Rešenje Fanara kojim potvrđuje presudu za koju je sam priznao da je nepravedna pokrenula je talas nezadovoljstva, dok se iza crkvenih zidina vodi tiha, ali sudbonosna borba između savesti, vere i moći.
Teolozi i poznavaoci kanona i crkvenog prava saglasni su u oceni da se ovih dana u Carigradskoj patrijaršiji desio presedan kakav crkvene knjige ne beleže u istoriji hrišćanstva dugoj preko 2.000 godina. Crkveni sud Carigradske patrijaršije doneo je odluku po kojoj je mitropolit pafoski Tihik u isto vreme „i kriv i nije kriv“, što je samo dodatno izazvalo polemike u vezi s ovim slučajem koji već nekoliko meseci potresa ceo pravoslavni svet.
Podsetimo, u proleće 2025. Sinod Kiparske pravoslavne crkve doneo je odluku o razrešenju mitropolita pafoskog Tihika. Formalni razlozi bili su „kanonske nepravilnosti“ i „loše upravljanje eparhijom“, ali se ubrzo pokazalo da je reč o odluci bez osnova, koja je duboko podelila Crkvu i izazvala sumnju u same mehanizme crkvenog pravosuđa. Za mnoge vernike taj postupak označio je prekretnicu u odnosu između crkvene vlasti i savesti pojedinca.
Mitropolit Tihik, poznat po svojoj skromnosti, molitvenosti i posvećenosti parohijama, odbio je da se javno brani. Izabrao je ćutanje – kao što je, prema rečima svetih otaca, Hristos ćutao pred svojim sudijama. Tiho i bez optužbi, pozivao je vernike na molitvu, a ne na protest. Njegovo ćutanje, međutim, postalo je najjače svedočanstvo nepravde koju je trpeo.
Postupak protiv njega bio je, po navodima kiparskih kanonista, sproveden uz brojne propuste: mitropolitu nije omogućeno da se brani, nije imao uvid u optužbe, niti pravo na advokata ili žalbu. Sinod je u roku od nekoliko sati potvrdio njegovo razrešenje. Tihik je potom podneo apelaciju patrijarhu varigradskom Vartolomeju, očekujući da najviša crkvena instanca ispravi očiglednu nepravdu.
Fanar priznao nepravilnosti - ali potvrdio presudu
Apelacija je na Fanaru primljena i razmatrana tokom tri meseca. Carigradska patrijaršija je u zvaničnom dokumentu priznala da su u postupku u Nikoziji zaista počinjene „proceduralne nepravilnosti“. Međutim, umesto da poništi neosnovanu presudu, Fanar je odlučio da „radi mira i jedinstva Crkve“ potvrdi odluku kiparskog Sinoda. Ta formulacija, koja je u zvaničnim krugovima nazvana „diplomatskom“, u javnosti je ocenjena kao svojevrsno „Pilatovsko pranje ruku“.
Poređenje sa jevanđeljskim događajem nije slučajno. Kao što je Pontije Pilat priznao Hristovu nevinost, ali je ipak popustio pred pritiskom, tako je i Carigradska patrijaršija u ovom slučaju priznala nepravdu, ali joj se nije suprotstavila. Time je, po mišljenju mnogih bogoslova, potkopano poverenje u instituciju apelacije – poslednje utočište pravde u Crkvi.
Duhovna drama savremenog pravoslavlja
Suština slučaja nije u administrativnom pitanju, već u dubljoj duhovnoj drami savremenog pravoslavlja. Izgleda da je u Crkvi sve manje prostora za ispovedništvo, a sve više za birokratske kompromise.
Mitropolit Tihik je kažnjen ne zato što je prekršio kanone, već zato što ih nije prekršio. Odbio je da učestvuje u zajedničkom bogosluženju s katoličkim kardinalom, odbio da venča protestantkinju bez katihizacije i nije prihvatao ekumenističke stavove koji su u suprotnosti s tradicijom.
Upravo to, kažu njegovi podržavaoci, postalo je „greh“ koji mu se ne prašta. Sve ono što je u stvari očigledna potvrda njegove vernosti crkvenoj tradiciji – i što su i na Fanaru uvideli – priznali su kao nepravilnosti u rešenju kiparskog Sinoda, ali ih nisu poništili. Ako postoje nepravilnosti, znači da odluka nije važeća. A ako nije važeća, kako je onda mogla biti potvrđena?
Grčka pravoslavna crkva, Shutterstock/New Africa
Mitropolit Tihik
Poslednja instanca koja je izgubila smisao
Fanar je propustio – iz ovih ili onih razloga – da bude ono što bi trebalo da bude: poslednja instanca i mesto gde se na ovom svetu obavezno sprovodi pravda. Mesto koje je, u skladu s duhom Vaseljenskih sabora, savest čitave Crkve. Fanar je propustio da bude organ istine i postao puki organ vlasti.
