristup crkvenom životu, brzo su pristali.
– Videli smo da među njima ima mnogo ljubavi. Šta Bog može imati protiv toga što su četvorica, a ne dvoje? – izjavila je pastorka za Bild.
Ceremonija, iako pravno ništavna, proglašena je od strane Milerove „punovažnim savezom pred Bogom“, čime je, po mišljenju mnogih hrišćanskih teologa, načinjena teška duhovna zloupotreba samog pojma blagoslova.
Izopačenje smisla braka
U hrišćanskoj antropologiji brak je svetinja – neraskidiva zajednica muškarca i žene, osnovana na ljubavi, vernosti i Božjem blagoslovu. On je, kako uči Crkva, slika Hrista i Crkve, ne spoj po ljudskoj želji, već savez po Božjoj volji.
Zato su mnogi sveštenici i vernici širom Evrope izrazili zaprepašćenje zbog pokušaja da se „blagoslovom“ proglasi nešto što otvoreno ruši temelj te svetinje. Poligamni savez istopolnih partnera, i to pod okriljem crkve, za mnoge predstavlja ne samo teološku zabludu, već i porugu veri.
– Kada crkva počne da opravdava ono što Bog jasno naziva grehom, ona prestaje da bude crkva, a postaje ideološki pokret – rekao je jedan nemački pravoslavni sveštenik za lokalne medije.
Zakon protiv "saveza"
Čak i u sekularnom okviru, ovakav čin je u suprotnosti s nemačkim zakonima. Savezna Republika Nemačka dopušta sklapanje braka isključivo između dve osobe, dok je višebračnost ne samo zabranjena, već i tretirana kao krivično delo.
Ipak, pastorka Miler tvrdi da pravna ograničenja „ne mogu ograničiti ljubav“. Time je, kako ističu pojedini teolozi, svela Božju zapovest na subjektivni doživljaj, pretvarajući hrišćanstvo u prostor moralne relativnosti.
Zbunjенost i bol u crkvenim krugovima
Ova ceremonija je odraz duboke krize unutar dela zapadnog protestantizma, koji sve češće pokušava da „modernizuje“ Jevanđelje prilagođavajući ga duhu vremena.
Za hrišćane koji veruju u svetost braka i poredak koji je Bog ustanovio, ovakvi događaji deluju sablasno – ne zato što svet greši, već zato što crkva, koja bi trebalo da bude svetionik, pristaje da ugađa grehu.
U Berlinu je, dakle, obavljena ceremonija koja se naziva "savezom pred Bogom", ali su mnogi vernici sigurni da u njoj Boga nije bilo.
Dr Alan Džozefson, psihijatar sa Univerziteta u Luizvilu, javno je govorio protiv nepovratnih zahvata nad maloletnicima i zbog toga izgubio posao. Posle godina borbe, istina mu je donela i pravdu - i 1,6 miliona dolara.
Uprkos najavama o međunarodnoj i višejezičnoj proslavi Duhova, ispred berlinske većnice pojavio se mali broj vernika. Dok jedni govore o simboličnoj snazi zajedništva, drugi upozoravaju na sve dublji zamor ekumenske misije i gubitak vere u njenu svrhu.
Dok Rimokatolička crkva dopušta blagoslov istopolnih parova bez priznavanja zajednice, kardinal Čen upozorava da homoseksualnost vodi ličnoj i društvenoj tragediji.
Pomoćni biskup Astane, prestonice Kazahstana, oštro osudio pokloničko okupljanje LGBT zajednice u bazilici Svetog Petra i pozvao papu Lava XIV da otvoreno prizna grešku, osudi događaje i učini čin pokajanja pred Bogom.