Koliko smo se puta pitali zašto Gospod ne odgovara na naše molitve? Sveti Teofan Zatvornik, u svom bogonadahnutom tumačenju, daje jasan odgovor – problem nije u Bogu, već u nama. U knjizi za sredu mesopusne sedmice objašnjava da Božja pomoć nikada nije uskraćena bez razloga, već da prepreke često dolaze iz dubine našeg srca, iz unutrašnjih prekoravanja i griže savesti. Njegove reči ne ostavljaju prostora za sumnju: „Ako nas srce naše ne osuđuje, slobodu imamo pred Bogom; i što god ištemo, primamo od Njega.“
"Pošto je pomoć nužna – traži je. Ti kažeš: „Tražio sam, pa nije data“. Ali, kako se drugima daje? Kod Gospoda nema licemerja koje bi ga navodilo na to da jednom daje pomoć a drugome, bez ikakvog razloga, da ne daje. On je rad da je svima pruži, budući da je i sam željan da daruje.
Ukoliko nekome i uskraćuje pomoć, uzrok nije u Njemu nego u onome koji traži. Među tim uzrocima mogu biti i takvi koje mi uopšte ne možemo dokučiti. Međutim, ima i poznatih uzroka, koji su svakome ponaosob vidljivi. Jedan od takvih uzroka – ako ne i najglavniji – iznosi Sveti Jovan: odsustvo slobode, koje proizilazi od prekora srca ili griže savesti.
Ljubljeni, govori on, ako nas srce naše ne osuđuje, slobodu imamo pred Bogom; i što god ištemo, primamo od Njega, jer zapovesti Njegove držimo i činimo što je ugodno Njemu (1. Jn. 3, 21-22). Šta da dodamo na ove reči?! One su same po sebi jasne.
Koji će gospodar pomagati nevernom sluzi, rasipniku i razvratniku?! I zar će nam Gospod popuštati kad mi nećemo da mu ugađamo i da tvorimo Njegove zapovesti; kad, može biti, i molitvi pribegavamo samo onda kada je iskrsla krajnja nužda?!"
U svojoj knjizi za petak Sedmice bludnog sina, Sveti Teofan Zatvornik ostavio je snažno svedočanstvo o prolaznosti sveta i ljudskih želja, ukazujući na jedini temelj postojanosti – hod po volji Božijoj.
U svojoj knjizi za subotu Sedmice bludnog sina, veliki svetitelj i učitelj Crkve opisuje duhovnu tajnu Sretenja – susret s Hristom, koji ne dolazi samo onima koji ga traže, već i onima koji mu otvore srce za Njegovu ljubav.
Sveti Teofan Zatvornik u svojoj knjizi otkriva dublji smisao ove jevanđelske priče – o napuštanju, gubitku, ali i o beskrajnoj Očevoj ljubavi i milosti, koja čeka svakog ko se pokaje i vrati na pravi put.
Sveti Teofan Zatvornik nas u utorak mesopusne sedmice upozorava da se pobeda ne postiže sopstvenom snagom, već oslanjanjem na Boga – evo zašto je čak i sveti apostol Petar triput pao u iskušenje.