ŠTA RADE I KAKO ŽIVE SAVREMENE POPADIJE! Najpoznatija među njima, Višnja Kostić, otkriva sve o zabranama, veri i životu pod lupom Crkve i Boga (VIDEO/FOTO)
Hrišćanske vrednosti, vrline i obaveze su jednake za svakog hrišćanina i podjednako smemo i ne smemo kao i svi drugi ljudi, ističe Višnja Kostić.
Kada se govori o sveštenicima, većina ljudi ima jasnu predstavu o njihovom pozivu, obavezama i načinu života. Njihova uloga u zajednici je vidljiva, prepoznatljiva i ispraćena poštovanjem. Nasuprot tome, žene koje stoje uz njih – popadije – retko dolaze u prvi plan. Obično tihe i skromne, žive u senci svojih supružnika, iako su upravo one najčvršći i nezamenjiv oslonac, ne samo svojim muževima nego i parohijanima.
Višnja Kostić, najpoznatija srpska popadija, razbila je tišinu koja godinama okružuje ulogu žene sveštenika. Svojim prisustvom na društvenim mrežama i iskrenim svedočanstvima o životu savremene popadije, približava svakodnevicu života jedne svešteničke porodice u kojoj se vera, tradicija i savremeni izazovi prepliću na poseban način.
Višnja Kostić, osim što je supruga sveštenika i majka četvoro maloletne dece, profesorka je i srpskog jezika i književnosti, turistički vodič i poznata infuenserka.
Za Religiju.rs pričala je kako žive savremene popadije, koliko se njihov život danas razlikuje od života protinica u ranijim periodima, koje su obaveze modernih popadija i još mnogo čemu...
Instagram/visnja_u_svetu
Višnja Kostić
Na početku razgovara kaže da se život moderne popadije ne razlikuje od života bilo koje savremene žene.
- Savremene popadije žive kao i sve ostale savremene žene. Život protiče između obaveza u porodici, kući, na poslu, za one koje rade. Teško je uporediti život savremene popadije sa ranijim, jer imamo periode kad su popadije imale svoje sluge, a imamo i jedan period gde je jako teško bilo biti sveštenik i popadija i, uopšte svedočiti veru. Ta uloga se prosto menjala kako se menjala i uloga žena u društvu. Mi se danas suočavamo sa svim onim problemima sa kojima se i sve savremene žene suočavaju.
Ona nam je objasnila i koje su obaveze savremenih popadaja, kada je u pitanju parohija u kojoj njihovi supružnici služe.
- Obaveze dosta zavise od same strukture zajednice, od strukture parohije. Nije isto biti popadija u gradu i na selu. Ne zato što su te obaveze negde propisane, nego zato što u gradu postoji čitava jedan organizacija unutar crkvene zajednice. Imate popadije koje imaju veće dužnosti, moraju da pomognu unutar održavanja porte, crkve i svega ostalog kada je sveštenik sam u parohiji. U gradu je to malo drugačije. U selu je prosto ta uloga vidljivija. I sveštenik i njegova porodica su dosta izloženiji i društvu i zajednici. U gradu, možete živeti, a da neko izvan crkvene zajednice i ne zna da ste vi žena sveštenika.
Instagram/visnja_u_svetu
Višnja Kostić su suprugom Milanom
Šta konkretno rade popadije danas u okviru parohije i kakve su njene obaveze?
- To zavisi od materijalnog stanja i crkve. Ja lično nisam imala obaveze oko uređenja porte i crkve. Moj suprug ima crkvenjake, ali pisale su mi svešteničke žene koje kažu da okopavaju, sade cveće, pleve, što u gradu, recimo, rade rade komunalne službe. Ne postoje propisane dužnosti, to zavisi od organizacije crkvenog života.
Ona ističe da u moderno vreme, obaveze popadije zavise prevashodno od ekonomskog statusa crkve i organizacije ljudi u samoj toj zajednici. Na pitanje da li protinice spremaju crkvenu slavu kaže:
- To sprema domaćin crkvene slave. To zavisi od razvijenosti konkretne crkvene zajednice. Ali, obično to je neki domaćin, koji preuzima organizaciju slave za tu godinu, on je zadužen za žito, kolač, posluženje, nekada je više njih uključeno u to, nekada je to podeljeno između crkvene opštine i domaćina. To zavisi od ekonomskog statusa crkve i tih ljudi u zajednici. Ne postoje pravila i propisane dužnosti, ali svakako jeste dužnost da se uključim kad ima potrebe za tim.
Instagram/visnja_u_svetu
Višnja Kostić sa porodicom
Koje uslove devojka treba da ispuni da bi postala popadija?
