Uprkos rasprostranjenoj slici iz udžbenika i umetnosti, Biblija nigde ne pominje jabuku kao „zabranjeni plod“ – ovo tumačenje poteklo je iz lingvističke igre reči i srednjovekovnih zapadnih predstava, dok Pravoslavna crkva uporno čuva dublji smisao priče o padu čoveka.
Kada se pomene priča o prvorodnom grehu, slika je mnogima jasna: Eva, Adam, zmija i crvena, sočna jabuka. Ipak, istina je da Sveto pismo nigde ne navodi da je plod s drveta poznanja dobra i zla bila upravo jabuka. Ovaj rasprostranjeni prikaz nije biblijski, već je plod slojevitih kulturnih tumačenja, jezičkih prevoda i umetničkih predstava kroz vekove – naročito u zapadnoj tradiciji. Pravoslavna crkva nikada nije zvanično prihvatila ovu interpretaciju.
docent/Shutterstock
Eva uzima zabranjen plod.
Biblijska osnova: nedefinisani „plod“
U Knjizi Postanja (3,6) stoji:
„I žena, videvši da je rod na drvetu dobar za jelo i da ga je milina gledati i da je drvo vrlo drago radi znanja, uze rod s njega i okusi; pa dade i mužu svom, te i on okusi.“
Dakle, govori se samo o „rodu“ ili „plodu“, bez ikakvog opisa izgleda ili vrste. Na starohebrejskom jeziku taj izraz glasi peri, što jednostavno znači „plod“ – voće, bez daljeg preciziranja.
Prema pravoslavnoj egzegetici i patrističkoj literaturi, taj plod nije bio važan po svojoj botaničkoj prirodi, već po neposlušnosti čoveka Bogu. Sveti Jovan Zlatousti ističe da greh nije bio u samom plodu, već u prestupanju zapovesti Božije – u slobodnom izboru da se vera u Boga zameni poverenjem u sebe i u zmiju, nosioca laži.
Wikipedia
Adam i Eva u Rajskom vrtu
Kako je jabuka „ušla“ u priču?
Do pogrešnog tumačenja dolazi najverovatnije u periodu srednjeg veka, i to ponajviše na Zapadu. Ključnu ulogu odigrao je latinski prevod Biblije poznat kao Vulgata, koji je izradio sveti Jeronim krajem IV veka. Latinska reč malum znači „zlo“, ali se isto piše i kao „jabuka“ (mālum – ređa upotreba). Ova igra reči (malum – zlo; mālum – jabuka) verovatno je doprinela kasnijem poistovećivanju zabranjenog ploda sa jabukom u zapadnohrišćanskoj kulturi.
Ikonografski prikazi u rimokatoličkoj umetnosti – freske, vitraži i slike – od XII veka pa nadalje počinju prikazivati jabuku u ruci Eve, što se potom prenosi i u popularnu svest Evrope, a kasnije i celog sveta.
Pravoslavna umetnost se uglavnom klonila takve doslovnosti. Na freskama pravoslavnih hramova, poput onih u Studenici ili Dečanima, scena izgona iz Raja prikazuje Adama i Evu s rukama prekrivenim stidom, dok plod nije vizuelno akcentovan niti precizno predstavljen.
Teološka poruka iznad simbola
Za pravoslavnu crkvu, ključno pitanje nikada nije bilo – koji je to plod, već šta on predstavlja. Sveti Oci tumače da drvo poznanja dobra i zla nije bilo samo test poslušnosti, već mesto susreta čovekove slobode i Božje volje.
U tom kontekstu, mit o jabuci može se posmatrati kao simbol udaljavanja čoveka od prave duhovne pouke koju nosi Knjiga Postanja. Pojednostavljivanje i vizuelna redukcija (jabuka kao voće greha) zapravo zamagljuju duboku poruku o padu, slobodnoj volji i potrebi čovekovog pokajanja.
Wikipedia
Jedan od prkaza Adama i Eve u slikarstvu
Vizuelna kultura i vera: između inspiracije i zamene istine
Savremeni vernici – pa i deca kroz školske programe ili verske knjige – često dobijaju sliku Eve s jabukom, što nije bez posledica. Pravoslavni teolozi pozivaju na vraćanje izvorima i duhovnu pažnju prilikom tumačenja Svetog pisma. Vizuelna kultura jeste moćna, ali nije nepogrešiva – i može voditi u pogrešna tumačenja kada se odvoji od istine vere i predanja Crkve.
