U današnjoj besedi vladike Nikolaja Velimirovića pred nama se otvara tajna koja nadilazi svako ljudsko objašnjenje – tajna novog rođenja. Reči upućene Nikodimu, a kroz njega i svakome od nas, pozivaju na preobražaj koji ne dolazi iz telesnih napora, nego iz blagodati Duha Svetoga. To nije apstraktna misao, već iskustvo koje vekovima menja ljude i vodi ih iz tame u svetlost, iz starog u novo, iz greha u život u Carstvu Božjem.
Beseda o neophodnosti drugog, ili duhovnog, rođenja
„Ako se ko nanovo ne rodi, ne može videti Carstva Božjega.“ (Jov. 3, 3)
Tako reče Gospod Isus Nikodimu, knezu Jevrejskome, a Nikodim s čuđenjem upita: kako može to biti? To jest: kako se može čovek ponovo roditi? Tako se i danas mnogi pitaju: kako telesan čovek može postati duhovan? Kako grešnik može postati pravednik? Kako blagodat Božja može ući u čoveka i zameniti umovanje telesno i volju telesnu? Kako Duh Sveti može ozariti srce čovekovo? Kako se voda može pretvoriti u vino?
Mi znamo da, kad je Duh Božji sišao na apostole, apostoli su postali drugim ljudima – novim, ponovo rođenim. I znamo iz hiljade primera kako su ljudi telesnih misli i telesnog života postajali ljudima duhovnim, preporođenim. Mi znamo, dakle, da je to bivalo i da i danas biva pod dejstvom blagodati Boga Duha Svetoga.
Ni malo nam nije nužno pitati: kako to biva? Dovoljno je što znamo da to biva i da se trudimo da se to zbude i s nama samima. Jer blagodat Duha svakome se daje onome koji je traži i koji se pripremio da je može primiti.
Nema težeg posla nego objašnjavati duhovne stvari ljudima koji samo telesno misle i sude. Sv. Zlatoust veli: „Duša predana strastima ne može postići ništa veliko i blagorodno, jer strada od teškog slepila kao oči pomračene tečenjem gnoja“.
Obično ljudi najtelesniji raspituju o najvećim tajnama božanskim. Ne raspituju oni o tome da bi saznali put svoga spasenja, nego da bi zbunili verne, ismejali veru i opravdali svoj grešni i strasni život. Nemoćni da se dignu na prvi stepen nebeskih lestvica, oni maštaju o poslednjem stepenu.
Kada vas, braćo, takvi pitaju o predubokim tajnama preporođaja duše i Carstva nebeskog, uputite ih prvo da ispune deset osnovnih zapovesti Božjih. Ako to učine, onda će im se otvoriti duša za shvatanje tajni božanskih – i to onoliko koliko je to nužno za njihovo očišćenje od greha i strasti i za večno spasenje.
O Gospode Isuse Hriste, preblagi i svemudri Učitelju naš, pomozi nam umom razumeti i srcem usvojiti onoliko od mudrosti Tvoje koliko nam je potrebno za spasenje naše. Pomozi nam uzdržati se od izlišnog ljubopitstva. Tebi slava i hvala vavek. Amin.
Sveti Nikolaj Ohridski i Žički u svojoj besedi otkriva čudesnu snagu Crkve koja nadmašuje svaku filozofiju, umetnost i kulturu, pozivajući svakoga da se približi večnom domu Božjem.
U besedi za 12. subotu po Duhovima Sveti Nikolaj Ohridski i Žički pokazuje kako Božji Mladenac nosi darove koji otvaraju oči, srce i dušu za istinsku snagu.
U svojoj besedi za 14. petak po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički vodi nas kroz misteriju Hristovog roda, od Vitlejema do večnosti, otkrivajući svetlost skrivena očima sveta i srcima vernih.
U besedi za 14. nedelju po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički pokazuje da bez Slova Božjeg ništa ne može da se shvati – ni smisao čoveka, ni početak sveta, ni tajna večnosti.
Beseda Svetog Nikolaja Ohridskog i Žičkog za 15. ponedeljak po Duhovima vodi nas kroz nastanak neba i zemlje – večnog Sina koji je od početka u Bogu, a koji je postao čovek da bi ljudima doneo svetlost i pobedio tamu greha i smrti.
U svojoj besedi za 15. sredu po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički nas vodi kroz Kanu Galilejsku i pokazuje kako svako Hristovo čudo, od isceljenja do prosvetljenja, u svojoj suštini pretvara našu svakodnevicu i ljudsku prirodu u izvor radosti i svetlosti.