Reč Gospodnja „Ja i Otac jedno smo“ odjekuje istovremeno kao granica i kao most – granica ljudskog razuma i most ka otkrivenju božanske tajne. U besedi za 17. utorak po Duhovima, vladika Nikolaj Velimirović pokazuje da su u ovim jednostavnim rečima sabrane sve dubine vere: jedinstvo koje nije puka slika ili metafora, već stvarnost večnog postojanja Boga u tri Lica. To je reč koja uzdrma sumnju, razgoni obmanu i otvara srce za otkrivenu Hristovu istinu.
Beseda o jedinstvu bića Oca i Sina
Ja i Otac jedno smo. (Jov. 10, 30)
Što je više čudesa činio Gospod Isus i što se više približavao smrti, sve je otvorenije govorio o Sebi. Mnogobrojna čudesa i dužina vremena, dovoljna za razmišljanje, dejstvovala su i na nezlobne i na zlobne: nezlobni su postali prijemčivi za otkrivenje visokih tajni Božjih, a zlobni su zlobom sve više sebe pomračavali i onesposobljavali za prijem tih tajni. Zato su zlobni uzeli kamenje da Ga ubiju.
Ja i Otac jedno smo. Otac i Sin jedno su po suštini bića, ali nisu jedno po ipostasima, jer inače se ne bi zvali sa dva imena – Otac i Sin. Sve osobine bića Očevog ima i Sin, ima i Duh Sveti; ali osobine ipostasi Očeve pripadaju samo Ocu, osobine ipostasi Sina pripadaju samo Sinu, i osobine ipostasi Duha pripadaju samo Duhu.
No, kad je reč o božanskoj suštini, Sin može kazati: „Ja i Otac jedno smo“; i Otac može kazati: „Ja i Sin jedno smo“; i Duh Sveti može kazati: „Ja i Otac jedno smo“ i „Ja i Sin jedno smo“. Jedinstvo Svog bića sa Ocem izrazio je Gospod Isus i daljim rečima: „Otac je u meni i Ja u Njemu“. Može li se jasnije govoriti o božanstvu Sina? Može li se ljudskim jezikom jače izraziti jedinstvo troipostasnog Boga?
Dogma o božanstvu Sina Božijega, kao i dogma o jedinstvu bića Božijega, otkrivene su i položene samim Gospodom Isusom Hristom. Neka niko, dakle, ne poklanja vere obmanama nekih nevernika i jeretika, kao da sam Gospod Isus nije objavio Svoje božanstvo, niti da je ta dogma tobož kasnije istaknuta u Crkvi. Da Hristos nije objavio Svoje božanstvo, zašto bi Jevreji rekli Njemu: „Gradiš se Bog?“ I zašto bi se digli kamenjem na Njega?
O Gospode Isuse, Sine Božji, jednobitni sa Ocem i Duhom Svetim, pomiluj nas i spasi nas silom i dobrotom Božanstva Tvoga, svesilnoga i sveblagoga. Tebi slava i hvala u vekove. Amin.
U besedi za 12. subotu po Duhovima Sveti Nikolaj Ohridski i Žički pokazuje kako Božji Mladenac nosi darove koji otvaraju oči, srce i dušu za istinsku snagu.
U besedi za 14. Četvrtak po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički objašnjava kako kroz Duh Sveti i duhovni trud čovek prelazi sa starog u novi život u Carstvu Božjem
Sveti Nikolaj Ohridski i Žički u svojoj besedi za 15. petak po Duhovima objašnjava kako pravo duhovno rođenje menja naše mišljenje, osećanja i samu prirodu života.
U svojoj besedi za 15. nedelju po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žiški osvetljava čudesnu harmoniju Oca i Sina, koja menja način na koji razumemo hrišćansku veru
U svojoj besedi za 16. nedelju po Duhovima Sveti Nikolaj Ohridski i Žički otkriva kako se u jedinstvu Oca i Sina gasi svaka ljudska sumnja i rađa sila istine koja nadilazi razum.
U besedi za 17. ponedeljak po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički ističe da Isusova moć nije u prinudi i sili, već u dobrovoljnom daru ljubavi koji čoveku otvara put spasenja.