„DUŠA KOJA NAPUŠTA TELO IZLAZI KROZ USTA“: Svetogorski monah Jefrem detaljno otkriva put nakon smrti
Starac Jefrem iz skita Svetog Andreja objašnjava šta dušu očekuje u presudnih četrdeset dana nakon upokojenja.
Dok većina vernika ovaj dan doživljava kao vreme veselja i bogate trpeze, monasi sa Svete gore gledaju ga kao priliku za duhovno uzdizanje, umerenost i pripremu za Veliki post, jer, kako su govorili starci: „Što više punimo stomak, to više praznimo dušu.“
Mesne poklade u pravoslavlju predstavljaju praznik koji se obeležava poslednje nedelje pre početka Velikog posta, kada je dozvoljena upotreba svih namirnica. To je poslednji dan kada se može jesti meso, dan pred početak Siropusne ili Bele nedelje. Ove poklade su deo pripreme vernika za post, a karakterišu ih porodična okupljanja, molitva i praštanje, kao i običaji veselja pre perioda uzdržavanja.
U većini pravoslavnog sveta Mesne poklade su dan ispunjen gozbama, veseljem i opuštenom atmosferom. Međutim, na Svetoj gori – mestu posvećenom postu, molitvi i duhovnom životu – shvatanje Mesnih poklada se značajno razlikuje. Starci sa Svete gore su imali dublji, duhovni pristup ovom danu, zasnovan na pravoslavnoj duhovnosti i značaju uzdržanja.
1. Uzdržanje i priprema za post
Atonski monasi, kao i Crkva uopšte, ne prihvataju svetovne pokladne običaje. Za njih, to nije dan prepuštanja izobilju, već prilika za duhovnu sabranost i pripremu za Veliki post. Kako su govorili starci: „Telo ima svoje želje, ali duša traži mir Božiji.“ Konzumaciju mesa nisu smatrali grehom, ali su isticali da prekomernost i neobuzdano ugađanje čulima odvode čoveka od duhovne budnosti.
Sveti starac Pajsije Svetogorac govorio je:
- Čovek koji je navikao da sledi želje stomaka, teško može slediti želje svoje duše.
2. Značaj posta i pripreme duše
Na Svetoj gori, iščekivanje Velikog posta je važnije od svetovnih veselja. Starci su podsećali da telo ne sme da vlada dušom, već da bude podređeno duhovnim potrebama. Jedan starac sa Svete gore govorio je:
- Što više punimo stomak, to više praznimo dušu.
Umesto da se usredsređuju na hranu i telesne užitke, monasi ovaj period koriste za pojačanu molitvu, post i podvig. Smatrali su da se prava radost ne nalazi u prekomernoj gozbi, već u unutrašnjem miru i duhovnoj pripremi.
3. Odnos prema svetovnim običajima
Starci sa Svete gore nisu osuđivali one koji praktikuju običaje na Mesne poklade, ali su podsticali vernike da ne dozvole da hrana i izobilje postanu cilj sami po sebi. Starac Jefrem Arizonski govorio je:
- Svet se veseli misleći da je to radost, ali prava radost je mir duše.
Često su savetovali hrišćane da se ne upuštaju u grešna veselja i prekomernosti koje često prate Mesne poklade. Podsećali su da se prava priprema za post ne dešava kroz prejedanje, već kroz smirenje i sabranost.
4. Duhovno „pečenje“ – očišćenje strasti
Neki starci su metaforično koristili izraz „pečenje“ kako bi govorili o potrebi da se sagore strasti starog čoveka. Govorili su da, umesto da „pečemo“ telo hranom, treba da „pečemo“ svoje strasti – da ih spalimo pokajanjem i pripremimo se za duhovnu obnovu kroz Veliki post.
Jedan svetogorski starac govorio je sa osmehom:
- Ako hoćeš da pečeš nešto, zapali vatru ljubavi prema Hristu u svom srcu.
Saveti za vernike
Svetogorski monasi savetovali su vernike da ne pogrešno tumače duhovni značaj dana pred post. Nisu zabranjivali hranu, već su pozivali na umerenost i razboritost. Govorili su da Mesne poklade mogu biti prilika za zahvalnost Bogu, a ne za neumerene užitke.
Jedan starac često je govorio:
- Jedi, dete moje, ali s merom. Smej se, ali bez greha. Raduj se, ali ne zaboravi na Boga.
Starci sa Svete gore nisu smatrali Mesne poklade danom greha, već podsećanjem na duhovni put. Dok je u svetu ovaj dan povezan sa hranom i veseljem, na Svetoj gori se doživljava kao poziv na uzdržanje, molitvu i pripremu za Veliki post. Pravo značenje Mesnih poklada, prema starcima, ne nalazi se u mesu i užicima, već u ljubavi Božijoj i traženju istinske radosti.
