Katoličanstvo 03.12.2025 | 16:07

BRISEL SABLAZNIO CEO HRIŠĆANSKI SVET: Isusu odsečena glava – pod maskom umetnosti oskrnavljen jedan od najvećih simbola Božića

Slika Autora
Izvor: religija.rs
Autor: Saša Tošić
BRISEL SABLAZNIO CEO HRIŠĆANSKI SVET: Isusu odsečena glava – pod maskom umetnosti oskrnavljen jedan od najvećih simbola Božića
Credit: NICOLAS MAETERLINCK / AFP / Profimedia

Bezlične figure Svete porodice na Velikom trgu izazvale su snažne reakcije vernika, političara i teologa, pokrenuvši žustru raspravu o tome gde prestaje savremeni izraz, a počinje povreda svetog.

Na kamenom popločanju Velikog trga u Briselu, mestu na kojem su vekovi ostavljali tragove vere, carstava i zanata, ove godine nije postavljena obična božićna jaslica, tradicionalni simbol katoličkog Božića koji krasi  crkve i domove katolika uoči ovog praznika. Umesto lica – praznina. Umesto pogleda – bezlična tvar. I upravo tu, pred očima Evrope, izbila je jedna od najoštrijih debata o granici između umetničke slobode i zadiranja u svetinju.

Božićna instalacija pod nazivom „Les Étoffes de la Nativité“, predstavljena krajem novembra, prikazuje Presvetu Bogorodicu, Pravednog Josifa i Bogomladenca ne kao prepoznatljive ličnosti, već kao bezoblične figure od tkanine, bez očiju, bez ruku, bez izraza. Autori su ovo delo predstavili kao savremenu, „inkluzivnu“ reinterpretaciju jaslica. Međutim, reakcije su bile burne i gotovo trenutne.

Prema izveštavanju Katoličke novinske agencije, brojni vernici, teolozi i kulturni radnici ocenili su da ovakva depersonalizacija Svetih likova predstavlja suštinsko narušavanje hrišćanske ikonografije. Jer u hrišćanskom Predanju Bog ne dolazi kao apstraktan pojam, već kao Ličnost. Ovaploćenje nije simbol već istoriski događaj, a lica svetih nisu puki dekor, već svedočanstvo da je Bog ušao u ljudsku prirodu.

Kada se svetinja pretvori u eksperiment

Otpor nije stigao samo iz crkvenih krugova. Političke reakcije dodatno su rasplamsale raspravu. Vođa frankofone belgijske desnice Žorž-Luj Buše ocenio je da su jaslice „ružne i uvredljive za tradiciju“ i da više podsećaju na scene iz horor-filmova nego na prizor Hristovog rođenja. Njegove reči, koje su preneli brojni evropski mediji, dodatno su produbile jaz između zagovornika projekta i njegovih kritičara.

Gradonačelnik Brisela, Filip Klos, pokušao je da umiri javnost tvrdnjom da su lokalne crkvene vlasti dale saglasnost za instalaciju. Ipak, taj argument nije ubedio dobar deo vernika, koji su u svemu videli pokušaj da se, pod plaštom savremenosti i inkluzije, ukloni ono što je suština Božića – svedočanstvo o bogočovečanskom događaju.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by ITV News (@itvnews)

Vandalizam kao opomena

Da je rana duboka, pokazao je i vandalski čin koji je usledio. Kako je objavio „Brussels Times“, svega nekoliko dana nakon postavljanja, sa figure Bogomladenca uklonjen je deo koji je predstavljao glavu. Vandalizam je izazvao dodatnu sablazan, ali i gorak komentar dela javnosti: kada se svetinja prethodno simbolički обезglavi, nasilje nad predmetom postaje tek odjek već izvršenog duhovnog skrnavljenja.

Ikona nije dekor, već bogoslovlje u boji

Za hrišćansku svest, posebno u njenom istočnom, pravoslavnom iskustvu, ovo pitanje prevazilazi estetsku raspravu. Ikona, lik, lice – to nisu umetničke konvencije, već ispovedanje vere. Ukloniti lice Bogomladenca znači ukloniti svedočanstvo da je „Reč postala Telo“. U tom smislu, jaslice bez lica ne predstavljaju samo drugačiji umetnički izraz, već duboki simbolički lom.

Iako pravoslavni zvanični mediji zasad nisu opširnije reagovali, tišina ne znači ravnodušnost. Naprotiv, ovaj događaj tiče se čitavog hrišćanskog sveta, jer postavlja pitanje koje prevazilazi granice jedne države i jedne konfesije: da li je dopušteno radikalno preoblikovati svetinje zarad savremenih ideoloških poruka?

Polemika stigla i do Evropskog parlamenta

Evropski parlament se takođe uključio u raspravu. Prema navodima koji su se pojavili u međunarodnoj štampi, konzervativni poslanici optužili su gradsku vlast Brisela za „ideološku opsesiju“ koja, pod izgovorom neutralnosti, potiskuje hrišćanske simbole iz javnog prostora. Time je spor sa kamenih ploča Velikog trga prešao u političke dvorane.

Božićna jaslica, koja je vekovima bila tiha propoved u prostoru, ove godine je postala poligon sukoba pogleda na veru, identitet i granice umetnosti. Za jedne – savremeni izraz otvorenosti. Za druge – čin duhovnog osiromašenja.

A pitanje koje ostaje da lebdi nad briselskim trgom ne tiče se samo jedne instalacije: može li Hristos ostati bez lica, a da i dalje bude Hristos? I šta ostaje od Božića kada se iz njega ukloni ono zbog čega je nastao?