Više od obične molitve: šta se krije iza starodrevnog pojma „rob“ i kako on otkriva istinsku slobodu koju donosi vera u Boga
Uvek kada pristupimo putiru u nameri da primimo svetu tajnu pričešća, čujemo sveštenika kako izgovara: „Pričešćuje se rab Božji...“ Ovaj izraz nije samo liturgijska fraza, već nosi duboku teološku i duhovnu poruku, povezanu sa značajem ropstva u hrišćanskom shvatanju života.
SPC
Sveta tajna pričešća
Kako je ropstvo prikazano u školskim udžbenicima i popularnoj kulturi?
Većina nas o ropstvu u starom svetu zna pre svega iz školskih udžbenika, koji i danas često zadržavaju marksistički pristup proučavanju istorije, kao i iz romana i filmova. U njima se, da bi se naglasila oštrina klasne borbe u robovlasničkom društvu ili pojačala dramatičnost umetničkog dela, prvenstveno ističe obespravljenost robova, nepravda kojima su bili izloženi, samovolja gospodara, nečovečna eksploatacija, patnje i lišenja ljudi koji su dospeli u ropstvo. Nesumnjivo, sve to je postojalo i bilo je deo njihove teške stvarnosti.
Rob ili sluga?
Izraz „rab Božji“ često čujemo u crkvenim molitvama i liturgiji, ali da li znamo šta on zaista znači? Reč „rab“ u staroslovenskom jeziku označava roba, onoga koji pripada svom gospodaru. U Bibliji se često govori da su proroci, apostoli, pa čak i sam Hristos, „robovi Božji“.
Shutterstock
Starozavetna scena, ilustracija
Međutim, u savremenom srpskom jeziku reč „rob“ nosi snažne negativne konotacije – podrazumeva prinudu, nepravdu i gubitak slobode. Zato se u crkvenom i duhovnom govoru „rab“ najčešće prevodi kao „sluga“, što bolje izražava odnos vernika prema Bogu – ne kao prinudno ropstvo, već kao slobodno i ljubavlju vođeno služenje.
Drugim rečima, kada crkva kaže „rab Božji“, misli na svakog vernika koji s ljubavlju i poniznošću pripada Bogu i živi po Njegovoj volji. To nije poniženje, već čast i duhovno uzvišenje.
Duhovni smisao ropstva u hrišćanstvu
Ipak, ropstvo kao pojava nosi i dublje i složenije aspekte, ključne za razumevanje zašto su se hrišćani prvih vekova, koji su živeli upravo u tim okolnostima robovlasničkog društva, kao i njihovi potomci, sa ponosom nazivali – robovima ili slugama Božijim.
Različiti oblici ropstva u starom svetu
Oblici ropstva u starom svetu razlikovali su se u zavisnosti od istorijskog perioda, naroda i države. U antičkoj kulturi, rob je često smatran tek živim oruđem. Aristotel je o tome pisao: „Rob je živa svojina i najsavršenije oruđe.“ S druge strane, u Izrailju – gde je propovedao i Hristos, koji je često koristio lik sluge u svojim prilikama i poukama – ropstvo je imalo humaniji oblik i podrazumevalo viši stepen slobode i dostojanstva roba.
Shutterstock/Alexey Pavlishak
Pojam „rob Božiji“ u liturgijskom smislu nije bilo kakva prisila ili poniženje, već izraz duboke duhovne povezanosti i slobode
Zajedničke osobine robovlasničkog poretka
Međutim, uprkos razlikama, postojale su i zajedničke crte robovlasničkog poretka. Jedna od njih jeste sledeća: rob je tokom celog boravka u ropstvu bio potpuna i apsolutna svojina svog gospodara. Nije mogao da radi za drugoga, nije smeo da ga napusti, i sva njegova imovina pripadala je vlasniku. Istovremeno, niko osim gospodara nije smeo, pod pretnjom stroge kazne, da povredi ili naudi tuđem roblju. Što je gospodar imao viši društveni status, to su i njegovi robovi uživali veću pravnu nepovredivost, zaštićeni zakonima i autoritetom gospodara. Rob je odgovarao isključivo pred svojim gospodarem, a gospodar je u potpunosti bio odgovoran za sudbinu svog roba.
Duhovna sloboda kroz služenje Bogu
Upravo ovaj aspekt uzajamne odgovornosti, potpune i neupitne pripadnosti Bogu, oslobođenosti od svake druge vlasti i zavisnosti, imali su u vidu Hristos i apostoli kada su govorili o „ropstvu“ u odnosu čoveka prema Bogu. Kako podseća ruski pravoslavni portal foma.ru, biti „rob Božiji“ nije bilo kakva prisila ili poniženje, već izraz duboke duhovne povezanosti i slobode.
Viša imena vernika u Svetom Pismu
Važno je istaći da ljudi predani Bogu u Svetom Pismu imaju i druga, uzvišenija imena. Sam Gospod i apostoli verne nazivaju svojom „decom Božijom“, a Isus Hristos u razgovoru na Tajnoj večeri učenike naziva „prijateljima“ (vidi: Jn 15,15).