Starac Jefrem iz skita Svetog Andreja objašnjava šta dušu očekuje u presudnih četrdeset dana nakon upokojenja. Uz pravu pripremu, post može biti duhovno ispunjujuće iskustvo, a ne samo strogo uzdržavanje od hrane. Pred vama su saveti koji će vam pomoći da ga započnete smireno i sa radošću. Jaki potresi jačine 4,8 stepeni po Rihteru osetili su se širom Halkidikija, Soluna, pa čak i u susednim državama. Nadležne službe su u pripravnosti, dok monasi mirno poručuju: „Uzdamо se u Boga.“ Ova drevna svetogorska supa, pripremljena od tahinija i povrća, vekovima je deo monaške trpeze. Saznajte kako da je napravite kod kuće i uživate u njenom blagotvornom ukusu.


„DUŠA KOJA NAPUŠTA TELO IZLAZI KROZ USTA“: Svetogorski monah Jefrem detaljno otkriva put nakon smrti
KAKO SE PRAVILNO PRIPREMITI ZA NAJVAŽNIJI POST U GODINI: Pre početka Velikog posta sledite ovih sedam koraka
MONASI NA SVETOJ GORI NAPUŠTAJU KELIJE I PORUČUJU: „Ovo je najjači zemljotres do sada, moguće je da su neke svetinje oštećene“
OTKRIJTE TAJNU ISHRANE MONAHA SA SVETE GORE: Posna supa savršenog ukusa, koja greje dušu i jača telo
U pravoslavnoj tradiciji ovaj dan je posvećen neustrašivim ženama – svedocima praznog groba, ali i dvojici tajnih Hristovih učenika koji su ga smelo položili u grob dok su se svi drugi povukli.
Autentična poruka za ponedeljak druge sedmice po Vaskrsu iz knjige „Misli za svaki dan u godini“ podseća nas da istinsko pokajanje ne sme prestati nakon prazničnih dana, već da mora ostati životvorni plod u našem srcu.
Na praznik Vaskrsenja Hristovog, mitropolit zvorničko-tuzlanski objavio je svojevrsnu himnu „Vaskrsenje i život“ – duboko duhovno svedočanstvo koje kroz vaskrsenja Lazara, Jairove kćeri i sina nainske udovice pesnički i bogoslovski propoveda pobedu života nad smrću.
U trenucima kada radosno kličemo „Hristos vaskrse!“, duša se najdublje osvećuje molitvom. Otkrivamo zašto je čitanje Akatista Vaskrsenju Hristovom najsnažniji način da istinski doživimo smisao Praznika nad praznicima.
Performans ispred katedrale Svetog Pavla otvorio je oštru raspravu o granicama hrišćanske poruke, političkog aktivizma i dubokog sukoba levice i desnice u Britaniji.
Pravoslavno učenje polazi od toga da čovek nije stvoren radi udobnog života, već radi spasenja.
Sveti Nikolaj Ohridski i Žički podseća nas da Bog otkriva nebeske misterije onima čija su srca spremna da prime istinu, otvarajući pogled na dva sveta u kojima vlada Njegova ljubav.
Pouka podvižnice sa Krita otkriva kako usrdno prizivanje Presvete Bogorodice i jednostavna molitva mogu obuzdati strah, osnažiti srce i čuvati čoveka ceo dan.
Džuman Al-Kavasmi prvi put javno govori o životu u okruženju gde je mržnja bila obaveza, o sumnjama koje su je razdirale i iskustvu koje ju je odvelo na put potpuno suprotan onome na koji je bila usmeravana.
Freska „Dobar pastir“ iz 3. veka prikazuje mladog Isusa, simbol božanske zaštite i ranog hrišćanskog života u Anadoliji.
Sveti Nikolaj Žički nas uči da osmeh, bez zlobe, može biti odgovor na podsmeh. Jer neznanju priliči podsmeh, a znanju osmeh.
Iguman Arsenije kroz poređenje sa svetiteljem iz Amerike upozorava da se duhovno stanje ne skriva - ono se oseti i onda kada mnogi misle da ga niko ne primećuje.
Sveti Nikolaj Ohridski i Žički podseća nas da Bog otkriva nebeske misterije onima čija su srca spremna da prime istinu, otvarajući pogled na dva sveta u kojima vlada Njegova ljubav.
Pravoslavni vernici danas proslavljaju Svetog proroka Sofonija po starom kalendaru, dok po novom kalendaru proslavljaju Svetog proroka Ageja. Katolici se nalaze u Trećoj nedelji Adventa, Jevreji obeležavaju treći dan Hanuke, a u islamu je ovo dan posvećen redovnoj molitvi i svakodnevnim verskim obavezama.
U suri El Mulk, ajeti o Milostivom i presušenoj vodi otkrivaju koliko je čovek krhak bez Božije providnosti.