Poznati pravoslavni misionar i lekar, protojerej Evangelos Papanikolau, optužio je arhiepiskopa Kipra za pretnje i pritiske na patrijarha carigradskog u cilju uklanjanja mitropolita Tihika, što bi moglo izazvati ozbiljne podele u pravoslavnoj crkvi.
Jedan od najuglednijih grčkih pravoslavnih sveštenika, protojerej, lekar i misionar u Kamerunu, otac Evangelos Papanikolau, uzdrmao je crkvene krugove Grčke i širu pravoslavnu javnost javnom izjavom u kojoj je optužio arhiepiskopa kiparskog Georgija da je pokušao da uceni patrijarha carigradskog Vartolomeja.
Ova šokantna tvrdnja izrečena je 29. jula 2025. godine i preneta na zvaničnom sajtu grčkog ogranka Saveza pravoslavnih novinara.
Otac Papanikolau, poznat po svojoj verodostojnosti i duhovnoj razboritosti, izgovorio je reči koje su izazvale duboku zabrinutost:
– Priča se da na Kipru arhiepiskop Georgije govori: „Ako patrijarh ne presudi kako ja hoću, onda ću početi da pominjem Onufrija.“ Baš lepo... I to crkvena pitanja, ni manje ni više! Ako je ovo situacija u kojoj smo...
Slučaj mitropolita Tihika – jezgro raskola?
Ova izjava dolazi u trenutku kada se Kiparska pravoslavna crkva nalazi u ozbiljnoj krizi, čiji je epicentar slučaj mitropolita pafoskog Tihika. Arhiepiskop Georgije se u crkvenim i verničkim krugovima sve češće označava kao glavni uzročnik te krize.
Mitropolit Tihik je, bez kanonski zasnovane odluke Svetog Sinoda, svrgnut sa trona i zabranjeno mu je da bogosluži – čak i na parastosu svoje pokojne majke. Njegova plata je samovoljno smanjena za 55%, bez formalnog obrazloženja. Očekuje se da krajnju reč o ovom slučaju donese Carigradska Patrijaršija.
Uprkos svemu, i među sveštenstvom i među vernicima na Kipru prevladava uverenje da su optužbe protiv mitropolita Tihika neutemeljene. Veruje se da će patrijarh Vartolomej i Sveti Sinod odbaciti dosadašnju, mnogi kažu nekanonsku odluku arhiepiskopa Georgija.
Još uznemirujuće su tvrdnje da iz krugova bliskih arhiepiskopu Georgiju, neformalnim kanalima, stižu pretnje i klevete na račun mitropolita Tihika. Najozbiljnije optužbe govore da arhiepiskop lično vrši pritisak na patrijarha Vartolomeja da potvrdi njegovu odluku i trajno ukloni Tihika iz sveštene službe.
Ukoliko do toga ne dođe, arhiepiskop Georgije navodno preti da će tokom liturgije prestati da pominje poglavara Pravoslavne crkve Ukrajine, mitropolita Epifanija, i da će umesto njega početi da pominje mitropolita Onufrija, koji se nalazi pod jurisdikcijom Moskovske patrijaršije.
Takav potez bi imao ozbiljne posledice – kako na unutrašnjem crkvenom planu, tako i na širem geopolitičkom nivou.
Prema pojedinim izvorima, ovakav način delovanja nije novost za arhiepiskopa Georgija. Slične metode navodno je koristio i u slučajevima spora oko kapele Svetog Jefrema, kao i u vezi sa dokumentom „Ispovedanje vere“.
Nasuprot tome, mitropolit Tihik, iako izložen nepravednim napadima, ostaje u duhovnoj tišini i smirenju, ne odgovarajući javno na uvrede. Njegovo dostojanstveno ćutanje izaziva poštovanje među vernim narodom, dok izjave i postupci arhiepiskopa ostavljaju utisak osvetoljubivosti i gubitka unutrašnje sabranosti.
Zaboravlja se, možda i namerno, da Carigradska Patrijaršija istorijski zauzima čvrst i nepomirljiv stav prema svakom obliku ucene i manipulacije. Neretko su upravo oni koji su pokušavali da utiču na odluke patrijaršijskog trona bivali najstrože kažnjeni, a njihove namere osujećene.
U svetlu svega navedenog, oči celog pravoslavnog sveta uprte su u Carigrad, s nadom da će patrijarh Vartolomej, koji već više od tri decenije dosledno štiti pravo na žalbu Svetoj Carigradskoj Patrijaršiji, doneti razboritu i pravičnu odluku – oslobođenu svakog pritiska.
Presuda u korist mitropolita Tihika ne bi bila samo čin pravde, već i snažna poruka celokupnom pravoslavlju: da Crkva nije prostor za lične obračune, već božanski utemeljen poredak istine, pravde i Svetog Predanja.
