Duhovna riznica 22.10.2025 | 16:21

SLUČAJ SMENJENOG VLADIKE TIHIKA POTRESA CEO PRAVOSLAVNI SVET: Odluka crkvenog suda - presedan u hrišćanstvu

Slika Autora
Izvor: savezpn.rs
Autor: Saša Tošić
SLUČAJ SMENJENOG VLADIKE TIHIKA POTRESA CEO PRAVOSLAVNI SVET: Odluka crkvenog suda - presedan u hrišćanstvu
Grčka pravoslavna crkva, freepik

Rešenje Fanara kojim potvrđuje presudu za koju je sam priznao da je nepravedna pokrenula je talas nezadovoljstva, dok se iza crkvenih zidina vodi tiha, ali sudbonosna borba između savesti, vere i moći.

Teolozi i poznavaoci kanona i crkvenog prava saglasni su u oceni da se ovih dana u Carigradskoj patrijaršiji desio presedan kakav crkvene knjige ne beleže u istoriji hrišćanstva dugoj preko 2.000 godina. Crkveni sud Carigradske patrijaršije doneo je odluku po kojoj je mitropolit pafoski Tihik u isto vreme „i kriv i nije kriv“, što je samo dodatno izazvalo polemike u vezi s ovim slučajem koji već nekoliko meseci potresa ceo pravoslavni svet.

Podsetimo, u proleće 2025. Sinod Kiparske pravoslavne crkve doneo je odluku o razrešenju mitropolita pafoskog Tihika. Formalni razlozi bili su „kanonske nepravilnosti“ i „loše upravljanje eparhijom“, ali se ubrzo pokazalo da je reč o odluci bez osnova, koja je duboko podelila Crkvu i izazvala sumnju u same mehanizme crkvenog pravosuđa. Za mnoge vernike taj postupak označio je prekretnicu u odnosu između crkvene vlasti i savesti pojedinca.

Mitropolit Tihik, poznat po svojoj skromnosti, molitvenosti i posvećenosti parohijama, odbio je da se javno brani. Izabrao je ćutanje – kao što je, prema rečima svetih otaca, Hristos ćutao pred svojim sudijama. Tiho i bez optužbi, pozivao je vernike na molitvu, a ne na protest. Njegovo ćutanje, međutim, postalo je najjače svedočanstvo nepravde koju je trpeo.

Postupak protiv njega bio je, po navodima kiparskih kanonista, sproveden uz brojne propuste: mitropolitu nije omogućeno da se brani, nije imao uvid u optužbe, niti pravo na advokata ili žalbu. Sinod je u roku od nekoliko sati potvrdio njegovo razrešenje. Tihik je potom podneo apelaciju patrijarhu varigradskom Vartolomeju, očekujući da najviša crkvena instanca ispravi očiglednu nepravdu.

Credit: Lev Radin / Shutterstock Editorial / Profimedia
Patrijarh carigradski Vartolomej

 

Fanar priznao nepravilnosti - ali potvrdio presudu

Apelacija je na Fanaru primljena i razmatrana tokom tri meseca. Carigradska patrijaršija je u zvaničnom dokumentu priznala da su u postupku u Nikoziji zaista počinjene „proceduralne nepravilnosti“. Međutim, umesto da poništi neosnovanu presudu, Fanar je odlučio da „radi mira i jedinstva Crkve“ potvrdi odluku kiparskog Sinoda. Ta formulacija, koja je u zvaničnim krugovima nazvana „diplomatskom“, u javnosti je ocenjena kao svojevrsno „Pilatovsko pranje ruku“.

Poređenje sa jevanđeljskim događajem nije slučajno. Kao što je Pontije Pilat priznao Hristovu nevinost, ali je ipak popustio pred pritiskom, tako je i Carigradska patrijaršija u ovom slučaju priznala nepravdu, ali joj se nije suprotstavila. Time je, po mišljenju mnogih bogoslova, potkopano poverenje u instituciju apelacije – poslednje utočište pravde u Crkvi.

Duhovna drama savremenog pravoslavlja

Suština slučaja nije u administrativnom pitanju, već u dubljoj duhovnoj drami savremenog pravoslavlja. Izgleda da je u Crkvi sve manje prostora za ispovedništvo, a sve više za birokratske kompromise.

Mitropolit Tihik je kažnjen ne zato što je prekršio kanone, već zato što ih nije prekršio. Odbio je da učestvuje u zajedničkom bogosluženju s katoličkim kardinalom, odbio da venča protestantkinju bez katihizacije i nije prihvatao ekumenističke stavove koji su u suprotnosti s tradicijom.