Zabranjeni plod iz Rajskog vrta ostaje simbol duhovne borbe čoveka, a ne konkretno voće. Pravoslavlje ne nudi spekulaciju o vrsti ploda jer je suština greha u neposlušnosti, a ne u hrani. Jabuka je simbol koji je umetnost dodala – ali ne i otkrivenje koje Crkva čuva. Zato je važno razlikovati vizuelni mit od bogonadahnutog teksta – i sa verom i smirenjem tražiti istinu u rečima, a ne u slikama.
U svetu preplavljenom informacijama i vizuelnim iskušenjima, sve češće zaboravljamo da zle misli ne potiču iz naše duše – one dolaze spolja, najčešće s ekrana. Protojerej Pavel Gumerov u svom autorskom tekstu, koji prenosimo u celosti, upozorava na duhovne posledice svakodnevnog konzumiranja medijskih sadržaja.
Jedno od najstarijih hrišćanskih svetih mesta našlo se na udaru pravne bitke i verskog ekstremizma, a pravoslavni svet apeluje na sabornost, međunarodnu zaštitu i ozbiljan institucionalni odgovor.
U Dalju je svečano predstavljena Fondacija „Sveta Petka”, čija je misija da kroz obrazovne programe, humanitarne akcije i kulturne manifestacije osnaži zajedništvo i sačuva identitet srpskog naroda.
Selsko meso, staro jelo iz ruralnih krajeva, vraća se na trpeze kao simbol zajedništva, topline doma i prazničnih okupljanja — a tajna njegovog bogatog ukusa krije se u jednostavnim sastojcima i sporom, strpljivom krčkanju.
U besedi za 19. subotu po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički vodi nas kroz Carstvo nebesko, susrete sa svetiteljima i mir u duši – otkrivajući kako običan čovek može dodirnuti darove koje svet ne može dati.
U kuhinjama pravoslavnih domaćica, ova čorba se pripremala s ljubavlju – za praznike, slave i nedeljne porodične ručkove. Sada je pravo vreme da je ponovo otkrijete i spremite po originalnom receptu iz tradicije srpske kuhinje.
Od pažljivo prženog luka do mirisa ljute paprika - otkrijte tajnu starinskog monaškog ribljeg paprikaša koji spaja duh pravoslavnog života i prazničnih trpeza.
Od listova kojima su se Adam i Eva pokrili nakon prvog greha, preko drveća u čijoj su hladovini pravednici tražili mir, do Hristove poruke o duhovnom plodu – smokva u Bibliji nosi duboku simboliku i suštinske pouke za svakog vernika.
U besedi za 9. petak po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički poručuje da nema veće nesreće od one koja zadesi čoveka koji se, pošto je upoznao Hrista i svetlost spasenja, svesno vrati u tamu greha.
Kada život krene nizbrdo, a srce zavapi: „Zašto baš meni?“, možda nije reč o kazni, već o tajanstvenom duhovnom nasleđu koje se nevidljivo prenosi kroz pokolenja.
U besedi za 19. subotu po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički vodi nas kroz Carstvo nebesko, susrete sa svetiteljima i mir u duši – otkrivajući kako običan čovek može dodirnuti darove koje svet ne može dati.
Ruski jeromonah sa prelaza XIX i XX veka podseća da galama i povišen ton otvaraju vrata duhovnim iskušenjima, dok tišina i smirenje jačaju unutrašnju snagu i približavaju nas Božijoj milosti.
Na liturgiji i svepravoslavnom molebanu, vernici iz cele zemlje i Balkana sabrali su se da mole za mir, zaštitu napaćenog naroda i blagoslov svojih porodica, stvarajući prizor koji očarava i duhovno i vizuelno.
Na današnji dan sećamo se osvećenja Jerusalimskog hrama Vaskrsenja – svetinje nad svetinjama. Mesto Hristovog raspeća i Vaskrsenja postalo je srce hrišćanskog sveta.
U vremenima tuge, klevete i unutrašnjih borbi, ne traži snagu u sebi, već u Gospodu. Jer kako reče otac Mihailo – „trpi i istrpi, ali najviše se čuvaj očajanja.“
Ruski državljanin, koji je živeo u „Ruskome manastiru“ na Svetoj Gori, pokušao je da napusti Grčku avionom — sud ga je proglasio krivim i izrekao mu kaznu zatvora i novčanu kaznu od 5.000 evra.
Ono što je još poraznije jeste što se na slavama sve češće pojavljuju i scene koje sa hrišćanskom verom nemaju nikakve veze – čak ni sa osnovnim moralom.
Sve što je pred ikonama nije otpad, već deo svetinje. Jedan od najpoznatijih duhovnika sa Svete gore otkriva kako da sačuvate blagodat i svetinju u svom domu.