Sveti Justin Ćelijski je pričao o važnosti Svetog Arhangela Mihaila, objašnjavajući da je to vrhovni vojskovođa u borbi protiv zlih sila i naš pomagač u ratu sa demonima.
- U ime Oca i Sina i Svetoga Duha. Mi danas, braćo i sestre, slavimo najstarijeg Hrišćanina u svima svetovima, slavimo najstarije biće u svima svetovima, slavimo najstarijeg apostola u svima svetovima, slavimo najstarijeg evanđelista u svima svetovima, slavimo najstarijeg ispovednika Gospoda Hrista u svima svetovima, slavimo Svetog Arhistratiga Mihaila . Prvi hrišćanin u svima svetovima, prvi apostol, prvi evanđelist, prvi ispovednik.
- Kako? Tako, kada je na nebu nastao prvi ustanak među anđelima protiv Boga , protiv Gospoda Hrista, kada je svetozarni i lučezarni prvoanđel Lucifer zaželeo u svojoj ogromnoj slobodi da zameni Boga, da sam zauzme mesto Božje, tada je Sveti Arhistratig stao prvi protiv njega i bezbrojne nebeske sile. Nastao je, kako se veli u svetom jevanđelju , rat na nebu.
Mihailo i ogromna nebeska vojska udarili na aždaju, na svetonosca, na prvoanđela, i na ostale anđele koji su pošli za njim. I pobedi Mihailo nju, aždaju, i pobedi njega, Satanu, i sve njegove mračne i tamne drugove. Zbaci ih s neba, i oni padoše na zemlju. Tako je završen prvi rat, prva pobuna protiv Boga na nebu.
youtube/printscreen/hochelaga
Ilustracija rata na nebu
youtube/printscreen/hochelaga
Ilustracija Luciferovog pada na zemlju.
Navodi da ćemo zato slaviti čudesnog Gospoda Hrista i njegove nebeske služitelje. Našu bezgrešnu i najsavršeniju braću, na čelu kojih stoji Sveti Arhistratig Mihail, kome se klanjamo danas i slavimo ga, da bi nas on kao verne vojnike svoje vodio iz pobede u pobedu.
- Zato je Sveti Arhistratig Mihail najstariji hrišćanin, zato je on prvi hrišćanin, zato je on prvi apostol, i prvi jevanđelist, i prvi ispovednik Gospod Hrista. Crkva isto jevanđelje čita svetim anđelima i svetim apostolima. Zašto? Zato što Gospod je sišao s neba, Gospod Hristos, doneo nam isto jevanđelje, kojim anđeli žive na nebu; doneo nam istu istinu, večnu Božansku Istinu, kojom anđeli žive na nebu; doneo večnu pravdu, večnu ljubav, večni život, kojim anđeli žive na nebu.
Tako je Gospod blagi izjednačio nas bedne ljude sa svetim anđelima i arhanđelima nebeskim, i stvorio jednu crkvu od anđela i ljudi. Jednu crkvu od anđela i ljudi! U crkvi svi smo mi braća, u Hristu braća. Braća prvo sa svetim anđelima: to su naša bezgrešna nebeska braća, i mi njihova zemaljska braća, koja se dave u gresima.
Kaže da kad je blagi Gospod sišao na ovaj svet, na zemlju da spasava rod ljudski, od greha, sa njim su sišle sve nebeske sile. A kuda bi nebeski vojnici ako ne za svojim nebeskim carem?
- Kada je Isus sišao u naš zemaljski pakao, za njim su sišle sve nebeske sile. Sišao je Bog da pobedi Satanu, koji je razarao život ljudima u ovome svetu, grehom razarao. A greh, ta razorna sila, smrtonosna sila, sila koja odvaja od Boga – sila koja, ako se zadrži u duši, ubija Boga u duši čovekovoj. Došao je blagi Gospod, a za njim prvi Sveti Arhistratig Mihail kao vođa nebeskih bezbrojnih vojski.
I ispunila se spasiteljeva jevanđelska reč: „Od sada ćete videti nebo otvoreno i anđele Božje gde silaze sinu čovečjem i uzlaze opet na nebo“. Put između zemlje i neba je otvoren dolaskom Gospoda Hrista. Nema više provalije između zemlje i neba. Gospod je premostio, Gospod je načinio svojim dolaskom most između zemlje i neba, i ljude koji hoće da mu sleduju, da idu za njim verom njegovom, on preko tog mosta vodi u nebeski svet, u nebesko Carstvo.
Schutterstock
Isus Hrist svojom snagom jači je od đavola i Satane.
Ističe da ne treba da nas čudi što na Gospoda Hrista, jedinog istinitog Boga u svima svetovima, ustaju đavoli svuda, a najpre na zemlji, jer njima se neće da ljudi idu za Hristom, njima se neće da ljudi pobeđuju njih pomoću Gospoda Hrista.
- Gle, Gospod Hristos je jači od njih kao Bog, jači od njih kao od senke, kao od priviđenja. Setite se kako u jevanđelju preklinju Gospoda kada ih izgoni iz onog besomučnika da ih pošalje u svinje: „Ako nas izgoniš, vele đavoli, pošlji nas u svinje, samo nas ne šalji u pakao.
Pakao je i za đavole strašan, a kamoli za ljude. A oni, šta oni rade? Oni pomoću greha, pomoću strasti ubijaju duše ljudske. Kako? Dušu ubija đavo kada je odvoji od Boga. A odvoji je od Boga, kako? Pomoću greha. Kada uvede čoveka u greh, i vodi ga kroz greh, i dugo ga drži u grehu, takav čovek mrtav postaje dušom za Boga. Ne oseća Boga, ne vidi Boga, neće Boga. Neće Boga! Govori: Ne treba mi Bog!
