Duhovna riznica 04.08.2024 | 10:56

DA LI SU OGNJENA MARIJA I BLAGA MARIJA SESTRE SVETOG ILIJE? Vekovna misterija u srpskom narodu

Izvor: Religija
Autor: Saša Tošić
DA LI SU OGNJENA MARIJA I BLAGA MARIJA SESTRE SVETOG ILIJE? Vekovna misterija u srpskom narodu
Instagram/mladiniksica.me, Printscreen/Youtube/Духовник Библиотека

Ovo verovanje odražava duboku potrebu za duhovnom zaštitom tokom letnjih meseci. Međutim, osnovne činjenice hrišćanske istorije ukazuju na distinkcije između starozavetnog proroka i novozavetnih svetiteljki, ističući potrebu za prepoznavanjem razlika između narodnih priča i teoloških istina.

Narodna verovanja u Srbiji često su isprepletena s duhovnim tradicijama i svetim ličnostima, stvarajući bogat mozaik duhovnog nasleđa. Među tim verovanjima posebno mesto zauzimaju svetice Ognjena Marija i Blaga Marija, koje se u narodnoj mašti često doživljavaju kao sestre Svetog proroka Ilije. Ova zanimljiva povezanost, koja je duboko ukorenjena u kolektivnoj svesti, pruža uvid u način na koji narod, kroz vekove, pokušava da uskladi svoje religiozne i kulturne pojmove.

printscreen/instagram/serbiannation
Ikona Marije Magdalene Blage Marije

Sveta velikomučenica Marina, u srpskom narodu poznatija kao Ognjena Marija, čiji se praznik obeležava 30. jula, i Sveta Marija Magdalena, poznatija kao Blaga Marija, čiji je praznik 4. avgusta, u narodu su poznate po svojim specifičnim atributima. Ognjena Marija se povezuje sa vatrom i gromovima, te se smatra zaštitnicom od požara i nepogoda koje bi mogle pogoditi ljudske domove i useve. Na njen dan, podležući sujeverju, narod se povlači u domove, ne radi teške fizičke poslove da bi se izbegao potencijalne nepogode. S druge strane, Blaga Marija je poznata po svojoj blagosti i zaštiti, posebno u pogledu mirnog vremena i uspeha u poljoprivredi.

Ova verovanja odražavaju duboku potrebu naroda za zaštitom i blagoslovom tokom letnjih meseci, kada su prirodne sile posebno prisutne. Kroz te priče, narod je izražavao osećanja i odnose prema prirodi, te tražio duhovnu sigurnost i blagostanje.

SPC
Sveta velikomučenica Marina Ognjena Marija

Međutim, treba napomenuti da ova narodna verovanja, premda interesantna i bogata simbolikom, ne uzimaju u obzir osnovne činjenice o istoriji hrišćanstva. Sveti prorok Ilija, poznat po svojoj moći i značaju u Starom zavetu, živeo je pre nove ere, dok su Ognjena Marija i Blaga Marija novozavetne svetiteljke, savremenice Hrista.

Ovo jasno ukazuje na to da ovo troje svetitelja ne mogu biti u krvnom srodstvu, dok se u duhovnom može reći da su srodnici. Iako smo u Hristu svi braća i sestre, važno je razlikovati stvarne hrišćanske činjenice od narodnih verovanja i interpretacija koje su oblikovane tokom vekova. Razumevanje ovih razlika doprinosi dubljem poštovanju i tačnijem shvatanju bogatstva i kompleksnosti pravoslavne tradicije.