Tamo nepravilno osuđeni više ne može naći pravdu. Tamo se čuva „mir“, i time se podriva i sama suština misije Vaseljenskog prestola i apelacije – koja time postaje puka formalnost. I to je video ceo pravoslavni svet.
Vernici u Grčkoj i Kipru - razočarani i povređeni
U Grčkoj i na Kipru ova nepravda je posebno bolna jer je srušila predstavu o pravednosti Crkve kod mnogih vernika. Baš kao i u slučaju osude svetitelja Jovana Zlatoustog i Nektarija Eginskog — koje su, takođe, osudili „radi mira“.
Arhiepiskop Georgije, poglavar Kiparske crkve, od samog početka je insistirao na prihvatanju svih odluka Kritskog sabora i priznanju ukrajinske PCU. Tihik je ostao uzdržan i veran kanonskom ustrojstvu Crkve, smatrajući da je reč o pitanju koje nije bogoslovsko, već političko.
Sukob oko moštiju apostola Pavla
Sukob se naročito pogoršao kada je arhiepiskop Georgije insistirao da se u Pafos prime mošti apostola Pavla, koje je pratio katolički kardinal. Tihik je odbio da učestvuje u zajedničkoj ceremoniji prijema moštiju, ponovo verno kanonima. Vremenom, sukob je poprimio ličnu i ideološku dimenziju, a krajem maja 2025. prerastao je u zvaničan proces.
Ćutanje koje govori više od reči
Mitropolitu Tihiku uskraćeno je upravljanje eparhijom, izdržavanje mu je smanjeno za više od 50%, zabranjeno mu je da služi i ograničen mu je kontakt s pastvom. Ipak, Tihik je i dalje u molitvenom opštenju s vernicima. Njegovoj smirenosti i odsustvu osvetničkih reči dive se čak i oni koji nisu saglasni s njegovim stavovima.
Njegovo zdravlje je, prema svedočenjima bliskih prijatelja, narušeno, ali on i dalje svakodnevno služi molitveno pravilo i pominje čak i one koji su ga osudili. Sad mu se nudi da potpiše dokument s priznanjem Kritskog sabora i PCU. Potpisivanjem bi se vratio u sistem, ali po cenu savesti. Ako odbije, ostaće izolovan, možda i lišen monaškog čina. Takvu situaciju, veruju mnogi, može ispraviti jedino Gospod.
Shutterstock
Mnogi kiparski teolozi danas slučaj Tihika nazivaju „lakmus-papirom“ za savremenu Crkvu
Slučaj Tihika - duhovni lakmus za savremenu Crkvu
Mnogi kiparski teolozi danas slučaj Tihika nazivaju „lakmus-papirom“ za savremenu Crkvu. On pokazuje koliko je tanka granica između duhovne vlasti i administrativne moći, između vernosti kanonu i pritiska kompromisa. Crkva je, po rečima jednog kiparskog bogoslova, „pozvana da svedoči istinu, a ne da je potvrđuje pečatom birokratije“.
Slučaj mitropolita Tihika tako je prerastao u simbol šireg fenomena – gubitka osećaja za istinu unutar institucija koje su prizvane da je čuvaju. Crkva ponovo prolazi kroz iskušenja vlasti i pokušava diplomatski, umesto jevanđeljski, da gradi odnos sa svetom.
Crkva je, štiteći „mir“, osudila pravdu. A istorija nas uči da svaki put kada Crkva pogreši, Gospod greške pretvara u lekcije. Kada Crkva govori „procedurama“, Gospod od života ljudi napiše „žitija“.
Baš kao sa svim nepravedno osuđenim pravednicima, svecima i mučenicima. Njihovu pravdu dokazao je Bog. Tako će, veruju mnogi, biti i sa Tihikom — ako nastavi da se moli, bez zlobe, za svoje gonitelje.
Njegovo ćutanje postalo je propoved. Njegova osuda je svedočanstvo. A njegovo stradanje podseća da u svakoj epohi postoje novi sudovi nad istinom i da se Hristov krst uvek iznova postavlja unutar samog crkvenog prostora.
Najmlađi episkop Kiparske pravoslavne crkve razrešen je dužnosti jer je, po oceni Sinoda, remetio crkveno jedinstvo svojim beskompromisnim stavovima o Vatikanu.
Odluka Svetog Sinoda da razreši najmlađeg episkopa Kiparske crkve izazvala je talas protesta vernika i brojna pitanja o političkom uticaju, tišini Sinoda i istinskoj prirodi duhovnog jedinstva
Smena mitropolita pafoskog, izazvana njegovim kritikama upućenim papi, pokrenula je pravu lavinu, ali on se sada, oslanjajući se na poslednju instancu crkvene pravde, obraća za zaštitu Carigradskoj patrijaršiji.