- Ja zaista ne znam kakva je situacija od eparhije do eparhija. Znam da postoji pismo parohijskog sveštenika o moralnoj podobnosti devojke koja je buduća supruga jednog kandidata za sveštenika. To pismo potpisuje njen nadležni paroh, koji bi trebalo najbolje da je poznaje, da posvedoči da je živela liturgijskim životom. Iskreno, ne znam koje su to uslovi, izuzev tog pisma. Uslov je, dakle, pismo parohijskog sveštenika. U nekim eparhijama postoji i razgovor sa nadležnim episkopom. Kandidat za sveštenika sa svojom verenicom pre venčanja odlazi kod nadležnog episkopa na razgovor.
Da li je ona pre braka živela liturgijskim životom pre braka?
- Ja sam živela u jednoj tradicionalnoj pobožnoj porodici. Odlazilo se u crkvu, možda ne na svaku službu, ali to nam nije bilo strano. Posebno sa majčine strane imala sam kontakte sa crkvama i manatirima, živim u Kraljevu, tu su i blizini i Žiča i Studenica, išli smo tamo kad su veliki praznici, Nisam sigurno bila redovna na svakoj liturgiji, ali govorim o periodu kad sam još bila u prvim razredima srednje škole. Sa suprugom sam od četvrtog srednje, pa od tog perioda, počinju moji redovni odlasci na službe, liturgije, redovan post, ispovest i sve što podrazumeva jedan crkveni život.
Instagram/visnja_u_svetu
Višnja Kostić
Moraju li popadije da žive crkvenim životom, tačnije da li je to obaveza i ko ih u tome kontroliše?
- Rekla sam već da je moj aktivni crveni život počeo u srednjoj školi, ja sam i prva generacija kad je uvedena veronauka. Imali smo i divnog veročitelja koji nas je vodio u manatir, pripremali smo se i za pričešće. To se samo nastavilo i uozbiljilo kad sam upoznala mog supruga. Smtram da je bitno za porodicu da su roditelji odnosno supružnici usaglašeni u svim segmentima života. Mislim da je za decu veoma bitno da se roditelji razumeju, da ako se vodi liturgijski život, da su oboje u tome... Naravno da to nije uvek slučaj, ali pričam o nekoj idealnoj situaciji. U tom kontekstu, naravno da je bitno da je popadija prisutna na liturgiji, da je verujuća, da posti, ispoveda se i pričešćuje, jer je to bitno za vaspitanje dece. Ali, to ne možemo nametnuti kao obavezu. Veru ne možemo nametati kao obavezu. Ali, kada pričam o svom okruženju, to je tako, svešteničke žene žive crkvenim i liturgijskim životom, e da li sada to neko konkretno kontroliše ne znam, s obzirom na to da je kod nas sve u redu. Znam i za neke primere koji nisu baš najprijatniji gde, gde nije bilo tako, i takvi sveštenički brakovi su se raspadali.
Da li život popadije jedna velika žrtva?
- Ne mislim da je žrtva biti popadija, nego živeti liturgijski, u crkvi i u jednom jedinstvu sa svojim suprugom, i sve to prenositi na svoju decu.To zahteva obostrano žrtvovanje. I ne znam kako bi i mogao da uspe jedan brak i vaspitanje dece ako to nije tako.
Instagram/visnja_u_svetu
Višnja Kostić je ruristički vodič
Šta popadija ne sme što druge žene smeju, a šta sme što druge ne?
- Biti popadija u savremenom društvu je izazovano iz više razloga. Ne zato što postoji nešto što popadija konkretno ne sme... Hrišanska etika važni za svaku hrišćanku i ženu podjednako. To je ono kao kad me neko pita: "Da li postite i vi?". Ja ne postim zato što sam popadija, već Hrista radi. Što bi jedna starija popadija rekla: "Najvažnije je voleti Hrista". To važi za svakog hrišćanina, to je nužno za sve nas koje pripadamo tom crkvenom kliru. Dakle, hrišćanske vrednosti, vrline i obaveze su jednake za svakog hrišćanina i podjednako smemo i ne smemo kao i svi drugi ljudi. To što se na nas više gleda, pogotovo kad samo u manjoj sredini, to je drugi društveni fenomen. Ali, ne postoje neka posebna pravila, pravila su za sve hrišćane ista.
Po čemu se život jedne svešteničke porodice razlikuje od života svetovne?
