U današnjem vremenu, koje protiče u moru obaveza, jurbi i stalnoj trci, neretko prođe ceo dan a da čovek i ne podigne misao ka Bogu. Obaveze u domu, na poslu, u društvu i porodici često nam izgledaju kao prepreke duhovnom životu. U sebi se pitamo: može li Bog biti zadovoljan našim životom dok toliko vremena trošimo na „svetovne“ poslove? Ili je možda put ka Bogu moguć jedino u tišini manastira i osami pustinje?
Pravoslavno predanje, kroz reči Svetih Otaca, jasno govori: Bog nije daleko od naše svakodnevice. Upravo obaveze i poslovi koji nam se čine običnim i „zemaljskim“ mogu postati most ka Nebu – ako ih obavljamo sa mišlju na Gospoda. O tome na poseban način govori veliki duhovnik 19. veka, Sveti Teofan Zatvornik, u čijim rečima pronalazimo odgovore na dileme modernog čoveka.
Svakodnevni poslovi kao bogougodna dela
„Kako živeti bez dela? Jer tada vlada grešna dokonost. Treba nešto da se radi, da se obavljaju neki domaći poslovi. To je Vaša dužnost“, uči Sveti Teofan.
On naglašava da čovek, ispunjavajući svoje porodične i društvene obaveze, ne izlazi iz sfere bogougodnih dela. Naprotiv – upravo u tim delima otkriva se poslušnost Božijem promislu, jer i porodica i zajednica predstavljaju dar od Boga.
Greška je, kaže svetitelj, u raširenom praznoverju da se duhovni život može ostvariti samo ako pobegnemo od ljudi i društva. Svako ko verno i savesno ispunjava svoje obaveze – a pri tom ne zaboravlja da je Bog prisutan – hodi putem svetosti.
Na koji način obični poslovi postaju molitva?
Veliko pitanje savremenog čoveka glasi: kako, usred svakodnevnih poslova, sačuvati pažnju srca i uma u Bogu?
Sveti Teofan daje praktičan odgovor: posmatraj svet oko sebe kroz duhovne oči.
On savetuje da se sve stvari koje nam dolaze pred oči tumače u duhovnom smislu: mrlja na platnu neka nas podseti na mrlje greha na našoj duši, dečja buka na nered koji nastaje kada iz srca iščezne strah Božiji, a miris cveća ili smrad truleži na to da i duša ima svoj „miris“ – dobar ili loš.
Na taj način, i običan rad u kući, i susret sa ljudima, i svakodnevne situacije postaju podsticaji za duhovne misli. Tako se duhovno i svakodnevno stapaju u jedno, a čovek uči da u svemu vidi Božiji pečat.
Duhovno tumačenje života
Sveti Teofan ide i dalje: poziva da se protumači i sam tok života – od ustajanja iz postelje, obedovanja i rada, do večernjeg sna.
Sve to može biti prilika da se setimo Boga i da dušu, makar i kratkom molitvom, upravimo ka Njemu.
Na taj način, čovek prestaje da deli život na „svetovni“ i „duhovni“. Sve postaje prilika za spasenje, jer Bogu ugađamo ne begom od života, već životom sa Bogom u svakom trenutku.
Pouka za savremenog čoveka
Sveti Teofan nas uči da obaveze nisu smetnja, već put ka Bogu. Ono što odlučuje nije sam posao koji obavljamo, već način na koji ga obavljamo i misao koju nosimo u srcu.
Ako umom ostanemo blizu Boga, i najobičniji dnevni poslovi postaju dela koja mirišu na Nebo.
Zato je pravi podvig savremenog čoveka ne da pobegne od svakodnevice, nego da usred svakodnevice otkrije i sačuva prisustvo Boga.
U izuzetnoj pouci za nedelju pete sedmice po Vaskrsu, ruski svetitelj otkriva večiti sukob između proste vere i lukavog neverja, kroz priču o čoveku koji je video svetlost i očima i srcem.
U zapisu za subotu šeste sedmice po Vaskrsu, ruski svetac objašnjava zašto se retko ko usuđuje da se istinski moli Gospodu i kako nedostatak ljubavi prema Hristu guši naše molitve još pre nego što se uzdignu ka nebu.
Upouci za četvrtak sedme sedmice po Vaskrsu, ruski svetitelj nas podseća na Hristovo obećanje koje ne vara, ali i razotkriva zašto ga ne doživljavamo: „Savest nam ne daje da očekujemo bilo kakvu milost.“
Napominje da tu vrednost, koju nam niko ne može oduzeti, delimo i u sebi uveličavamo tako što pomažemo drugima - jer na taj način širimo krug dobrote.