Tribina o AI tehnologiji u Crkvi izazvala je oštre reakcije monaha svetinje kraj Golupca, koji tvrde da su kritike zlonamerne i da dodatno remete crkveno jedinstvo.
U crkvenoj svakodnevici, gde se sporovi najčešće rešavaju tiho i daleko od javnosti, retko se dogodi da jedno predavanje i jedan virtuelni projekat pokrenu talas vidljivih reakcija. Upravo to se desilo nakon što je Misionarsko odeljenje Arhiepiskopije beogradsko-karlovačke održalo panel o veštačkoj inteligenciji, a potom manastir Tumane objavio javno saopštenje oštrog tona i jasnih optužbi. U središtu rasprave našao se Tumenko – digitalni pomoćnik manastira, koji je prethodnih meseci izazvao i interesovanje i nedoumice.
Granice upotrebe veštačke inteligencije u crkvenoj misiji
U Domu omladine Beograda okupili su se teolozi i stručnjaci za tehnologiju da razmotre granice prihvatljive upotrebe veštačke inteligencije u crkvenoj misiji. Prezviter dr Oliver Subotić, prof. dr Dragan Novković i dr Nenad Badovinac govorili su iz različitih uglova o tome šta AI može doneti — ali i gde se moraju povući jasne linije.
Suglasili su se da veštačka inteligencija može pomoći u tehničkim poslovima: prevođenju tekstova, pronalaženju referenci, kreiranju ilustracija. Međutim, jedno je bilo izrečeno bez oklevanja: AI ne sme postati zamena za živog čoveka. Učesnici su istakli da Crkva ne sme ući u prostor gde algoritam preuzima ulogu duhovnika, jer bi to narušilo samu prirodu odnosa između vernika i pastira.
U tom kontekstu pomenut je i projekat "Tumenko", četbot koji manastir Tumane koristi kao informativnu podršku posetiocima. Izlaganja su bila kritički intonirana — ne prema manastiru, već prema konceptu da digitalni lik može ostaviti prostor za pogrešno razumevanje, posebno u trenutku kada se internetom šire lažni snimci „sveštenika“ i „monahinja“ generisanih veštačkom inteligencijom.
Reakcija manastira Tumane: "Tumanko ne menja živog čoveka"
Nekoliko dana nakon tribine, manastir Tumane, predvođen igumanom Dimitrijem, objavio je saopštenje naslovljeno “Polusitina je gora od laži” u kojem je izrazio nezadovoljstvo načinom na koji je njihov projekat predstavljen. Bratstvo tvrdi da je na panelu izostavljena ključna činjenica: njihov stav je od početka bio jednoznačan — Tumanko ne menja živog čoveka niti živi odnos.
Po njihovom mišljenju, da je ta rečenica makar jednom pomenuta, ton rasprave bio bi dobronamerniji. Umesto toga, manastir je osetio da se projekat stavlja u negativan kontekst, posebno uz pozivanje na „Svetogorski stav“ — „Što je brzo, to je od đavola“ — koji, kako navode, nije primeren temi tehničkog alata namenjenog jednostavnoj komunikaciji sa vernicima.
„Da se to kroz pomenutu diskusiju barem provuklo, osetila bi se dobronamernost. Posebno nas čudi pozivanje na svetogorski stav ‘što je brzo to je od đavola’, implementirano u ovu temu — čini se zlonamerno“, navodi se u saopštenju.
Manastir optužuje misionare za udaljenost od naroda
U drugom delu saopštenja manastir prenosi ozbiljniju primedbu — da bi Misionarsko odeljenje, umesto bavljenja visokotehnološkim pitanjima, trebalo češće da se sretne sa ljudima i odgovori na osnovne nedoumice u veri. Navode primere vernika koji dolaze u manastir, a nisu sigurni kako se pravilno osene krsnim znakom ili ulaze u hram sa kućnim ljubimcima.
- Ovo odeljenje bi, po našem mišljenju, trebalo sa internet platforme da siđe u običan narod i pozabavi se pitanjima osnova vere. Mnogo ljudi iz Beograda i okoline susrećemo u manastiru Tumanu, koji ne znaju pravilno da se osene krsnim znakom, insistiraju na uvođenju kućnih ljubimaca u hram - navodi bratstvo.
Optužba za podršku podelama u Crkvi
Najostrije formulisan deo saopštenja odnosi se na to što su učesnici tribine, prema tumačenju manastira, stali „uz one koji pozivaju na podelu u Crkvi“, aludirajući na izjave protojereja Brajovića iz Ostroga.
- Sveukupno može se zaključiti da učesnici ove tribine podržavaju protu Brajovića iz Ostroga, koji je zauzeo stav ‘Mi ovde dobri (u Crnoj Gori) i oni u Srbiji loši’. Porazmislite, poštovani oci, da niste vi ti koji doprinose podelama u ovim smutnim vremenima, stajući uz one koji pozivaju na deljenje Srpske Pravoslavne Crkve, kao pomenuti prota uz kivot Svetog Vasilija - zaključuje se u saopštenju koje potpisuje iguman manastira Tumane, arhimandrit Dimitrije, sa bratijom.
Foto Nebojša Mandić, Dimitrije Plecevic,Dragan Kadic, Nemanja Pancic, Nikola Mutic
Manastir Tumane
Isti cilj, različiti putevi: gde se zapravo nalazi suština spora?
Iako tonovi deluju uzburkano, suština spora nije u teologiji, već u osećaju manastira da je nedovoljno i netačno predstavljen u diskusiji koja se ticala njihovog projekta. Misionarsko odeljenje, prema svom izveštaju, nije odbacilo Tumenka, niti ga proglasilo kanonski spornim. Njihova kritika bila je opšteg karaktera — upozorenje na opasnost zamene duhovnog odnosa tehnologijom.
