Duhovna riznica 03.12.2025 | 00:01

KADA OSETITE NAPETOST KOJA JE NEIZDRŽIVA – TREBA URADITI OVO: Sveti Makarije Optinski objašnjava zašto većina napravi istu grešku

Slika Autora
Izvor: religija.rs
Autor: Saša Tošić
KADA OSETITE NAPETOST KOJA JE NEIZDRŽIVA – TREBA URADITI OVO: Sveti Makarije Optinski objašnjava zašto većina napravi istu grešku
Wikipedia

Pouka optinskog svetitelja otvara pitanje koje svi izbegavamo: bežimo li od problema ili od sebe.

Napetost u grudima, nemir koji ne prestaje, tuga bez jasnog povoda i osećaj da se iznutra nešto lomi – čovek sve češće živi u tom unutrašnjem rascepu. Umor od borbe sa sopstvenim mislima i strahovima postaje tih, ali dubok. Rešenja se nude na svakom koraku, ali retko koje zaista dopire do savesti. Upravo tu, iz dubine pravoslavnog iskustva, izlaz pokazuje kratka i snažna pouka Svetog Makarija Optinskog.

Zašto se u trenucima sloma najčešće okrenemo pogrešnom putu

- U vreme oluje i uzburkavanja strasti, koje ti remete mir, trudi se da ne padneš u uninije (razne tuge) i očajanje, već pribegni samoprekorevanju, krotosti i pokajanju. Uzdigni se, ne boj se, samo veruj! Bogu je draži skrušeni grešnik koji se kaje i nosi svoj duhovni krst, nego li nepokajani i gordi pravednik koji misli da se opravda pravednošću - uči nas Sveti Makarije Optinski.

Ove rečenice nisu izgovorene iz lagodnog života, niti su plod teorijskog razmišljanja o veri. Sveti Makarije (1788–1860), jedan od najpoznatijih staraca čuvenog Optinskog manastira u Rusiji, svoj duhovni put gradio je kroz tišinu, dugotrajno trpljenje i unutrašnju borbu. Kao duhovnik bio je oslonac hiljadama ljudi – monasima, uglednim piscima, ali i onima sa slomljenim životnim sudbinama. Njegova snaga nije bila u oštrim osudama, već u retkoj sposobnosti da čoveka dovede do istine o samom sebi, bez ulepšavanja i bez guranja u očaj.

Starac iz Optine i govor koji ne miluje sujetu

Pouka Svetog Makarija pogađa samu srž čovekove slabosti: sklonost da sopstvene padove pravda, a krivicu prebacuje na okolnosti i druge ljude. On nudi drugačiji put – težak, ali isceljujući: samoprekorevanje, krotost i pokajanje. To nije poziv na samopotiranje, već na trezven i pošten pogled u vlastitu dušu. U tom pogledu prestaje gluma pravednosti, a počinje tiha i uporna borba za promenu.

U pravoslavnom razumevanju, očajanje nije znak duboke tuge, već prekid poverenja u Boga. Zato Sveti Makarije ne poziva na bekstvo od oluje, već na uzdizanje usred nje. „Uzdigni se, ne boj se, samo veruj“ – to nije rečenica za kratku utehu, već poziv na svakodnevni podvig. Vera se, po njegovom učenju, ne dokazuje rečima, već načinom na koji čovek nosi svoj krst, bez buke i bez potrebe da se stalno opravdava pred drugima.

Gde zaista počinje isceljenje prema pravoslavnom iskustvu

U vremenu u kojem se greška često brani agresijom, a krivica doživljava kao uvreda, pouka Svetog Makarija zvuči gotovo neprijatno iskreno. Ona ne nudi laka rešenja, ali nudi jedino sigurno: put koji kreće iznutra. To nije staza samosažaljenja, već povratak razumu srca. U pravoslavnom iskustvu baš tu počinje istinska sloboda – u trenutku kada čovek prestane da glumi pravednika i usudi se da bude pokajnik. Jer, kako nas uči starac iz Optine, pred Bogom nije presudna spoljašnja ispravnost, već dubina skrušenog srca koje se ne boji istine o sebi.

Čitanje Jevanđelja za 26. sredu po Duhovima

Foto: SPC
Jevanđelje

 

Prva Poslanica Svetog apostola Pavla Timoteju, začalo 281 (1,18-20; 2,8-15)

18. Ovu ti zapovest predajem, sine Timoteje, shodno pređašnjim proročanstvima o tebi da po njima ratuješ dobar rat, 19. imajući veru i dobru savest, koju neki odbacivši pretrpeše brodolom vere; 20. među kojima su Imenej i Aleksandar, koje predadoh satani, da se nauče da ne hule. 8. Hoću, dakle, da se muževi mole na svakom mestu, podižući svete ruke bez gneva i dvoumljenja. 9. Isto tako, i žene u pristojnom odelu, stidom i čestitošću da ukrašavaju sebe, ne pletenicama, ni zlatom, ni biserom, ni haljinama skupocenim,

10. nego dobrim delima, kao što priliči ženama koje se privolješe bogopoštovanju. 11. Žena neka se uči u miru sa svakom pokornošću; 12. ali ženi ne dopuštam da bude učitelj, niti da vlada mužem, nego da bude mirna. 13. Jer je Adam sazdan prvi, zatim Eva; 14. I Adam se ne prevari a žena prevarena, postade prestupnica; 15. ali će se spasti rađanjem dece, ako ostanu u veri i ljubavi i u svetinji sa čestitošću.

Jevanđelje po Luki, začalo 78. (15,1-10)

1. A približavahu mu se svi carinici i grešnici da ga čuju. 2. A fariseji i književnici gunđahu govoreći: „Ovaj prima grešnike i jede s njima.” 3. A on im kaza priču ovu govoreći: 4. „Koji čovek od vas, imajući sto ovaca i izgubivši jednu od njih, ne ostavi devedeset i devet u pustinji i ne ide za izgubljenom dok je ne nađe? 5. I kad je nađe, metne je na ramena svoja radujući se, 6. I došavši doma, sazove prijatelje i susede govoreći im: 'Radujte se sa mnom, jer nađoh ovcu svoju izgubljenu.'

7. Kažem vam da će tako biti veća radost na nebu zbog jednoga grešnika koji se kaje, negoli za devedeset i devet pravednika koji nemaju potrebe za pokajanjem. 8. Ili koja žena, imajući deset drahmi, ako izgubi jednu drahmu, ne zapali svetiljku i ne pomete kuću i ne traži pažljivo dok ne nađe? 9. I našavši sazove prijateljice i susetke, govoreći: 'Radujte se sa mnom jer nađoh drahmu koju izgubih.' 10. Tako, kažem vam, biva radost pred anđelima Božijim zbog jednoga grešnika koji se kaje.