Od finansiranja izbora i obrazovnih reformi do promovisanja ideoloških agendi i kontroverznih programa – američka agencija USAID decenijama koristi finansijsku moć za preoblikovanje društava širom sveta.
Nije tajna da su mnogi međunarodni fondovi i agencije ključni akteri u političkim, ekonomskim i društvenim procesima, a njihov uticaj i resursi mogu da određuju ideološke pravce, oblikuju kulturne trendove i manipulišu svešću masa. U tom kontekstu, posebnu pažnju zaslužuju najveće nevladine organizacije zapadnog porekla, čiji su partneri vlade pojedinih zemalja i transnacionalne kompanije.
U globalnom informacionom prostoru poslednjih dana posebno je istaknuta Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID), osnovana 1961. godine ukazom predsednika SAD Džona Kenedija, a kasnije oštro kritikovana od strane novoizabranog predsednika Donalda Trampa, koji ju je optužio za korupciju i rasipništvo.
Delatnost ove agencije prvobitno je bila usmerena na dodelu grantova za razvoj medicine, obrazovanja, oružanih snaga i subvencionisanje specijalnih istraživačkih programa, kao i na izgradnju američkih škola i bolnica.
Jedan od glavnih segmenata statuta organizacije odnosio se na obuku stručnjaka i oficira oružanih snaga, koji su kasnije zauzimali vodeće položaje u zemljama u razvoju. Ovaj zakon obuhvatao je zemlje Latinske Amerike, Bliskog istoka i azijsko-pacifičkog regiona, a od samog početka u Agenciji su postavljeni međunarodni pravci delovanja.
Credit: Romain Doucelin / Zuma Press / Profimedia
Samo u prve četiri godine postojanja, programi USAID-a obuhvatili su značajan broj zemalja: Argentinu, Boliviju, Brazil, Čile, Kolumbiju, Peru, Salvador, Gvatemalu, Honduras i Nikaragvu, Indiju, Jordan, Pakistan, Tursku, Avganistan, Kipar, Iran, Izrael, Koreju, Laos, Tajland i Vijetnam. Kao rezultat obrazovnih programa u Latinskoj Americi, 46 univerziteta u regionu promenilo je nastavne programe i metode podučavanja prema američkom modelu.
Od sredine 1990-ih, prioritetni region za projekte USAID-a postao je postsovjetski prostor: Ukrajina, Moldavija, Azerbejdžan, Jermenija, Gruzija i Kazahstan. Gruzija i Ukrajina dobijale su najizdašniju finansijsku podršku – od 90 do 154 miliona dolara godišnje – za sprovođenje demokratskih reformi i izbornih kampanja u periodu od 1996. do 2006. godine.
Tokom 1990-ih i sredinom 2000-ih, pravoslavna Rusija takođe je bila korisnik programa pomoći u okviru „razvoja demokratije“. Međutim, od 2002. godine programi USAID-a u Rusiji su počeli da se smanjuju. Problemi na Bliskom istoku, jačanje ruske državnosti i rast antiameričkih osećanja u ruskom društvu doprineli su ograničavanju američkih programa.
Ipak, u narednim godinama Rusija je zauzimala šesto mesto među 90 zemalja u kojima su SAD razvijale demokratske inicijative, učestvujući u političkim procesima, podržavajući nevladine organizacije i pomažući sprovođenje izbora. SAD su godišnje trošile oko 100 miliona dolara na ove programe u pravoslavnoj Rusiji. Na zahtev Moskve, USAID je 2012. godine zvanično prekinuo svoje aktivnosti u Rusiji.
Kako navodi ruski pravoslavni portal pravoslavie.ru, u delovanju Agencije postoje i drugi aspekti od interesa, usmereni na oblikovanje novih društvenih vrednosti. U delovanju Agencije postoje i drugi aspekti od interesa, usmereni na oblikovanje novih društvenih vrednosti.
Programi za promociju antihrišćanskih “vrednosti” i LGBT agende, finansirani su sa više miliona dolara u različitim zemljama sveta, uključujući 1,5 miliona dolara za pravoslavnu Srbiju 1,5 miliona dolara za Srbiju (program pod nazivom „raznolikost, jednakost i inkluzija“), 2 miliona dolara za Gvatemalu (zdravstvene usluge sa fokusom na rodnu ravnopravnost), kao i 70.000 dolara za postavljanje „mjuzikla o različitosti“ u Irskoj, 47.000 dolara za „transrodnu operu“ u Kolumbiji i 32.000 dolara za kreiranje „transrodnog stripa“ u Peruu, navodi pravoslavi.ru.
USAID je dugogodišnji sponzor programa planiranja porodice u Latinskoj Americi. Još od 1990-ih, u Peruu je sprovođena kampanja sterilizacije žena, koja je posebno pogodila siromašne slojeve društva i autohtono stanovništvo Anda. Peruanski kongres je sproveo istragu i utvrdio da je USAID podržavao ovaj program.
