Sveti Jovan Zlatousti
Granice pohlepe i nezasitost
Sveti Jovan objašnjava da pohlepa ne poznaje granice:
- Pohlepan nije samo onaj koji želi više novca nego i onaj koji želi bilo šta drugo, na primer, u hrani, a što prevazilazi uobičajenu meru i granice koje je Bog postavio našim potrebama.
I ne radi se samo o otimanju tuđeg - uskraćivanje potrebnima jednako je grešno kao i prisvajanje.
Moderna psihologija možda bi ovo nazvala nezasitošću, ali Zlatousti ide dalje:
- Kao što je nemoguće videti more bez talasa, tako je nemoguće videti dušu pohlepnog čoveka bez brige, mrzovolje, straha i smetenosti… Bogati ne doživljavaju toliku radost od onoga što već imaju, koliko tuge osećaju zbog onoga što još nisu stekli.
Pohlepa, unutrašnja praznina i Božja perspektiva
Pohlepa odvaja čoveka od Boga. Onaj ko želi Nebesko carstvo prezire pohlepu. Onaj ko postaje sluga Hristov ne postaje rob novca, nego gospodar. Pohlepni, s druge strane, nikada ne mogu biti siti, a njihova unutrašnja praznina čini ih gorim od grabljivih zveri:
- Pohlepan sve smatra bajkama i smeje se, opijen velikom željom za novcem… Oni misle da su Božje reči o paklu bajke i još im se podsmevaju.
Sveti Jovan Zlatousti upozorava da i najmanja nepravda u sticanju, makar i malo što je stečeno nečistim putem, može pokvariti celo imanje. Pohlepa, kao pokvareno kvasno testo, uništava sve što je pravedno i čisto, a nezasitost postaje znak zverstva, a ne ljudskosti.
U vremenu kada materijalizam sve više oblikuje živote, reči ovog svetitelja ostaju izuzetno aktuelne. Možda upravo u njima leži odgovor na vekovno pitanje: ne zato što svet ne može da se zasiti već zato što pohlepa ne dopušta da bilo ko - ma koliko imao - ikada bude istinski zadovoljan.
Prema svetom predanju, Juda Tadaj je dobio posebnu blagodat da njegove molitve budu uslišane – vernici tvrde da ova molitva donosi utehu, snagu i pomoć čak i kada je svaka nada izgubljena.
Ljudi, umesto da čuvaju svoje, sve više gledaju šta imaju drugi, ubeđeni da je tamo bolje.
Pravoslavni svetitelji i starci otkrivaju da usamljenost nije fizička odsutnost drugih, već praznina duše koju jedino Božja Milost može ispuniti, dok molitva i unutrašnji mir pretvaraju samoću u duhovnu snagu.
Episkop buenosajreski i južno-centralnoamerički podsetio vernike da svako ima svoj stepen u duhovnom životu, a pobeda u Hristu pripada svima koji iskreno traže život večni.