Tumane, s druge strane, tvrdi da je upravo to i njihov stav, ali da nije prenet javnosti. Kao da dve strane govore o istoj stvari, ali nestižu da se čuju.
Ovaj spor ne predstavlja raskol, već podseća da Crkva danas vodi bitku na dve ravni: da ostane verna svojoj suštini i da pronađe način da priđe čoveku koji živi u digitalnoj epohi. Tumane i Misionarsko odeljenje zapravo se kreću istim putem, samo različitim koracima — jedni kroz praksu u manastiru koji dnevno prima hiljade vernika, drugi kroz pokušaj da definicijama i granicama spreče zloupotrebe.
Da li će ova razmena stavova voditi dijalogu ili novim nesporazumima, zavisiće od spremnosti da se o istoj temi govori bez sumnji i unapred formiranih optužbi. Jer u crkvenoj zajednici, kao i u svakoj ljudskoj, najveće rane ne otvara razlika u mišljenju, već osećaj da glas jedne strane nije saslušan do kraja.
Njegovo "poslušanje" jeste da odgovara na pitanja vernika i posetilaca, pomaže u rezervaciji konaka i pruža podršku svima koji žele da se bliže upoznaju sa manastirom i njegovim svetim čudotvorcima, Svetim Zosimom i Jakovom.
Verni narod, sabran u svetinju pored Golupca, slavi čudotvornu ikonu Bogorodice Kurske koja vekovima donosi zaštitu bolesnima i potomstvo bezdetnima, nastavljajući da obasjava živote onih koji joj pristupaju sa verom.
U redovima za pričešže čekalo se više od sat vremena, vernici su dobili blagoslov i poruku igumana Dimitrija da je Tumane postalo duhovna bašta u vremenu smutnje i otuđenosti.
Donatorsko veče parohije Svetih Ćirila i Metodija pretvorilo se u svedočanstvo vere, nade i plana koji bi uskoro mogao da dovede do kupovine prvog pravoslavnog hrama u Konektikatu.
Tribina o AI tehnologiji u Crkvi izazvala je oštre reakcije monaha svetinje kraj Golupca, koji tvrde da su kritike zlonamerne i da dodatno remete crkveno jedinstvo.
U besedi za 23. petak po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički pokazuje kako svaki čovek, roditelj, trgovac ili radnik može postati svet u svakodnevici i živeti prema pozivu vere.
Veliki duhovnik 20. veka podseća da prava hrabrost i uspeh ne dolaze iz pohvala, već iz Božije milosti i sposobnosti da dete nauči da traži pomoć Boga u svakom koraku svog života.
Od pažljivo prženog luka do mirisa ljute paprika - otkrijte tajnu starinskog monaškog ribljeg paprikaša koji spaja duh pravoslavnog života i prazničnih trpeza.
Jedinstvena kombinacija ječma, pasulja, povrća i dimljenog mesa vraća nas u kuhinje naših predaka, čuvajući duh starih domaćinstava i porodične molitve kroz generacije.
Nekada nezaobilazna na prazničnim trpezama, ova poslastica se pravila sa strpljenjem i ljubavlju — donosimo autentičan recept koji će vaš dom ispuniti toplinom i mirisom svečanosti.
U svetinji pored Golupca, 21. septembra sabraće se verni iz svih krajeva Srbije i dijaspore da obeleže 90 godina od kada su ovu čudotvornu relikviju ruski monasi doneli u Srbiju.
Delo arhimandrita Dimitrija „Ona nikada ne spava – Tumanska krasnica“, nastalo u čast 90 godina čudotvorne ikone Tumanske Bogorodice, deo je humanitarne akcije „Jedna knjiga – jedan obrok“
Donatorsko veče parohije Svetih Ćirila i Metodija pretvorilo se u svedočanstvo vere, nade i plana koji bi uskoro mogao da dovede do kupovine prvog pravoslavnog hrama u Konektikatu.
Svenoćno bogosluženje, pesma hilandarskih monaha i miris tamjana ispunili su lavru dok su poklonici iz raznih zemalja slavili svog ktitora koji je verom i delom utisnuo neizbrisiv pečat u srpsku istoriju i duhovnost
U Sabornom hramu Svetog Nikolaja liturgijskim obredima i molitvenim zajedništvom potvrđena tradicija obrazovanja novih generacija sveštenika i jačanja vere u srpskom narodu.
Na liturgiji u hramu Svetog velikomučenika Dimitrija u Kragujevcu mitropolit šumadijski istakao je snagu molitve, upozoravajući vernike na opasnosti zloupotrebe duhovnih darova i verovanja u gatare.
Kad su mu rekli da je jedina šansa transplantacija srca, brat Goran nije odustao. Iz bolničke sobe krenuo je na put duhovnog isceljenja ka Hilandaru, gde je pronašao snagu za novi život.
Na trpezi ljubavi u porti Crkve Ružica, poglavar Srpske pravoslavne crkve poručio je vernicima da najveća bitka svakog čoveka nije spoljašnja, već u srcu.
Sabrani verni narod zajedno sa državnim zvaničnicima u tišini i molitvi odali poštovanje stradalima dok su patrijarhove reči o miru i jedinstvu dirnule srca svih prisutnih.
Uz nekoliko sastojaka i malo strpljenja, svaka domaćica može da oblikuje ruže, listiće i cvetove od testa koji će slavski kolač pretvoriti u istinski simbol vere, lepote i porodičnog blagoslova.
Pastorka Lena Miler u Berlinu održala je ceremoniju tokom koje je blagoslovila poligamni savez homoseksualaca, nazivajući ga "punovažnim savezom pred Bogom", a taj čin izazvao je duboku tugu u hrišćanskom svetu.