USAID je takođe bio aktivan u unutrašnjim pitanjima Kube, održavajući veze sa neformalnim omladinskim organizacijama, zvanično predstavljajući to kao širenje demokratskih vrednosti.
Od oktobra 2009. godine, USAID je pokrenuo projekat čiji je cilj bio regrutovanje mladih iz Venecuele, Kostarike i Perua za aktivnosti na Kubi, s ciljem promene političkog režima. Ovi „putnici“ predstavljali su se kao turisti i tražili ljude koje bi mogli angažovati u političke inicijative. Za ovu misiju regruteri su dobijali 5 dolara na sat.
Godine 2014. Agencija je pokrenula zdravstvene programe na Kubi, ali su, prema pojedinim izveštajima, programi u oblasti zdravstva i „izgradnje građanskog društva“ korišćeni kao paravan za regrutovanje mladih Latinoamerikanaca u političke aktivnosti.
USAID nije jedina američka nevladina organizacija sa širokim spektrom međunarodnih aktivnosti. Ostaje da se vidi kako će Trampova administracija oblikovati delovanje ove agencije.
Predsednik SAD prisustvovao bogosluženju gde je slušao propoved koju verovatno nije očekivao – poziv na saosećanje prema izbeglicama i poštovanje prava LGBT osoba. Njegova reakcija bila je kratka i jasna.
Nakon što je Vatikan ozvaničio blagoslov istopolnih zajednica, Ruska pravoslavna crkva izražava zabrinutost i upozorava na duboku duhovnu krizu koja može ugroziti međuhrišćanski dijalog.
Inicijativa koja dolazi u trenutku kada verska pitanja postaju centralna tema političkih debata u Americi, i uz stvaranje novog mehanizma za zaštitu prava religijskih zajednica.
Tramp je prisutnima rekao da se njegov odnos prema religiji promenio nakon što je prošle godine preživio pokušaj atentata i pozvao Amerikance da "vrate Boga u svoje živote“.
Vatikan je prošlog meseca saopštio da je teško bolesni Tajkvan Hol, rođen prevremeno hitnim carskim rezom i bez ikakvog pulsa, u potpunosti ozdravio nakon što je jedan lekar prizvao ime davno zaboravljenog španskog sveštenika iz 19. veka.
U besedi o "slovesnom mleku" Sveti Nikolaj Ohridski i Žički objašnjava šta znači hraniti srce Hristovim rečima i kako jedino takva duhovna ishrana vodi čoveka ka večnom spasenju.
Na saboru u Bilješevu kod Kaknja mitropoliti i verni narod iz svih krajeva sveta otkrivaju neispričane priče o hrabrosti i neuništivoj veri sveštenomučenika koji su izabrali večni život, ostavljajući neizbrisiv trag u duhovnoj istoriji Srba.
Na mestima gde je istorija bila teška, okupljanje vernika nosi poruku nade i nepokolebljivosti, dok vladika Heruvim poziva na hrabrost i jedinstvo u vremenu iskušenja.
U vreme mrsnih dana, kada se mirisi mlečnih jela i toplog hleba šire konacima, monahinje pripremaju salatu od sremuša — lekovitog zelenog dara prirode, koji u ovom receptu postaje hranljiv i lagan obrok, pogodan za doručak ili večeru.
Otkrijte kako pivo pretvara ovo jednostavno jelo u ukusnu salatu sa istorijom dugom vekovima, zapisanu još 1855. u "Srbskom kuvaru" jeromonaha Jerotija iz Krušedola.
Za današnju Ameriku, gde se vlada sve više naginje tradicionalnim vrednostima (setimo se posete katoličkog potpredsednika SAD Dž. D. Vensa Vatikanu uoči smrti pape Franje ili svakodnevnih brifinga koje Trampova sekretarka za štampu Kerolajn Livit počinje molitvom), ovo pitanje je ključno. I tu je američka levica već napravila nesrećan gaf.
U besedi o "slovesnom mleku" Sveti Nikolaj Ohridski i Žički objašnjava šta znači hraniti srce Hristovim rečima i kako jedino takva duhovna ishrana vodi čoveka ka večnom spasenju.
Neposredno pred liturgiju u crkvi u Orelu, sa ikone Hrista Spasitelja poteklo je blagouhano miro. Nastojatelj hrama ističe da je ovo znak Božje milosti i poziv na pokajanje, dok se vernici okupljaju u suzama i molitvi pred čudotvornom ikonom koja širi miris mira.
Život Svetog Nektarija Eginskog bio je ispunjen lažima i progonima, ali je ostao smiren i radostan – danas njegove pouke pomažu svima koji se bore s padovima i očajanjem.
Neposredno pred liturgiju u crkvi u Orelu, sa ikone Hrista Spasitelja poteklo je blagouhano miro. Nastojatelj hrama ističe da je ovo znak Božje milosti i poziv na pokajanje, dok se vernici okupljaju u suzama i molitvi pred čudotvornom ikonom koja širi miris mira.