Upravo to, kažu njegovi podržavaoci, postalo je „greh“ koji mu se ne prašta. Sve ono što je u stvari očigledna potvrda njegove vernosti crkvenoj tradiciji – i što su i na Fanaru uvideli – priznali su kao nepravilnosti u rešenju kiparskog Sinoda, ali ih nisu poništili. Ako postoje nepravilnosti, znači da odluka nije važeća. A ako nije važeća, kako je onda mogla biti potvrđena?

Grčka pravoslavna crkva, Shutterstock/New Africa
Mitropolit Tihik

 

Poslednja instanca koja je izgubila smisao

Fanar je propustio – iz ovih ili onih razloga – da bude ono što bi trebalo da bude: poslednja instanca i mesto gde se na ovom svetu obavezno sprovodi pravda. Mesto koje je, u skladu s duhom Vaseljenskih sabora, savest čitave Crkve. Fanar je propustio da bude organ istine i postao puki organ vlasti.

Tamo nepravilno osuđeni više ne može naći pravdu. Tamo se čuva „mir“, i time se podriva i sama suština misije Vaseljenskog prestola i apelacije – koja time postaje puka formalnost. I to je video ceo pravoslavni svet.

Vernici u Grčkoj i Kipru - razočarani i povređeni

U Grčkoj i na Kipru ova nepravda je posebno bolna jer je srušila predstavu o pravednosti Crkve kod mnogih vernika. Baš kao i u slučaju osude svetitelja Jovana Zlatoustog i Nektarija Eginskog — koje su, takođe, osudili „radi mira“.

Arhiepiskop Georgije, poglavar Kiparske crkve, od samog početka je insistirao na prihvatanju svih odluka Kritskog sabora i priznanju ukrajinske PCU. Tihik je ostao uzdržan i veran kanonskom ustrojstvu Crkve, smatrajući da je reč o pitanju koje nije bogoslovsko, već političko.

Sukob oko moštiju apostola Pavla

Sukob se naročito pogoršao kada je arhiepiskop Georgije insistirao da se u Pafos prime mošti apostola Pavla, koje je pratio katolički kardinal. Tihik je odbio da učestvuje u zajedničkoj ceremoniji prijema moštiju, ponovo verno kanonima. Vremenom, sukob je poprimio ličnu i ideološku dimenziju, a krajem maja 2025. prerastao je u zvaničan proces.

Ćutanje koje govori više od reči

Mitropolitu Tihiku uskraćeno je upravljanje eparhijom, izdržavanje mu je smanjeno za više od 50%, zabranjeno mu je da služi i ograničen mu je kontakt s pastvom. Ipak, Tihik je i dalje u molitvenom opštenju s vernicima. Njegovoj smirenosti i odsustvu osvetničkih reči dive se čak i oni koji nisu saglasni s njegovim stavovima.

Njegovo zdravlje je, prema svedočenjima bliskih prijatelja, narušeno, ali on i dalje svakodnevno služi molitveno pravilo i pominje čak i one koji su ga osudili. Sad mu se nudi da potpiše dokument s priznanjem Kritskog sabora i PCU. Potpisivanjem bi se vratio u sistem, ali po cenu savesti. Ako odbije, ostaće izolovan, možda i lišen monaškog čina. Takvu situaciju, veruju mnogi, može ispraviti jedino Gospod.

Shutterstock
Mnogi kiparski teolozi danas slučaj Tihika nazivaju „lakmus-papirom“ za savremenu Crkvu

 

Slučaj Tihika - duhovni lakmus za savremenu Crkvu

Mnogi kiparski teolozi danas slučaj Tihika nazivaju „lakmus-papirom“ za savremenu Crkvu. On pokazuje koliko je tanka granica između duhovne vlasti i administrativne moći, između vernosti kanonu i pritiska kompromisa. Crkva je, po rečima jednog kiparskog bogoslova, „pozvana da svedoči istinu, a ne da je potvrđuje pečatom birokratije“.

Slučaj mitropolita Tihika tako je prerastao u simbol šireg fenomena – gubitka osećaja za istinu unutar institucija koje su prizvane da je čuvaju. Crkva ponovo prolazi kroz iskušenja vlasti i pokušava diplomatski, umesto jevanđeljski, da gradi odnos sa svetom.

Crkva je, štiteći „mir“, osudila pravdu. A istorija nas uči da svaki put kada Crkva pogreši, Gospod greške pretvara u lekcije. Kada Crkva govori „procedurama“, Gospod od života ljudi napiše „žitija“.

Baš kao sa svim nepravedno osuđenim pravednicima, svecima i mučenicima. Njihovu pravdu dokazao je Bog. Tako će, veruju mnogi, biti i sa Tihikom — ako nastavi da se moli, bez zlobe, za svoje gonitelje.

Njegovo ćutanje postalo je propoved. Njegova osuda je svedočanstvo. A njegovo stradanje podseća da u svakoj epohi postoje novi sudovi nad istinom i da se Hristov krst uvek iznova postavlja unutar samog crkvenog prostora.