U tišini dana pred nama, reči vladike Nikolaja Velimirovića otvaraju pogled na svetu moć koja nadilazi ljudske sile i puka mesta. Dok proroci govore o dolasku Gospoda u Misir, beseda vladike Nikolaja nas podseća da pravo utočište i sigurnost ne zavise od prestola i gradova, već od duha i vere koja sledi Hrista.
U ovom promišljanju o sili Božjoj i nemoći idolskoj, vekovi istorije progovaraju kroz proroke i otkrivaju kako je nežna snaga ljudskog tela, oblikovanog molitvom i postom, postala nosilac Božanstva. Ova poruka, i danas, poziva vernika da prepozna gde se krije prava snaga i odakle dolazi spasenje.
Beseda o sili Gospodnjoj i nemoći idolskoj
Gle, Gospod sedeći na oblaku laku
doćiće u Misir, i zatrešće se od njega
idoli Misirski. (Isa. 19, 1)
Bežeći od cara Iroda, faraona jerusalimskog, Gospod je došao u Misir. Ne računa se pravi Izrailj po mestu, nego po duhu i delima. U vreme rođenja Gospoda, veće je zlo carovalo u Jerusalimu nego nekad u Faraonskom Misiru, kao što često biva da kad verni otpadnu od vere, postaju gori od nevernih, koji nikad ne poznaše pravu veru. I tako je Misir u ono vreme bio blaže i gostoljubivije mesto za Spasitelja sveta od Jerusalima.
Sravni reči prorokove sa rečima koje angel u snu reče pravednom Josifu: „Ustani, uzmi dete i mater njegovu, pa bježi u Misir“ (Mat. 2, 13), i odmah ćeš se uveriti da se Isaijine reči ni na koga drugog ne mogu odneti do na Hrista Gospoda. Još više ćeš se utvrditi u tome kad čuješ i drugog proroka koji govori: „Iz Misira dozvah sina svojega“ (Os. 11, 1).
Šta označava oblak lak na kome će Gospod doći u Misir? Označava telo Gospoda, u koje će On obući Božanstvo Svoje. Jer je telo čovečje kao zgusnut oblak, u kome duša stanuje. To je, dakle, proročko viđenje vaploćenog Gospoda. Neki tumači misle da oblak lak označava i Prečistu Bogorodicu, koja je dugim postom, molitvom i drugim podvizima učinila telo svoje lakim kao oblak. Naročito je lak bio taj oblak – telo Bogorodičino – zbog odsustva strasti koje obremenjuju ljudska tela.
O Gospode svemilostivi, koji želiš spasenja svima ljudima i ne gledaš ko je Jevrejin, a ko Misirac, spasi i pomiluj i nas, jer se u Tvoje ime uzdamo neprestano. Tebi slava i hvala uvek. Amin.
U besedi za 10. subotu po Duhovima, jedan od najvećih duhovnika 20. veka upozorava da i životinje prepoznaju svog gospodara, dok mnogi ljudi ostaju slepi za prisustvo Božje ljubavi, gubeći svoje pravo ljudsko i duhovno dostojanstvo.
Beseda Svetog Nikolaja Ohridskog i Žičkog za 11. sredu po Duhovima objašnjava razliku između starog i novog zakona i način na koji Božja reč obogaćuje svakog čoveka.
U besedi za 11. subotu po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žiučki nas uči kako da prepoznamo unutrašnji nered, sačuvamo dušu i podseća da red dolazi samo iz Božjeg zakona.
U današnjoj besedi otkrivamo kako je starozavetni prorok doživeo Božju slavu i kako to iskustvo govori i nama danas.
U tumačenju proroka Isaije, vladika Nikolaj Velimirović govori o najvećoj tajni vere: kako su ljudi gledali Spasitelja, a nisu prepoznali da u Njemu obitava večni Bog.
U svojoj besedi za 12. nedelju po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički otkriva kako prorok Isaija vidi svet u kome sukobi nestaju, a ljudi se okupljaju u veri, ljubavi i miru.