Shutterstock
Molitva, ilustracija
Sloboda izbora i predanje Bogu
Kada neko za sebe kaže: „Ja sam sluga Božiji“, on izražava svoje najdublje religiozno osećanje. Dok je ropstvo kao društveni poredak uvek povezano sa ograničenjem slobode, religiozno ropstvo po svojoj suštini označava slobodu duha. Verovati u Boga ili ne, držati se Njegovih zapovesti ili ih odbaciti – to je uvek ličan, slobodan izbor. Sam čin predanja sebe u ruke Božije jeste slobodna i hrabra odluka čoveka koji traži pomoć u prevazilaženju iskušenja i zamki palog sveta.
Slobodan sluga
Nazvati sebe slugom Božijim znači potpuno se predati Bogu i jasno, nedvosmisleno posvedočiti: nisam više ničiji rob – ni ljudi, ni svojih slabosti, ni kompjuterskih igara, ni novca. Ničiji – osim Božiji. Ako sam sluga Božiji, to znači da sam slobodan od svega što me može vezivati osim Njega.
Put ka svetosti kroz služenje
Biti sluga Bogu, Koji je Ljubav i punina svih savršenstava, ne znači biti ugnjeten, već dosezati najviši stepen slobode, koja se ostvaruje kroz duhovno uzrastanje i oblikovanje po Božijem liku. Dobrovoljan ulazak u takvo „ropstvo“ jeste početak puta ka svetosti, na koji nas sam Gospod poziva rečima: „Budite sveti, jer sam Ja svet, Gospod Bog vaš“ (3. Mojs. 19,2).
Prava sloboda u predanju Bogu
Tako, kroz taj nevidljivi lanac pokornosti i slobode, svaki „rab Božiji“ postaje svedok večne istine da je prava sloboda moguća samo u potpunom predanju Bogu — jer samo On oslobađa srce i dušu od svakog jarma.
U svetu ispunjenom misterijama, anđeli su božanska bića koja nas prate kroz istoriju i u veru. Njihovo prisustvo, od prvih dana stvaranja do savremenih duhovnih putovanja, otkriva nam duboke istine o našem postojanju i odnosu s Bogom.
Iako su apostoli godinama hodali uz Hrista, čak su i oni pogrešno razumeli Njegove reči dok ih nije ispravio. Jerej Georgij Maksimov govori o opasnosti neukog tumačenja Reči Božje i ističe da je neophodno slediti objašnjenja Svetih Otaca – danas dostupna svakome uz pomoć moderne tehnologije.
Uprkos rasprostranjenoj slici iz udžbenika i umetnosti, Biblija nigde ne pominje jabuku kao „zabranjeni plod“ – ovo tumačenje poteklo je iz lingvističke igre reči i srednjovekovnih zapadnih predstava, dok Pravoslavna crkva uporno čuva dublji smisao priče o padu čoveka.
Na praznik Svih antiohijskih svetih, tokom večernje službe u hramu Svetog proroka Ilije, raznela se eksplozija. Antiohijska patrijaršija poziva svet da ne okreće glavu od mučeništva i patnje pravoslavnih vernika.
Nakon američkog udara na iranska nuklearna postrojenja i dramatičnog upozorenja Donalda Trampa, Bliski istok gori, a u manastirima se uznose kanoni, bdenija i molitve za mir među narodima.
Stravičan teroristički napad usred bogosluženja potresao je pravoslavnu zajednicu u Siriji – svedoci opisuju užas kao „pakao u hramu“, dok se svet pita zašto nije bilo nikakve zaštite.
U vreme mrsnih dana, kada se mirisi mlečnih jela i toplog hleba šire konacima, monahinje pripremaju salatu od sremuša — lekovitog zelenog dara prirode, koji u ovom receptu postaje hranljiv i lagan obrok, pogodan za doručak ili večeru.
Uvođenje obaveznog ličnog broja u Grčkoj izazvalo je burnu reakciju monaške zajednice sa Atosa, koja upozorava da bi digitalno povezivanje podataka svakog građanina moglo ugroziti versku slobodu i privatnost.
Dok su se vernici na Veliki petak molili pred plaštanicom u manastiru Tumane, dogodilo se čudo koje je svedočio i sam iguman Dimitrije. Po zastupništvu svetitelja Zosima i Jakova, Mića Grbić ostavio je štaku i prvi put posle tri meseca — stao na svoje noge.
Na praznik Svih antiohijskih svetih, tokom večernje službe u hramu Svetog proroka Ilije, raznela se eksplozija. Antiohijska patrijaršija poziva svet da ne okreće glavu od mučeništva i patnje pravoslavnih vernika.
Nakon američkog udara na iranska nuklearna postrojenja i dramatičnog upozorenja Donalda Trampa, Bliski istok gori, a u manastirima se uznose kanoni, bdenija i molitve za mir među narodima.
Stravičan teroristički napad usred bogosluženja potresao je pravoslavnu zajednicu u Siriji – svedoci opisuju užas kao „pakao u hramu“, dok se svet pita zašto nije bilo nikakve zaštite.
U hrišćanskoj svetinji dok je hor pevao molitvenu himnu, prisutni vernici u panici su tražili spas. Zahvaljujući prisebnosti ranjenog čuvara i jednog vernika, tragedija nije poprimila razmere masakra. Policija i dalje istražuje motive napada.