Duhovna riznica 25.10.2024 | 10:00

TREBA LI NOSITI KRST OKO VRATA I ŠTA SE DOGAĐA AKO NA SEBE STAVIMO DVA: Sveštenici rešili sve dileme, a evo kad bi trebalo obavezno da ga skinete jer gubi svrhu

Autor: M.M.
TREBA LI NOSITI KRST OKO VRATA I ŠTA SE DOGAĐA AKO NA SEBE STAVIMO DVA: Sveštenici rešili sve dileme, a evo kad bi trebalo obavezno da ga skinete jer gubi svrhu
shutterstock.com Krst ne sme da bude statusni simbol i da se o njemu razmišlja kao o ukrasu

Hršćani nose krst kao simbol spasenja, ovo je oruđe pogubljenja Isusa Hrista, koji je umro za grehe ljudskog roda. To ne može biti ukras, greše oni koji na krst gledaju sa ove tačke gledišta.

Časni krst je najupečatljivije obeležje hrišćanstva i simbolički motiv poznat još od stavaranja čoveka. Kod starih Jevreja krst je smatran simbolom sramote i rugla, na njemu su se razapinjali lopovi, pirati i robovi i ta kazna je nazivana "ropsko mučenje". Zato su upravo razapeli Gospoda Isusa Hrista na krst, da bi ga što više ponizili. Kao oruđe na kojem je Isus Hrist i razapet, i postaje simbol hrišćanstva, ali i simbol iskupljenja hrišćana od praroditeljskog greha i posledica toga greha.

On je ujedno i simbol rekapitulacije Hristovog života, poruka spasenja, ali i puta kojim se ide ka Isusu Hristu. Predstavlja i važan štit koji zaklanja od svih neprijatelja.

Krst, naprostije rečeno, predstavlja Isusovu smrt na krstu i njegovo uskrsnuće. 

Printscreen/Youtube/Телевизија Храм
Arhimandrit Dimitrije

iz manastira Tumane kaže da bi trebalo nositi krst oko vrata a za to navodi i dobre razloge.

- Krst je simbol Hristovog stradanja, ali i neuništivi simbol njegovog vaskrsenja. Poruka krsta nama, jeste da moramo da ponesemo u ovom životu stradanje do večnog života i vaskrsenja. Zato je danas krst simbol pobede, simbol života, simbol radosti, simbol večnog trajanja, ali i naša velika zaštita i pokroviteljstvo i u ovozemaljskom životu. Mi krst kao pravoslavni hrišćani nosimo oko vrata da bi pokazali svoje opredenjenje da smo Hristovi, da smo hrišćanani, ali isto tako i sa nadom da će u ime Hristovo njegov krst da nas štiti i čuva u sve dane života našega - rekao je on.

Međutim, problem nastaje, ako je suditi prema rečima sveštenika, ako ga nosite kao ukras, kao statusni simbol opčinjen dijamantima i dragim kamenjem.

Shutterstock
Krst ne sme da bude statusni simbol i da se o njemu razmišlja kao o ukrasu

Hršćani nose krst kao simbol spasenja, ovo je oruđe pogubljenja Isusa Hrista, koji je umro za grehe ljudskog roda. To ne može biti ukras, greše oni koji na krst gledaju sa ove tačke gledišta. Mnogi ga nose i na narukcicama i na ogrlicama i na minđušama.

U pravoslavlju nije uobičajeno nositi dva krsta, kaže protojerej Andrej (Efanov). Prema njegovim rečima, to nije prihvaćeno, a i besmisleno je. Drugi je bolje držati na polici sa ikonama. Jer kao što je Isus rekao: "Ako ko hoće da ide za mnom, neka se odrekne sebe i uzme krst svoj i za mnom ide.“ (Matej 16:24; Marko 8:34; Luka 9:23)

Duhovna riznica 08:00 | 23.10.2024

MISLI ZA SVAKI DAN U GODINI: "Tako dakle, budi trezvouman, bdi, moli se, i neprijatelj ti ništa neće moći učiniti"

Sveti Teofan naglašava da zlo ne prestaje ni nakon smrti; ono proganja duše, ali vernike ne treba da bude strah, jer nad njima zlo nema moć. Njihova vera i molitva su kao oružje protiv zlih sila, koje se povlače pred iskrenim duhovnim životom. Poruka je jasna, ukoliko želimo da se oslobodimo zla, moramo biti budni, moliti se i čuvati svoju dušu. Samo na taj način možemo da odbijemo napade i ostanemo snažni u veri. Sveti Teofan nas poziva na trezvenost i borbu, uz uverenje da uz Božju pomoć možemo prevazići svaku prepreku na našem putu ka svetosti.

Duhovna riznica 08:00 | 24.10.2024

MISLI ZA SVAKI DAN U GODINI: "Uostalom, za onog u koga se useli unutrašnji mir, spoljašnja uznemirenja više nemaju težinu ni gorčinu"

Sveti Teofan ukazuje na to da, iako svet oko nas može izgledati haotično i neprijatno, unutrašnji mir koji dolazi od Hrista može prevazići sve spoljašnje teškoće. On ističe da je taj unutrašnji mir neodvojiv od Hrista i da se stiče kroz delovanje i ispunjavanje Božjih zapovesti. To znači da sama misao ili želja nisu dovoljne; potrebno je aktivno delovanje u skladu sa verom kako bi se iskusila blagodat i prijatnost koju Hristos donosi. Takođe, naglašava da se prijatnost može useliti u dušu čak i kada spoljašnji svet deluje suprotno. Unutrašnji mir i radost postaju snaga koja nam pomaže da se nosimo sa izazovima, bez obzira na to koliko teški bili. Ovaj unutrašnji spokoj može učiniti da spoljašnje uznemirenje izgubi svoju težinu i gorčinu.