„DUŠA KOJA NAPUŠTA TELO IZLAZI KROZ USTA“: Svetogorski monah Jefrem detaljno otkriva put nakon smrti
Starac Jefrem iz skita Svetog Andreja objašnjava šta dušu očekuje u presudnih četrdeset dana nakon upokojenja.
Dok većina vernika ovaj dan doživljava kao vreme veselja i bogate trpeze, monasi sa Svete gore gledaju ga kao priliku za duhovno uzdizanje, umerenost i pripremu za Veliki post, jer, kako su govorili starci: „Što više punimo stomak, to više praznimo dušu.“
Mesne poklade u pravoslavlju predstavljaju praznik koji se obeležava poslednje nedelje pre početka Velikog posta, kada je dozvoljena upotreba svih namirnica. To je poslednji dan kada se može jesti meso, dan pred početak Siropusne ili Bele nedelje. Ove poklade su deo pripreme vernika za post, a karakterišu ih porodična okupljanja, molitva i praštanje, kao i običaji veselja pre perioda uzdržavanja.
U većini pravoslavnog sveta Mesne poklade su dan ispunjen gozbama, veseljem i opuštenom atmosferom. Međutim, na Svetoj gori – mestu posvećenom postu, molitvi i duhovnom životu – shvatanje Mesnih poklada se značajno razlikuje. Starci sa Svete gore su imali dublji, duhovni pristup ovom danu, zasnovan na pravoslavnoj duhovnosti i značaju uzdržanja.
1. Uzdržanje i priprema za post
Atonski monasi, kao i Crkva uopšte, ne prihvataju svetovne pokladne običaje. Za njih, to nije dan prepuštanja izobilju, već prilika za duhovnu sabranost i pripremu za Veliki post. Kako su govorili starci: „Telo ima svoje želje, ali duša traži mir Božiji.“ Konzumaciju mesa nisu smatrali grehom, ali su isticali da prekomernost i neobuzdano ugađanje čulima odvode čoveka od duhovne budnosti.
Sveti starac Pajsije Svetogorac govorio je:
- Čovek koji je navikao da sledi želje stomaka, teško može slediti želje svoje duše.
2. Značaj posta i pripreme duše
Na Svetoj gori, iščekivanje Velikog posta je važnije od svetovnih veselja. Starci su podsećali da telo ne sme da vlada dušom, već da bude podređeno duhovnim potrebama. Jedan starac sa Svete gore govorio je:
- Što više punimo stomak, to više praznimo dušu.
Umesto da se usredsređuju na hranu i telesne užitke, monasi ovaj period koriste za pojačanu molitvu, post i podvig. Smatrali su da se prava radost ne nalazi u prekomernoj gozbi, već u unutrašnjem miru i duhovnoj pripremi.
3. Odnos prema svetovnim običajima
Starci sa Svete gore nisu osuđivali one koji praktikuju običaje na Mesne poklade, ali su podsticali vernike da ne dozvole da hrana i izobilje postanu cilj sami po sebi. Starac Jefrem Arizonski govorio je:
- Svet se veseli misleći da je to radost, ali prava radost je mir duše.
Često su savetovali hrišćane da se ne upuštaju u grešna veselja i prekomernosti koje često prate Mesne poklade. Podsećali su da se prava priprema za post ne dešava kroz prejedanje, već kroz smirenje i sabranost.
4. Duhovno „pečenje“ – očišćenje strasti
Neki starci su metaforično koristili izraz „pečenje“ kako bi govorili o potrebi da se sagore strasti starog čoveka. Govorili su da, umesto da „pečemo“ telo hranom, treba da „pečemo“ svoje strasti – da ih spalimo pokajanjem i pripremimo se za duhovnu obnovu kroz Veliki post.
Jedan svetogorski starac govorio je sa osmehom:
- Ako hoćeš da pečeš nešto, zapali vatru ljubavi prema Hristu u svom srcu.
Saveti za vernike
Svetogorski monasi savetovali su vernike da ne pogrešno tumače duhovni značaj dana pred post. Nisu zabranjivali hranu, već su pozivali na umerenost i razboritost. Govorili su da Mesne poklade mogu biti prilika za zahvalnost Bogu, a ne za neumerene užitke.
Jedan starac često je govorio:
- Jedi, dete moje, ali s merom. Smej se, ali bez greha. Raduj se, ali ne zaboravi na Boga.
Starci sa Svete gore nisu smatrali Mesne poklade danom greha, već podsećanjem na duhovni put. Dok je u svetu ovaj dan povezan sa hranom i veseljem, na Svetoj gori se doživljava kao poziv na uzdržanje, molitvu i pripremu za Veliki post. Pravo značenje Mesnih poklada, prema starcima, ne nalazi se u mesu i užicima, već u ljubavi Božijoj i traženju istinske radosti.