Poglavar Carigradske patrijaršije stiže u Vašington i Njujork, gde će razgovarati o slobodi vere, zaštiti prirode i ulozi Pravoslavlja u savremenom svetu, ali i večerati sa najmoćnijim ljudima američke diplomatije.
Poglavar Kiparske pravoslavne crkve poručuje da EU primenjuje dvostruke standarde, otkriva kako se uništava pravoslavno nasleđe i upozorava da genocid nad Grcima na Kipru traje i danas.
Prisustvo prelata Džozefa Tobina na pravoslavnom bogosluženju, tokom kojeg ga je patrijarh Vartolomej oslovio titulom "visokopreosvećeni", izazvalo je oštre reakcije vernika širom sveta i otvorilo ozbiljna kanonska pitanja o granicama dijaloga s Vatikanom.
Predstavnici svih 20 svetogorskih manastira poslali snažnu poruku premijeru Grčke Kirijakosu Micotakisu i narodu – njihova tišina nije slabost, već „sila krsta“.
Kad je odbio zadatak da obnovi razoreni manastir, jeromonah Kiprijan nije ni slutio da će iste noći doživeti susret sa Svetom Marinom, koja će mu preneti poruku s neba i otkriti izvor vode „za ceo Andros“.
Veći deo bratstva manastira na Sinaju samoinicijativno je izabrao novu upravu i zatražio priznanje Jerusalimske patrijaršije, dok arhiepiskop Damjan, uz podršku grčke države, pokreće žalbu Vaseljenskoj patrijaršiji.
Sveti Nikolaj Ohridski i Žički u besedi za 28. nedelju po Duhovima razotkriva posledice grešnih postupaka na prirodu i čovekov život, pokazujući da i u kazni postoji prostor za pokajanje i obnovu.
Običaj podrazumeva da roditelji rano ujutro ili po povratku iz crkve sa bogosluženja, vežu svoju decu, obično za ruke ili noge, najčešće za stolicu na kojoj sede.
Pravoslavci proslavljaju Prepodobnog Patapija po starom kalendaru, Svetog mučenika Teomistoklea po novom. Katolici započinju Četvrtu nedelju Adventa. Jevreji obeležavaju sedmi dan Hanuke i Roš hodeš, dok muslimani dan posvećuju redovnim molitvama i svakodnevnim verskim obavezama.
Jedinstvena kombinacija ječma, pasulja, povrća i dimljenog mesa vraća nas u kuhinje naših predaka, čuvajući duh starih domaćinstava i porodične molitve kroz generacije.
Nekada nezaobilazna na prazničnim trpezama, ova poslastica se pravila sa strpljenjem i ljubavlju — donosimo autentičan recept koji će vaš dom ispuniti toplinom i mirisom svečanosti.
Selsko meso, staro jelo iz ruralnih krajeva, vraća se na trpeze kao simbol zajedništva, topline doma i prazničnih okupljanja — a tajna njegovog bogatog ukusa krije se u jednostavnim sastojcima i sporom, strpljivom krčkanju.
Sveti Nikolaj Ohridski i Žički u besedi za 28. nedelju po Duhovima razotkriva posledice grešnih postupaka na prirodu i čovekov život, pokazujući da i u kazni postoji prostor za pokajanje i obnovu.
Pouka jednog od najomiljenijih svetitelja novijeg vremena otkriva zašto trenutak tišine pred Bogom nosi snagu da savlada nervozu, umor i haos koji čekaju svakog od nas.
Nakon što je bivši fudbaler fizički napadnut u beogradskom tržnom centru, duhovnik Manastira Pokajnica progovara o savremenoj navici da se sudi i presuđuje drugima, podsećajući da pravda pripada Bogu, a ne javnom mnjenju.
U vreme kada je vera bila progonjena, a javno ispovedanje Hrista smatrano prestupom, dogodilo se čudo koje je stotine, pa i hiljade ljudi vratilo Bogu.
Džuman Al-Kavasmi prvi put javno govori o životu u okruženju gde je mržnja bila obaveza, o sumnjama koje su je razdirale i iskustvu koje ju je odvelo na put potpuno suprotan onome na koji je bila usmeravana.
Nakon što je bivši fudbaler fizički napadnut u beogradskom tržnom centru, duhovnik Manastira Pokajnica progovara o savremenoj navici da se sudi i presuđuje drugima, podsećajući da pravda pripada Bogu, a ne javnom mnjenju.
U besedi na Nikoljdan, poglavar SPC podsetio je da se vera ne završava za slavskom trpezom, već počinje na liturgiji i potvrđuje svakodnevnim odnosom prema Bogu i bližnjem čoveku.
Na prazničnoj liturgiji, starešina Sabornog hrama govorio je o svetosti, krsnoj slavi i veri koja ne staje na običajima, već traži ličnu promenu, odgovornost i život u istini.