KAKO SE PALI I POSTAVLJA KANDILO: Sve zavisi od ikone, a nije svejedno ni koje ulje u njega sipate
Svetlost u kandilu služi i kao opomena za naša tamna, tj. grešna dela, zle pomisli i želje, ali i da uplaši zle sile.
Proročanstvo proroka Isaije nosi snažnu poruku o dolasku Gospoda Isusa Hrista, čije titule nas podsećaju na Njegovu božansku misiju, mudrost, snagu i večnu ljubav prema čovečanstvu.
U jednom od najdubljih proroštava Starog zaveta, prorok Isaija osvetljava neprolaznu tajnu dolaska Gospoda Isusa Hrista. Njegove reči, zapisane u Isaiji 9:6, otkrivaju božansku prirodu Onoga koji dolazi da spasi svet, darujući mu četiri uzvišene titule koje odjekuju kroz vekove kao svedočanstvo Njegove božanske misije i ljubavi prema čovečanstvu.
„Jer nam se rodi dete, sin nam se dade, kome je vlast na ramenu, i ime će mu biti: Divni Savetnik, Bog Silni, Otac Večni, Knez Mira.“ (Isaija 9:6)
Prva titula, Divni Savetnik, govori o Hristovoj neizmernoj mudrosti i savršenom vođstvu. On nije samo učitelj, već božanski vodič koji ukazuje na pravi put. Njegov savet nije prolazan, niti ograničen ljudskim umom, već je neograničen i savršen, jer potekao je iz srca samog Boga.
Druga titula, Bog Silni, potvrđuje Hristovu svemoć i božansku prirodu. Ova reč izaziva strahopoštovanje i utehu, jer znamo da Onaj koji ima moć nad celim svemirom nosi nas u svojim rukama. Njegova sila nije sila koja razara, već koja gradi, isceljuje i daruje život.
Otac Večni, treća titula, svedoči o Njegovoj večnoj prisutnosti i brižnosti. Hristos je ne samo Spasitelj, već i Otac koji se sa ljubavlju brine za svoju decu, donoseći im utehu i sigurnost. Njegovo očinstvo nije ograničeno vremenom niti prostorom – ono traje večno.
Na kraju, titula Knez Mira objedinjuje Njegovu misiju donosioca mira. Ovaj mir nije samo odsustvo sukoba, već duboki, unutrašnji spokoj duše koji dolazi kroz pomirenje s Bogom. Kao Knez Mira, Hristos ujedinjuje ljude, prevazilazi podele i daruje svetu obećanje večnog Carstva ljubavi i pravde.
Ove titule, poput dragulja u kruni Isaijinog proroštva, podsećaju nas na veličinu i ljubav Gospoda Isusa Hrista. One nas pozivaju da Ga prepoznamo ne samo kao Spasitelja sveta, već i kao Onoga koji nas lično poznaje, vodi i ljubi. U vremenu neizvesnosti i teskobe, Isaijine reči odjekuju kao podsećanje na nepromenjivu istinu: Hristos je Divni Savetnik koji nam ukazuje na pravi put, Bog Silni koji nas štiti, Otac Večni koji nas voli i Knez Mira koji nam daruje spokoj.
Svetlost u kandilu služi i kao opomena za naša tamna, tj. grešna dela, zle pomisli i želje, ali i da uplaši zle sile. Otac Tadej često je isticao da je Bog prisutan svuda i da pomaže svima, bez obzira na njihove slabosti ili snagu. Iako mnogi ljudi čin celivanja ruke svešteniku doživljavaju samo kao delo ljubaznosti i izražavanje svoje vere u Isusa Hrista, ovaj gest ima mnogo dublje značenje i simboliku. U savremenom društvu postoji pogrešna interpretacija uloga u braku, naročito kod muškaraca koji tek ulaze u veru
KAKO SE PALI I POSTAVLJA KANDILO: Sve zavisi od ikone, a nije svejedno ni koje ulje u njega sipate
KAKO DA ZNAMO DA NAS BOG VOLI: Otac Tadej otkrio da tada imamo i zaštitu Gospoda
ZAŠTO TRAŽIMO BLAGOSLOV OD SVEŠTENIKA: Otac Dragi Veškovac kaže da nijedan posao niti dobro delo bez toga ne bi trebalo ni počinjati
DA LI MUŽ ZAISTA TREBA DA BUDE GLAVA ŽENE KAKO JE I BOG REKAO: Mati Zlata kaže da je ovo tačno, ali samo u jednom slučaju
Jerej Lev Liperovski u svojoj knjizi „Čuda i parabole Hristove“ objašnjava kako Jevanđelisti svedoče o bolesti duha, koju može izlečiti jedino vera, molitva i post.
Vladika Nikolaj Velimirović u svojoj besedi za 14. subotu po Duhovima otkriva kako Gospod donosi milost skrušenima, oslobađa zarobljene i otvara oči slepima, pokazujući snagu Hristove misije i Božju pravdu koja dopire do svakog čoveka.
U besedi za 14. sredu po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički objašnjava da se Hristos nije otkrio u spoljašnjoj raskoši i svetovnom sjaju, već u smirenju i jednostavnosti, kako bi ljude privukao snagom Duha, a ne telesnim oblikom.
U besedi za 13. subotu po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički pokazuje se da prava moć ne leži u gromovima i kaznama, već u tihu ljubav koja ispravlja stučene trske, budi ono neugaslo u srcima ljudi i menja svet oko nas.
Pravoslavna duhovnost jasno razlikuje zdrav od štetnog odmora.
Crkva uči da duša postoji od samog začeća i da dete, iako još nerođeno, nosi u sebi lik Božiji.
U besedi za 19. ponedeljak po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički govori o sili koja ne pripada ni vremenu ni prostoru, već večnosti.
Ovaj pojam označava naizmenično pevanje koje možda ne prepoznajete, a nosi duboku teološku poruku i stvara jedinstven liturgijski dijalog između hora, anđela i vernika.
Na današnji dan sećamo se osvećenja Jerusalimskog hrama Vaskrsenja – svetinje nad svetinjama. Mesto Hristovog raspeća i Vaskrsenja postalo je srce hrišćanskog sveta.
U vremenima tuge, klevete i unutrašnjih borbi, ne traži snagu u sebi, već u Gospodu. Jer kako reče otac Mihailo – „trpi i istrpi, ali najviše se čuvaj očajanja.“
Nedavni primer iz Amerike pokreće pitanje koje mnogi vernici smatraju nemogućim: kako ostati veran Hristovom učenju i Svetim kanonima u vremenu duhovne dekadencije i relativizacije vere?
Dokumentarac otkriva neprolazni kosovski zavet, borbu naroda i svetinja, i višegodišnji rad humanitarne organizacije "Svi za Kosmet", koja menja živote ljudi i čuva srpsku duhovnost.
Sura Ez-Zumer otkriva moć i pravednost Boga: Dan Sudnji, svetlost Gospodara i nagrada ili kazna za svako delo – šta znači stajati pred Njim otvorenih očiju?
Ako zanemarimo prve duhovne rane koje nanosi zlo, pravoslavni svetac upozorava da nečastivi nastavljaju napade sve do poslednjeg daha – reči Svetog Jovana Zlatoustog mogu potpuno promeniti vaš pogled na veru i pokajanje.
Svetitelj iz 18. veka i veliki duhovnik ističe da su uzdržanje, molitva i čistota srca neophodni uslovi za dostojno pristupanje Svetoj Tajni Pričešća.