Duhovna riznica 16.12.2025 | 16:13

HRISTA PRIKAZALI KAO MIGRANTA: Pred Božić u Londonu iskoristili Isusa kao sredstvo političkog obračuna

Slika Autora
Autor: Saša Tošić
HRISTA PRIKAZALI KAO MIGRANTA: Pred Božić u Londonu iskoristili Isusa kao sredstvo političkog obračuna
JUSTIN TALLIS / AFP / Profimedia, JUSTIN TALLIS / AFP / Profimedia

Performans ispred katedrale Svetog Pavla otvorio je oštru raspravu o granicama hrišćanske poruke, političkog aktivizma i dubokog sukoba levice i desnice u Britaniji.

Ispred stepeništa katedrale Svetog Pavla u Londonu, mesta koje vekovima simbolizuje hrišćansku postojanost i kontinuitet, nedavno se nije govorilo jezikom liturgije, već jezikom političkog performansa. Umesto molitve i tišine, pojavila se scena koja je izazvala snažne reakcije: Hristos prikazan u liku „migranta“, Sveta Porodica na narandžastom čamcu, a Jevanđelje pretočeno u poruke namenjene javnom prostoru i dnevnoj politici.

Kako prenosi "Premier Christian News", grupa hrišćanskih aktivista, okupljena oko organizacija "Better Story" i "Christians for a Welcoming Britain", odlučila je da rekonstruiše jevanđelsku scenu bekstva Svete Porodice u Egipat. Vizuelni okvir nije bio slučajan - čamac kakav se danas viđa na migrantskim rutama postao je centralni simbol, dok su transparenti nosili poruke: "Isus je bio izbeglica", "Stranci - dobrodošli", "Bio sam stranac i vi ste Me primili".

Jevanđelje kao vizuelni performans

Za organizatore, sve je predstavljeno kao autentično svedočanstvo hrišćanske poruke.

- Božićna poruka upućena je svima - izjavio je Tomi Šarp, organizator projekta, naglasivši da demonstracija ima za cilj da pokaže kako Isus Hristos ujedinjuje sve nas, bez obzira na uzrast, pol, nacionalnost ili poreklo. Njegov saradnik, Fergus Barnet, suosnivač Better Story, otišao je i dalje, rekavši da ga „veoma boli“ kada vidi da se hrišćanstvo povezuje sa „ideologijama isključivanja“.

Međutim, upravo na toj tački počinje dublje i složenije pitanje. Jer scena ispred Svetog Pavla nije ostala u okviru teološke poruke, već je jasno ušla u prostor političkog sukoba koji već godinama potresa britansko društvo. Hristos, predstavljen kao argument, postao je deo šireg obračuna levice i desnice oko migracija, identiteta i granica solidarnosti.

JUSTIN TALLIS / AFP / Profimedia
Organizacije "Better Story" i "Christians for a Welcoming Britain", odlučile su da rekonstruišu jevanđelsku scenu bekstva Svete Porodice u Egipat

 

Migracije kao pozadina verske polemike

Taj sukob ne postoji u praznom prostoru. Prema podacima koje prenosi Reuters, u periodu od januara do septembra 2025. godine u Veliku Britaniju je malim čamcima stiglo više od 28.000 migranata, što je za 46 odsto više nego prethodne godine. Tokom poslednjih godina, broj migranata u zemlji porastao je za nekoliko miliona, pri čemu većina novopridošlih ispoveda islam. Upravo ti podaci čine pozadinu zbog koje svaka javna poruka o migracijama, naročito kada je izgovorena hrišćanskim rečnikom, dobija dodatnu političku težinu.

Za levicu, ovakvi performansi predstavljaju moralni apel i pokušaj da se savest društva probudi jezikom Jevanđelja. Za desnicu, oni su dokaz da se hrišćanski simboli koriste kao sredstvo političkog pritiska i legitimizacije određenih ideoloških stavova. U toj napetosti, granica između vere i aktivizma postaje sve tanja, gotovo neprimetna.

Kada svetinja postane sredstvo poruke

Paradoks je očigledan: dok jedni upozoravaju da se hrišćanstvo ne sme svoditi na ideologiju isključivanja, drugi ukazuju da se ono ovakvim akcijama svodi na ideologiju — samo sa drugačijim predznakom. Kada se Hristos pojavi na transparentu, a katedrala postane pozornica političkog performansa, pitanje više nije samo šta poruka znači, već kome služi.

Scena ispred katedrale Svetog Pavla tako ostaje snažan simbol savremenog Zapada: društva rastrzanog između vere, politike i straha od promena. U tom rascepu, Hristos se više ne doživljava kao tiha mera savesti iznad podela, već kao figura uvučena u rovove dnevnih sukoba. A istorija uporno pokazuje da, kada se svetinja pretvori u oruđe, posledice nikada nisu samo simbolične.