Duhovna riznica 28.09.2025 | 07:30

TAJNA DVA SVEDOKA O HRISTU: Vladika Nikolaj o jedinstvu koje prevazilazi ljudsku logiku

Slika Autora
Izvor: religija.rs
Autor: Saša Tošić
TAJNA DVA SVEDOKA O HRISTU: Vladika Nikolaj o jedinstvu koje prevazilazi ljudsku logiku
Shutterstock, Republika.rs

U svojoj besedi za 16. nedelju po Duhovima Sveti Nikolaj Ohridski i Žički otkriva kako se u jedinstvu Oca i Sina gasi svaka ljudska sumnja i rađa sila istine koja nadilazi razum.

Svedočanstvo o Hristu nije zapisano samo u knjigama i rečima, nego i u samom susretu Oca i Sina. U današnjoj besedi vladike Nikolaja Velimirovića otkriva se tajna dvostrukog posvedočenja – Onoga koji govori o sebi i Onoga koji ga potvrđuje – Oca Nebeskog. U tom susretu nestaje svaka ljudska sumnja, jer istina ne traži spoljne dokaze: ona je u samom biću Božjem i u nerazdeljivom jedinstvu Trojice.

Beseda o dvojnom posvedočenju Sina Božjeg

„Ja sam koji svjedočim sam za sebe, i svjedoči za mene Otac koji me posla.“ (Jov. 8, 18)

U zakonu je pisano da su potrebna dva svedoka da bi se nešto dokazalo. Nevernim Jevrejima Gospod je najpre ukazao na tri velika svedočanstva o Sebi: na Oca, na Svoja dela i na Sveto pismo (Jov. 5, 36–39). Posle umnoženih čudesa i opširno iznesene nauke, On im reče da je samo i jedino Njegovo svedočanstvo o Njemu istinito i dovoljno (Jov. 8, 14).

Najzad, ponovo im ističe dva svedočanstva – Svoje i Očevo – u skladu sa zakonskim propisom o potrebi dva svedoka. Tako Gospod zatvara usta nevernima svim načinima i ne ostavlja im oduška, osim zločina ubistva, čemu pribegavaju oni koji se ne daju nikakvim razlozima ni dokazima ubediti u istinu.

U poslednjem slučaju, gde Gospod ističe Svoje svedočanstvo o Sebi i svedočanstvo Oca Svoga, On pokazuje i svoju ipostasnu samostalnost, i ravnost sa Ocem po bitnosti. On stavlja, naime, Svoje sopstveno svedočanstvo i zasebno, zajedno sa svedočanstvom Boga Oca.

Da je ovakvo tumačenje tačno potvrđuju i sledeće reči: „Kad biste znali mene, znali biste i Oca mojega.“ Ovde je izraženo potpuno suštastveno jedinstvo Oca i Sina, i ne preostaje ni najmanje sumnje da Gospod misli na bitnu jednakost Svoju sa Ocem Svojim.

O božanskoj prirodi je reč, a ne o telesnoj. Ko bi zamišljao Svetu Trojicu kao tri telesna bića, duboko bi se prevario. Telesno se svetu javio samo Sin Božji, radi spasenja ljudi, a ne Otac ni Duh Sveti. Po božanskoj prirodi Sin je u telu ostao ravan Ocu i Duhu Svetom.

Čovečju prirodu On je obukao na se i dodao je svojoj božanskoj prirodi iz ljubavi prema ljudima, da bi se mogao javiti ljudima i da bi ih spasao.

O Trojice Sveta, jednobitna i nerazdelna, koja si nas kroz vaploćenog Boga Slova prosvetila i osvetila, podrži nas do kraja svojom svetošću, svojom krepošću i svojom besmrtnošću, i spasi nas. Tebi slava i hvala u vekove. Amin.