- Ukoliko govorimo o crkvenim porodicima, onim koje žive liturgijskim životom, naš život ne razlikuje se od ostalih koje su prisutne u crkveim zajednicama. Osim što je glava porodice sveštenik, pa je to dodatni blagoslov, ali i obaveza. U nekom svakodnevnom smislu, u svakodnevnoj organizuciji, u onom liturgijskom smislu, naša porodica je kao i sve one porodice koje su na liturgiji, ali prolazimo kroz sve ono što prolaze i ostale porodice. Počevši od škole, vanškolskih aktivnosti, organizacije, i svega onoga što čini svakodnevni život. Ne razlikujemo se u stilu života, razlikujemo se samo po tome što je na nama veća odgovornost da svedočimo o onome što smo izabrali da bude naš životni put.
Instagram/visnja_u_svetu
Porodica Kostić na okupu
Da li postoje zanimanja kojima popadije ne smeju da se bave?
- Znam da postoje neka organičenja u vezi poslova kojima popadije mogu da se bave, u nekim eparhijama čak popadijama nije dozvoljeno da rade, ali u našoj eparhiji to nije slučaj. Najveći broj popadije koje znam su moje koleginice, završile su srpski jezik. Ja se time ne bavim, bavim se poslom turističkog vodiča, dosta radim hodočašća i pokloničke obilaske, i vođenje kroz manastire Studenicu i Žiču koji su u našoj blizini. Znam popadije koji su profesori, lekari medicinske sestre... Postoje neka zanimanja kojema se ne mogu baviti popadije, mislim da ne mogu biti pevačice, nešto što je u tradicionalnom smislu vezano za noćni život.
Smeju li popadije da se bave politikom s obizorom da je to sveštenicima zabranjeno?
- Samim tim što je njima zabranjeno, ni mi, kao članovi porodice ne bi trebalo da se bavimo politikom u smislu političkih stranaka. Dozvoljeno nam je da imamo političko, odnosno društveno mišnjenje, ako je ono na korist društvo. Nemamo pravo na politički angažman, ali možemo da iskažemo svoj stav.
Da li je zbog Instagram naloga, zahvaljujući kome je postala najpoznatija popadija, imala probleme?
Instagram/visnja_u_svetu
Višnja Kostić
- Neka moja društvena prepoznatljivost jeste počela sa tim Instgram profilom. Prvobitno, bio je to profil namenjen spremanju posne hrane, receptima i idejama, pa je prerastao u neki profil na kom sam ja pisala na različite teme, i to su ljudi više prepoznali kao nešto zanimljivo. Pisala sam na teme koje meni bude emocije, i bile su mi bliske. To mi jeste donelo neku popularnost i preopznatljivost, i to je medijima bilo zanimljivo, kao otkud popadija u javnom prostoru. Ja sam time i htela da poručim da smo mi oduvek u njemu, samo je taj prostor izgledao drugačije. Nekada su ljudi pitali za savet i za neka pitanja koji ih muče popadiju da li u crkvi, da li preko telefona, danas meni pošalju prouku na Instagramu. Prosto, načini komnikacije se menjaju. Ne smatram da je loše da se tim načinima komunikacije prilagođavamo, sve dok je to u zrdavim okvirima. Onog trenutka kad je to i meni postalo opterećenje, smanjila sam intezitet angažovanja, jer mi to nije ni primarni posao niti primarno interesovanje. Donelo mi je dosta divnih stvari, pre svega dosta poznanstava, donelo je i kritike, nesimpatije određenog dela i crkve i društva, ali to je nešto s čime se generalno suočava svako ko izađe u javni prostor. Ne doživljavam to kao nešto teško.
Šta joj je Crkva zamerila?
- Mislim da je sama popularnost. Nisam nikad dobila tačan odgovor, pa ne mogu da odgovorim na pitanje. Mislim da izlazak u javnost nosi određenu dostupnost za kritiku i sa tim onaj ko izlazi u javnost mora da se pomiri. Ja jesam. Nisam previše obraćala pažnju na to, ali sam isto tako taj profil podredila svom vremenu, a nisam svoje vreme podredila njemu. Mislim da sam pronašla neki balas u tome.
Sme li popadija da se razvede i koje konsvekvence snosi posle toga?
Instagram/visnja_u_svetu
Višnja Kostić sa suprugom
- Rekla sam da se svešteničke porodice suočavaju sa problemima sa kojima se suočava i čitavo duštvo, da naš život i stil života nije bitno različit od ostalih porodica, pogotovo kada su tu i deca. Naravno da ta jedna dodatna odgovornost i pažnja koja je na nama, možda nosi dodatnu težinu sa sobom. Dolazi do razvoda u svešteničkim porodicama, postoji dosta takvih slučajeva, nažalost u poslednje vreme i više, kao uostalom i u celom društvu. Tu najveće posledice snosi sveštenik, koji nema pravo na drugi brak. Ali, popadije ne. Zato je jako bitno da se na vreme razmisli o toj životnoj ulozi i šta ona sa sobom nosi. Lično mislim da je veliki blagoslov biti supruga sveštenika i imati svoju ulogu u svemu tomu. Ali, velika je i odgovornost i veliko odricanja, to izuskuje i nešto na šta mi kao savremeni ljudi nismo navikli, a to je poslušnost i podređivanje svog ega dobrobiti crve i zajednice. Mislim da tu nastanu najveća razmimoilaženja.
