NI BOGATSTVO, NI DECA NE MOGU TE SPASITI: Otkrijte tajnu večnog mira
Stihovi 34:37-38 podsećaju muslimane da je pravi put do Božije milosti kroz iskrenu veru i dobra dela, dok oni koji poriču Njegovu poruku suočavaju se s ozbiljnim posledicama.
Među vernicima duboko poštovani otac Joil Bulatović oštro je osuđivao ovaj porok, ističući da pušači nemaju pravo na Svete tajne, dok, s druge strane, Sveti Vladika Nikolaj Velimirović, iako je bio pušač, ostaje uzor duhovne dubine.
Pušenje cigareta, iako univerzalno prepoznato kao opasno po zdravlje, u pravoslavnom kontekstu izaziva rasprave o njegovom duhovnom značaju. Da li je pušenje greh koji verniku uskraćuje pravo na pričešće, ili se može smatrati dozvoljenim ako ne preuzme primat nad molitvom i duhovnim životom? Različiti stavovi duhovnika o ovom pitanju reflektuju složenost etičkih i duhovnih razmatranja unutar pravoslavlja.
Kada se diskutuje o pitanju pušenja kao greha često se oslanja na tumačenje apostolskih reči iz Prve poslanice Svetog apostola Pavla Korinćanima: „Sve mi je dozvoljeno, ali sve ne koristi; sve mi je dozvoljeno, ali ne dam da išta ovlada mnome“. Ove reči sugerišu da iako je moguće da nešto bude dozvoljeno, važno je da to ne postane prepreka našem duhovnom razvoju.
Međutim, duhovniici su često podeljeni u tumačenju odnosa između pušenja i duhovne prakse. Sveti Vladika Nikolaj Velimirović, poznat po dubokom duhovnom uvidu, bio je i sam pušač, što je izazvalo polemike među vernicima i teolozima. S druge strane, otac Joil Bulatović, cenjeni duhovnik koji se upokojio 2022. godine, imao je veoma strogo mišljenje o ovoj temi.
Otac Joil je odbijao da pričesti vernike koji su pušači, a svoje stavove često javno izražavao na oštar način:
- Pušenje je kađenje đavolu. Toliko se snizi ljudska ličnost da postaje kadionica đavolja. Rak u 30 odsto slučajeva, izlov krvi na mozak, angina pektoris, čirevi na želucu i dvanaestopalačnom crevu, tromb u arterijama i venama, disani organi propadnu, prerana smrt, pakao i potpuno duhovno uništenje čoveka - govorio je otac Joil i vrlo decidno je isticao:
- Pušač nema pravo da primi nikakvu svetinju, a Bože sačuvaj da se pričesti. Jer njegova usta koja slave Boga i koja treba da primaju samoga Gospoda u sebe, ona služe za kadionicu satansku. Takav čovek je idolopoklonik i satanski sluga. I neka se fino u pamet dozovu ti pušači koji su đavolom nagovoreni da danonoćno služe satani i da sebe prinesu na žrtvu satani, i sebe, i svoj novac, i svoju dušu, jer za njih nema spasenja, ako sa tim porokom umru.
S druge strane, Sveti Vladika Nikolaj Velimirović, iako je konzumirao cigarete, ostao je duboko poštovan zbog svojih duhovnih učenja i zalaganja za duhovni razvoj. Iako su se njegove lične navike našle pod istragom, njegove misli i duhovne poruke ostale su inspiracija mnogima.
U pravoslavnoj Grčkoj, gde pušenje među sveštenicima nije neuobičajeno, tumačenje ove teme može se činiti fleksibilnijim. Kroz prizmu zdravlja, pušenje je nesumnjivo štetno, ali da li to automatski znači da je duhovno nespojivo sa verom? Mnoge crkvene zajednice razmatraju pušenje kao lični porok koji, ako ne postane glavni fokus života vernika, ne mora nužno biti prepreka za pričešće.
Različita tumačenja odnosa između pušenja i duhovnog života u pravoslavlju ukazuju na kompleksnost ove teme. Ova rasprava osvetljava kako se lične slabosti i duhovna praksa mogu međusobno ispreplitati, naglašavajući potrebu za ličnim razmišljanjem o uticaju svakodnevnih navika na duhovni život.
U besedi za 11. Ponedeljak po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički podseća da nijedan greh nije nepomirljiv – put ka unutrašnjem miru vodi kroz pokajanje, dobra dela i susret sa svetlošću Božjom.
Sveti Nikolaj Ohridski i Žički u besedi za subotu šeste sedmice po Duhovima otkriva surovu realnost o iskupljenju koje se ne može kupiti ni zlatom ni srebrom, već samo Hristovom krvlju.
U besedi za ponedeljak 5. sedmice po Duhovima, srpski svetac otkriva zašto je radovanje tuđoj nesreći gadljivo pred Bogom i daleko od Hristove ljubavi.
Osećaj bezgrešnosti smatra se produktom gordosti, što je veliki Božji greh, a kako Crkva na to gleda najbolje je ilustrovao otac Rafailo Boljević kroz jedan postupak upokojenog Vladike Nikolaja.
Jedan od najvećih svetitelja pravoslavlja podseća da vera nije samo molitva – ona zahteva svakodnevni trud i aktivno delovanje, jer bez njega ni najiskrenija molitva ne donosi plod. U nastavku pročitajte oblomak iz Svetog pisma za 17. sredu po Duhovima.
Postavka skulptura Milorada Miće Stajčića izazvala buru zbog skrnavljenja vere i zloupotrebe reči najvoljenijeg srpskog patrijarha.
U grčkom selu Xyniada, zakopana ispod starog hrasta, otkrivena je čudotvorna ikona Majke Božije. Njena priča počinje viđenjem deteta, a nastavlja se kroz isceljenja.
Jerej Srpske pravoslavne crkve ističe da se krsna slava ne obeležava radi običaja, već radi očuvanja vere i kontinuiteta.
U grčkom selu Xyniada, zakopana ispod starog hrasta, otkrivena je čudotvorna ikona Majke Božije. Njena priča počinje viđenjem deteta, a nastavlja se kroz isceljenja.
Mitropoliti Nikanor i Lukijan služili su liturgiju pred prisustvom princa Nikolaja, dok patrijarh Porfirije poručuje da Bazjaš svedoči o vekovnoj veri i svetosavskim korenima Srba u Rumuniji.
Novi igumen manastira Svete Katarine na Sinaju, arhimandrit Simeon, javno se izvinjava vernicima i obećava jedinstvo, duhovnu obnovu i vernost vekovnoj pravoslavnoj tradiciji.
Jerej Srpske pravoslavne crkve ističe da se krsna slava ne obeležava radi običaja, već radi očuvanja vere i kontinuiteta.
Od posta i molitve do čuda i Vaskrsenja, broj 40 u pravoslavlju ima duboku simboliku koja se provlači kroz istoriju spasenja i duhovne prakse Crkve.
Otkrijte kako život i mučeništvo svetih sestara i njihove hrabre majke i danas pomažu vernicima da pronađu unutrašnji mir, snagu i utehu pred Bogom.
Današnja beseda Svetog Nikolaja Ohridskog i Žičkog objašnjava dubinu Hristovih reči i vodi čitaoca do srca božanske tajne koja nadilazi ljudsko poimanje.