U besedi za 15. petak po Duhovima, vladika Nikolaj Velimirović nas podseća na ono što je najdublje u čoveku – duh koji se rađa od Duha Božjeg. Govoreći o susretu Gospoda Hrista i Nikodima, on ističe da telo pripada zemaljskom, dok duh pripada nebeskom, i poziva nas da kroz novo rođenje duha pronađemo istinsku prirodu koja nadilazi smrt i prolaznost. Ovo je poziv da naš unutrašnji život bude oblikovan Božanskom snagom, a ne samo telesnim nagonom.
Beseda o dva rođenja
Što je rođeno od tijela, tijelo je; a što je rođeno od Duha, duh je. (Jov. 3, 6)
Ove reči, braćo, nisu reči ni proroka ni apostola nego reči samoga Gospoda, izrečene prečistim ustima Gospodnjim. I kao što je u svakoj reči Gospodnjoj sila i spasenje, tako je i u ovim rečima Njegovim sila i spasenje. Zato treba sa strahom i pažnjom da ispitujemo reči ove i da ih na naš život primenjujemo.
Ovim rečima Gospod hoće da istakne prevashodstvo duha nad telom. Kao što se telo rađa od tela, tako duh treba da se rodi od Duha. Rođenje duha našeg od Duha Božjeg, po blagodati Božjoj, a ne po bitnosti, to i jeste novo rođenje, o kome Gospod govoraše Nikodimu, knezu Jevrejskom. Nikodim ne razume ove reči Hristove, kao i danas što ih ne razumeju svi oni kod kojih je telo uzelo maha nad duhom.
Ljudi kod kojih je telo preovladalo nad duhom, sve misle i sude po telu; dok ljudi kod kojih je preovladao duh nad telom, sve misle i sude po duhu. Oni koji sve misle i sude telesno, čine i svoj duh telesnim; dok oni koji sve misle i sude duhovno, čine i svoje telo duhovnim.
Kao kad bi neko menjao zlato i sve pretvarao u papirni novac – takvi su oni prvi, koji i ono što je besmrtno u njima pretvaraju u smrtno; dok su oni drugi kao neko ko bi svoj papirni novac menjao i pretvarao u zlato; jer oni ne samo da ne upropašćuju ono što je besmrtno u njima, nego i ono što je smrtno pretvaraju u besmrtno.
Jevreji su tumačili zakon i proroke telesno, zato nisu razumeli Gospoda Hrista, nego Gospoda slave raspeše. Dok oni, koji, ozareni blagodaću Duha Božjeg, razumeše Gospoda Hrista, protumačiše i zakon i proroke duhovno. I ne samo zakon i proroke, nego i svu stvorenu prirodu, i sav život svoj na zemlji.
Ako je, braćo, naše telo po nuždi rođeno od tela, neprirodno je da se i naš duh rađa od tela. Neka se duh naš rodi od Duha Božjega i onda ćemo biti prirodni i po telu i po duhu. To je ona viša i bezgrešna priroda koju je imao Adam u Raju pre greha. Nije moguće i nije nužno da se naše telo ponovo rodi od tela, ali je i moguće, i neophodno, i nikad nije kasno da se naš duh ponovo rodi, da se rodi od Duha Božjega.
O Gospode Isuse Hriste, Jedinordni Sine Božji, pomozi nam da se pre skončanja preporodimo Duhom Božjim, da duh naš u istini bude rođen od Duha. Tebi slava i hvala vavek. Amin.
U besedi za 12. subotu po Duhovima Sveti Nikolaj Ohridski i Žički pokazuje kako Božji Mladenac nosi darove koji otvaraju oči, srce i dušu za istinsku snagu.
U svojoj besedi za 14. petak po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički vodi nas kroz misteriju Hristovog roda, od Vitlejema do večnosti, otkrivajući svetlost skrivena očima sveta i srcima vernih.
Vladika Nikolaj Velimirović u svojoj besedi za 14. subotu po Duhovima otkriva kako Gospod donosi milost skrušenima, oslobađa zarobljene i otvara oči slepima, pokazujući snagu Hristove misije i Božju pravdu koja dopire do svakog čoveka.
U besedi za 14. nedelju po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički pokazuje da bez Slova Božjeg ništa ne može da se shvati – ni smisao čoveka, ni početak sveta, ni tajna večnosti.
Beseda Svetog Nikolaja Ohridskog i Žičkog za 15. ponedeljak po Duhovima vodi nas kroz nastanak neba i zemlje – večnog Sina koji je od početka u Bogu, a koji je postao čovek da bi ljudima doneo svetlost i pobedio tamu greha i smrti.
U besedi za 14. Četvrtak po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički objašnjava kako kroz Duh Sveti i duhovni trud čovek prelazi sa starog u novi život u Carstvu Božjem