- Lično smatram da čovek mnogo gubi razvodom. Ne ulazeći u pojedinačne slučajeve, smatram da svaki neuspeh u porodičnom smislu je veliki gubitak, nezavisno čime se neko bavi. Crkveni brak je jedna sveta tajna i blagoslov koji se dobija i svako ko u tome ne uspe je na gubitku.
Kada je još bio klirik, liberalni mediji su ga često kritikovali zbog njegovog učešća u kontroverznim tretmanima konverzije, u kojima je pokušavao da "izleči" homoseksualne osobe.
Obnovljena, svojevrsni je kulturni centar Prizrena koji u rekonstruisanom i adaptiranom atrijumu okuplja malobrojne Srbe iz Prizrena i mnoge raseljene Prizrence na dan slave grada, kao i mnoge hodočasnike carskog Prizrena.
Obnovljena, svojevrsni je kulturni centar Prizrena koji u rekonstruisanom i adaptiranom atrijumu okuplja malobrojne Srbe iz Prizrena i mnoge raseljene Prizrence na dan slave grada, kao i mnoge hodočasnike carskog Prizrena.
U selu gde još odjekuju molitve predaka, pravoslavni vernici okupili su se oko igumana Save da pokažu kako crkva nije samo građevina, već zavet – i da će, ako zatreba, služiti i u šumi, kao u prvim hrišćanskim vremenima.
Na praznik Svih antiohijskih svetih, tokom večernje službe u hramu Svetog proroka Ilije, raznela se eksplozija. Antiohijska patrijaršija poziva svet da ne okreće glavu od mučeništva i patnje pravoslavnih vernika.
Nakon američkog udara na iranska nuklearna postrojenja i dramatičnog upozorenja Donalda Trampa, Bliski istok gori, a u manastirima se uznose kanoni, bdenija i molitve za mir među narodima.
Stravičan teroristički napad usred bogosluženja potresao je pravoslavnu zajednicu u Siriji – svedoci opisuju užas kao „pakao u hramu“, dok se svet pita zašto nije bilo nikakve zaštite.
U vreme mrsnih dana, kada se mirisi mlečnih jela i toplog hleba šire konacima, monahinje pripremaju salatu od sremuša — lekovitog zelenog dara prirode, koji u ovom receptu postaje hranljiv i lagan obrok, pogodan za doručak ili večeru.
Uvođenje obaveznog ličnog broja u Grčkoj izazvalo je burnu reakciju monaške zajednice sa Atosa, koja upozorava da bi digitalno povezivanje podataka svakog građanina moglo ugroziti versku slobodu i privatnost.
Dok su se vernici na Veliki petak molili pred plaštanicom u manastiru Tumane, dogodilo se čudo koje je svedočio i sam iguman Dimitrije. Po zastupništvu svetitelja Zosima i Jakova, Mića Grbić ostavio je štaku i prvi put posle tri meseca — stao na svoje noge.
Na praznik Svih antiohijskih svetih, tokom večernje službe u hramu Svetog proroka Ilije, raznela se eksplozija. Antiohijska patrijaršija poziva svet da ne okreće glavu od mučeništva i patnje pravoslavnih vernika.
Nakon američkog udara na iranska nuklearna postrojenja i dramatičnog upozorenja Donalda Trampa, Bliski istok gori, a u manastirima se uznose kanoni, bdenija i molitve za mir među narodima.
Stravičan teroristički napad usred bogosluženja potresao je pravoslavnu zajednicu u Siriji – svedoci opisuju užas kao „pakao u hramu“, dok se svet pita zašto nije bilo nikakve zaštite.
U hrišćanskoj svetinji dok je hor pevao molitvenu himnu, prisutni vernici u panici su tražili spas. Zahvaljujući prisebnosti ranjenog čuvara i jednog vernika, tragedija nije poprimila razmere masakra. Policija i dalje istražuje motive napada.
U hrišćanskoj svetinji dok je hor pevao molitvenu himnu, prisutni vernici u panici su tražili spas. Zahvaljujući prisebnosti ranjenog čuvara i jednog vernika, tragedija nije poprimila razmere masakra. Policija i dalje istražuje motive napada.