Kad se govori o religijama i njihovim vođama, svima je poznata slika pape u Vatikanu, patrijarha u pravoslavlju ili velikog imama u islamu. Ali u judaizmu? Tamo ne postoji jedan vrhovni poglavar. Ipak, to ne znači da je religija bez autoriteta. Naprotiv - on je razgranat, istorijski složen i duboko ukorenjen u tekstovima i tradiciji.
Autoritet koji dolazi iz knjiga
Na prvom mestu, autoritet u judaizmu dolazi iz Šulhan Aruha - sveobuhvatnog kodeksa jevrejskog prava koji je u 16. veku sastavio rabin Ješua Josif Karo. Ovaj kodeks objedinuje Mišnu, Talmud i komentare srednjovekovnih rabina.
Šulhan Aruh nije „papa u knjizi“, već vodič za rabine: on definiše kako se primenjuju zakoni Tore u svakodnevnom životu, od svetkovina do pitanja braka i razdora. Rabini širom sveta uče ga, tumače i na osnovu njega donose svoje odluke — tzv. psak halaha.
Značajno je da ne postoji jedan centralni autoritet: svaki rabin koji poseduje znanje i autoritet u zajednici može da tumači Šulhan Aruh. U nekim tradicijama, poput hasidskog pokreta "Chabad", rabini imaju dodatne kodekse, poput Shulhan Aruch Ha-Rav, koji dopunjuju originalni tekst.
Vrhovni rabini Izraela: dvoje lidera, hiljade sledbenika
U modernom Izraelu, postoji institucija koja najviše liči na "vrhovnog autoriteta" - Vrhovni rabinat. Tu funkciju danas obavljaju dva rabina: jedan aškenaski, jedan sefardski. Oni su izabrani na desetogodišnji mandat i zajedno sa Savetom Vrhovnog rabinata donose odluke o pitanjima ličnog statusa, kao što su brak, razvod, konverzija, kosher standardi i rabinski sudovi.
Vrhovni rabinat je ključna institucija, ali njegova nadležnost važi prvenstveno u okviru države Izrael. Na globalnom nivou, autoritet vrhovnih rabina ne prelazi granice državnih i zajedničkih pravila. U praksi, njihova moć je pre svega administrativna i pravna, a ne univerzalno duhovna.
Moć u rukama zajednica: kada rabini postaju vođe
U nekim ortodoksnim i ultraortodoksnim zajednicama (Haredi) postoje Moetzes Gedolei HaTorah, „Savet velikih učenjaka Tore“. Njihove odluke oblikuju duhovni i halahaški pravac zajednice, a reč člana saveta može biti važnija od odluka državnog rabinata.
U hasidskim zajednicama, autoritet je često u rukama rebbe-a — vođe zajednice koji kombinuje duhovno vođstvo, tumačenje Tore i savet u svakodnevnom životu. Ovde pojam „vrhovni poglavar“ ne postoji formalno, ali duhovni autoritet je izuzetno snažan.
Judaizam kao mreža autoriteta: decentralizovan, ali jedinstven
Judaizam ne poznaje jednog univerzalnog poglavara. Autoritet je rasprostranjen: kroz tekstove, rabinske odluke i institucionalne strukture. Rabini tumače Šulhan Aruh; vrhovni rabini Izraela regulišu pitanja ličnog statusa; Moetzes Gedolei HaTorah oblikuju smer ultraortodoksnih zajednica; a rebbes vode svoje hasidske sledbenike.
U ovoj „mreži autoriteta“, svaka zajednica i svaki pravac judaizma čuva svoj glas, a moć je u znanju, tradiciji i poverenju. Tako judaizam ostaje jedinstven: decentralizovan, ali duboko uređen; razgranat, ali ujedinjen u veri i praksi.
Tradicija nošenja kipe nije izvedena iz nijednog biblijskog stiha. To je običaj koji se razvijao kao znak priznanja da postoji neko „iznad“ nas ko prati svaki naš postupak.
Raseljavanje Jevreja širom sveta počelo je 63. godine pre nove ere dolaskom Rimljana. Jevreji su se podelili na dve velike grupe: Sefarde i Aškenaze.
Parada kreće u 11 sati ujutro, 14. marta, a meštani će nositi kostime, a mnogi pešaci će hodati na štulama.
Obe uče da postoji samo jedan Bog i da su ljudi najuzvišenija stvorenja na zemlji, sposobna i za dobro i za zlo.