Starac Jefrem iz skita Svetog Andreja objašnjava šta dušu očekuje u presudnih četrdeset dana nakon upokojenja. Uz pravu pripremu, post može biti duhovno ispunjujuće iskustvo, a ne samo strogo uzdržavanje od hrane. Pred vama su saveti koji će vam pomoći da ga započnete smireno i sa radošću. Jaki potresi jačine 4,8 stepeni po Rihteru osetili su se širom Halkidikija, Soluna, pa čak i u susednim državama. Nadležne službe su u pripravnosti, dok monasi mirno poručuju: „Uzdamо se u Boga.“ Ova drevna svetogorska supa, pripremljena od tahinija i povrća, vekovima je deo monaške trpeze. Saznajte kako da je napravite kod kuće i uživate u njenom blagotvornom ukusu.
„DUŠA KOJA NAPUŠTA TELO IZLAZI KROZ USTA“: Svetogorski monah Jefrem detaljno otkriva put nakon smrti
KAKO SE PRAVILNO PRIPREMITI ZA NAJVAŽNIJI POST U GODINI: Pre početka Velikog posta sledite ovih sedam koraka
MONASI NA SVETOJ GORI NAPUŠTAJU KELIJE I PORUČUJU: „Ovo je najjači zemljotres do sada, moguće je da su neke svetinje oštećene“
OTKRIJTE TAJNU ISHRANE MONAHA SA SVETE GORE: Posna supa savršenog ukusa, koja greje dušu i jača telo
U nadahnutom predavanju protojereja-stavrofora Gojka Perovića vernici su otkrili da Vaskršnji post nije samo uzdržanje od hrane, već duboka duhovna borba i putovanje ka Hristu, koje se u danima Strasne sedmice pretvara u tiho svedočenje pred licem Gospodnjim.
Nakon cenzurisanja božićnih čestitki i dekoracija, još jedan veliki hrišćanski praznik postaje meta političke korektnosti – britanska škola otkazala proslavu praznika Vaskrsenja Hristovog, dok se širom Evrope beleže slični slučajevi potiskivanja hrišćanskih tradicija pod plaštom neutralnosti.
Od Pashe do Pashe, kroz osam glasova i specifičnu numeraciju, crkveni kalendar nas vodi kroz duhovne cikluse. Zašto je nedeljni dan, iako početak sedmice, zapravo ključni element koji oblikuje naš odnos prema vremenu i životu?
U drugoj nedelji Velikog posta, dok se Crkva priprema za Vaskrsenje Hristovo, vladika osječko-poljsk i baranjski, pozivajući se na učenje Svetog Serafima Rouza, poručuje da je prava revolucija ona koja vodi unutrašnjem preobraženju, a ne spoljnim sukobima.
Zbog toga mu i izađe narod u sretanje, jer ču da je on učinio ovo znamenje.
U knjizi „Misli za svaki dan u godini“, Sveti Teofan Zatvornik u šestu nedelju Velikoga posta ukazuje na opasnost od brze zaboravnosti i povratka grešnim delima, čak i nakon što smo primili Božiju milost.
Priča o monahu koji je svojim životom posvedočio da vera i molitva mogu da prevaziđu i najopasnije prepreke, pružajući nadu onima koji se suočavaju s nevoljama.
Uoči praznika Cveti, veruje se da devojke u narodnim nošnjama i venčićima na glavama donose sreću i zdravlje domaćinstvima, čuvajući simboliku plodnosti, prirode i duhovne obnove.
To je bilo prvi put da je pomerena od najmanje 1810. godine, kada su sprovedeni poslednji radovi zbog požara u bazilici, a možda i ranije, rekao je otac Samuel Aghojan iz Jermenske crkve.
Neki takođe veruju da su ovi tehnološki uređaji u njihovim životima "gubitak vremena."
Ekipa portala religija.rs posetila je crkvu Svetih apostola Petra i Pavla u rodnom mestu blaženopočivšeg patrijarha srpskog, koja je postala simbol vere, upornosti i ljubavi, dok mozaik sa njegovim likom podseća na svetlost koju je ovaj veliki duhovnik ostavio.
Ikona je postala neizostavan deo života hrišćana, našla je svoje mesto u svakom domu vernika.
Kad je došla, dobila je svoju keliju u kojoj su bili samo krevet bez dušeka, peć i ćebe preko kreveta. To je simbol početka prilagođavanja asketskom životu.
Napominje da je pobeda nad rđavim navikama tek deo puta, koji treba preći kako bi dobili smirenje i duhovne darove od Boga.
Bez kapi viška ulja, a hrskav do savršenstva — ovo starinsko jelo sa manastirskih trpeza pokazuje da istinska čarolija dolazi iz jednostavnosti i vere u meru.