Duhovna riznica 28.05.2025 | 05:00

ZAŠTO SE VERA GUBI I KAKO NAS SRCE VARA: Opomena svetog Teofana Zatvornika koju ne smemo ignorisati

Slika Autora
Izvor: religija.rs
Autor: Saša Tošić
ZAŠTO SE VERA GUBI I KAKO NAS SRCE VARA: Opomena svetog Teofana Zatvornika koju ne smemo ignorisati
Shutterstock Molitva, Ilustracija

U središtu šeste sedmice po Vaskrsu, sveti podvižnik i duhovni lekar duše, Sveti Teofan, u svojoj knjizi "Misli za svaki dan u godini" donosi snažnu i bolnu dijagnozu savremenog čoveka: vera nije slaba zbog razuma, već zbog pokvarenog srca koje razumu naređuje šta da misli.

Savremeni čovek sve češće traži razloge za neverje u razumu, ali Sveti Teofan Zatvornik nas upozorava da pravi uzrok leži mnogo dublje – u srcu koje se udaljilo od Boga. U razmatranju za sredu šeste sedmice po Vaskrsu, ovaj ruski svetitelj i duhovni lekar duše podseća da vera ne posustaje zato što je razum slab, već zato što srce više ne želi ono što vera zahteva. „Gospode, ko verova propovedanju našem?“ – reči proroka Isaije koje Sveti Teofan prenosi, odjekuju kao opomena.

U svetu u kojem se vera sve češće doživljava kao teret, a neverje kao olakšanje, on nas poziva da pogledamo istini u oči – ne može duhovni vid biti bistar ako srce stremi tamnim željama.

„Gospode, ko verova propovedanju našem?“ – žali se sa čuđenjem prorok Isaija (53,1). I sada se može slično uzviknuti: „Ko sada iskreno veruje reči tvojoj, Gospode? Skoro svi su se pokolebali.“ Doduše, jezik mnogih još govori o veri, ali se retko koje srce nije udaljilo na nešto drugo.

Šta je uzrok tome? Počeo je da se oseća interes u neverju. Razvila se potreba za neverjem radi prikrivanja interesa srca, nesaglasnih sa verom. Tu je koren zla. Nije razum protivnik vere, nego – razvraćeno srce. Razum je samo utoliko kriv što se pokorava srcu i što prihvata da misli po željama srca, a ne po načelima istine. Pri tome mu silni razlozi za istinu izgledaju ništavni, a nekakva malenkost protiv nje mu izgleda velika kao gora.

Uopšte, u oblast uma se unosi smutnja koja ga oslepljuje. On ne vidi, i u toj smutnji i ne može da vidi. No, kad bar ne bi ništa objašnjavao."