Poznati pravoslavni misionar i lekar, protojerej Evangelos Papanikolau, optužio je arhiepiskopa Kipra za pretnje i pritiske na patrijarha carigradskog u cilju uklanjanja mitropolita Tihika, što bi moglo izazvati ozbiljne podele u pravoslavnoj crkvi.
Stojičević kaže da se iza kulisa geopolitičkih pritisaka odvija se hibridna operacija Zapada usmerena na potkopavanje Srpske i Ruske crkve — kroz medije, univerzitete i politiku gradi se mreža uticaja koja menja lice pravoslavlja.
Rešenje Fanara kojim potvrđuje presudu za koju je sam priznao da je nepravedna pokrenula je talas nezadovoljstva, dok se iza crkvenih zidina vodi tiha, ali sudbonosna borba između savesti, vere i moći.
Od Svetog Jovana Zlatoustog do starca Tadeja, sveti oci nas uče da jezik može biti izvor blagoslova ili prokletstva, a psovka otvara vrata duhovnim iskušenjima.
U kuhinjama pravoslavnih domaćica, ova čorba se pripremala s ljubavlju – za praznike, slave i nedeljne porodične ručkove. Sada je pravo vreme da je ponovo otkrijete i spremite po originalnom receptu iz tradicije srpske kuhinje.
Od pažljivo prženog luka do mirisa ljute paprika - otkrijte tajnu starinskog monaškog ribljeg paprikaša koji spaja duh pravoslavnog života i prazničnih trpeza.
Obnovljena, svojevrsni je kulturni centar Prizrena koji u rekonstruisanom i adaptiranom atrijumu okuplja malobrojne Srbe iz Prizrena i mnoge raseljene Prizrence na dan slave grada, kao i mnoge hodočasnike carskog Prizrena.
Obnovljena, svojevrsni je kulturni centar Prizrena koji u rekonstruisanom i adaptiranom atrijumu okuplja malobrojne Srbe iz Prizrena i mnoge raseljene Prizrence na dan slave grada, kao i mnoge hodočasnike carskog Prizrena.
Spor između dva klirika pravoslavne crkve, jednog arhijereja i jednog monaha, oko vernosti patrijarhu i upotrebe interneta dodatno raspiruje tenzije koje prete da dovedu do ozbiljnijih podela u eparhiji Sidirikastriji i šire.
Stojičević kaže da se iza kulisa geopolitičkih pritisaka odvija se hibridna operacija Zapada usmerena na potkopavanje Srpske i Ruske crkve — kroz medije, univerzitete i politiku gradi se mreža uticaja koja menja lice pravoslavlja.
Od Svetog Jovana Zlatoustog do starca Tadeja, sveti oci nas uče da jezik može biti izvor blagoslova ili prokletstva, a psovka otvara vrata duhovnim iskušenjima.
Beseda za 20. sredu po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički otkriva kako bezumlje u srcu pokreće zla dela i zašto pokajanje ostaje jedini put ka spasenju.
Od Svetog Jovana Zlatoustog do starca Tadeja, sveti oci nas uče da jezik može biti izvor blagoslova ili prokletstva, a psovka otvara vrata duhovnim iskušenjima.
Usamljeni hram kod sela Edelevo u Rusiji, za koji se kaže da do njega stižu samo oni kojima vera pokaže put, zbunjuje naučnike, inspiriše vernike i privlači avanturiste iz celog sveta.
Na ostrvcetu od svega 100 kvadratnih metara, svetinja Svetog Andreja Prvozvanog očarava posetioce bajkovitim prizorom i duhovnim mirom, postajući nezaobilazna destinacija za vernike i turiste.
Na liturgiji i svepravoslavnom molebanu, vernici iz cele zemlje i Balkana sabrali su se da mole za mir, zaštitu napaćenog naroda i blagoslov svojih porodica, stvarajući prizor koji očarava i duhovno i vizuelno.
Beseda za 20. sredu po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički otkriva kako bezumlje u srcu pokreće zla dela i zašto pokajanje ostaje jedini put ka spasenju.
Drevna himna „Svjatij Bože, Svjatij Krјepkij, Svjatij Besmertnij, pomiluj nas“ prvi put je zapevana tokom zemljotresa u Carigradu, a i danas odzvanja hramovima kao molitva koja spaja ljude, anđele i Boga.
U jevanđeljskim začelima za 20. sredu po Duhovima, Hristos danas postavlja pitanje koje se tiče svakog čoveka – koliko zaista živimo ono što govorimo i kako vera postaje temelj koji odoleva svim iskušenjima.