Sveti Justin Ćelijski pominje primer srebroljublja, nacodeći da je đavo obuzeo Judu na Tajnoj večeri.
- Gle, greh je zavladao celom dušom. Uzmite srebroljupca, uzmite Judu Iskariotskog. Srebroljublje ušlo u dušu njegovu, popalo po njoj, osvajalo beskrajem dušu Judinu, dok se Juda nije sam podao tome strašnome grehu. I kada se pričestio svetom krvlju, svetim telom Gospoda Hrista, veli se u svetom jevanđelju, Satana uđe u njega, sav Satana uđe u njega. Kako? Na Tajnoj Večeri u prisustvu Gospoda Hrista Satana ulazi u Judu! Da, u tome je sloboda čoveka, može hteti Boga, ili ne hteti, ili ga odbaciti.
Juda je svojevoljno, dobrovoljno se odlučio protiv Gospoda Hrista, svim bićem ustao protiv Njega i izdao Gospoda Hrista. Time završava greh, svaki greh. Svaki greh je ustvari izdaja Gospoda Hrista, i tvoja i moja, jer greh – šta je? Greh je neprijateljstvo Bogu. A kad ja živim u grehu, ja sam neprijatelj Gospodu Hristu. I zar nisam onda mali Juda, ako se ne pokajem zbog greha? Aj, sav sam postao Juda! i sudbina moja biće u onome svetu ravna Judinoj sudbini.
Wikipedia
Tajna večera
Nebeska vojska, predvođena Svetim Arhangelom, pomaže ljudima u borbi protiv demona, jer, kako kažu đavo je postao kao krezubi lav nakon Hristovog vaskrsenja, nesposoban da naškodi onima koji veruju.
- Gospod je došao u ovaj svet da greh uništi, da to glavno oružje Satanino uništi. Jer, greh rađa smrt, ta najveća dva zla u ovome svetu zemaljskome: greh i smrt. Gospod je došao da pobedi greh i smrt – i pobedio. Pobedio vaskrsenjem svojim smrt tela našeg, a greh pobeđuje neprekidno, eto, kroz vekove i vekove u svakome hrišćaninu. Ti veliš i misliš: Nije lako boriti se protiv Satane, protiv svih njegovih srodnih vojski.
Šta su oni, brate, prema vojsci Svetog Arhangela? Nebeska vojska zato je tu da nas pomaže uvek kada na nas jurišaju kroz grehe i strasti crni demoni. Kako vele Sveti Oci: posle Hristovog Vaskrsenja đavo je postao kao krezubi lav, krezubi lav. Deca se šegače sa njim i igraju sa njim, jer ne može ništa čoveku. Gospod pobedio smrt, osigurao čoveku besmrtnost i život večni.
PROČITAJTE JOŠ... OPASNOST KOJA SE KRIJE U TAMI KOCKARNICE, A KOJE NISMO SVESNI: Otac Rafailo upozorio na podlost ruleta, sve ima samo jedan cilj
Zašto mi verujemo u Njega, zašto se mi borimo sa Njim? Zašto sa Svetim Anđelima ratujemo u istoj vojsci, ratujemo protiv Satane, protiv svih demona ovoga sveta?
- Gle, nama je osiguran Život Večni, kako nas smrt telesna može uplašiti? Kakve smrti, milioni, milijarda smrti, šta su za nas hrišćane kada je sa nama i ispred nas večni Arhistratig Nebeskih Sila Mihailo, i sve Nebeske vojske uvek jače od svih demona i od svih smrti.
- Život na zemlji, braćo, nije lak posao. Svaki čovek na zemlji, samim tim što je čovek, već je borac, ratnik, od kolevke do groba ratnik. Kako? Tako što je ovaj svet, zemaljski svet bojište, bojište na kojem Satana sa svojom vojskom neprekidno juriša na svako ljudsko biće. Na svako ljudsko biće, a naročito na hrišćane, jer nose Gospoda Hrista u sebi. I da nije svetih anđela, da nije Svetog Arhistratiga Mihaila i ostalih nebeskih sila i njihove pomoći, ko bi se održao pred strašnim demonima, pred strašnim gresima i iskušenjima? Niko! Ali eto, mi ratujemo na zemlji sa njima neprekidno. „Naš rat, veli Sveti apostol Pavle, nije rat sa telom, telo je ništa, prolazno …telo čoveku, nego je rat naš sa duhovima zla ispod neba, sa upraviteljima tame ovoga sveta“. Eto rata našeg.
Ko će se održati na bojištu? Nama je potrebno da jačamo u Gospodu, zato sveti apostol poručuje hrišćanima: „Braćo, jačajte u Gospodu, jačanje u sili jačine njegove". Zašto, sveti apostole? Jer mi, mi hrišćani, mi smo neprekidni danonoćni ratnici koji se nikada ne odmaraju, ratnici koji ratuju stalno sa demonima, sa Satanom i svima đavolima koji napadaju na nas gresima . A mi, mi se branimo našim hrišćanskim oružjem. Kakvo je to oružje? To je, veli sveti apostol – sveoružje Božje.
Printscreen/Youtube/Tелевизија Храм
Sv apostol Pavle
Ističe da smo sve što nam treba u tom ratu protiv Satane dobili na dar od Gospoda Hrista. Sve ovo je od njega.
- U svetome krštenju dobijamo nebeske sile božanske, koje izgone iz naše duše svaki greh, očišćuju dušu i čine je čistom kao sunce. Kad čovek odraste, onda počinju iskušenja, onda se on opet po slobodnoj volji opredeljuje za greh i čini grehe, ali tu stoji drugo silno oružje Božje. Koje? Pričešće. U svetome pričešću mi primamo vascelog Gospoda Hrista.
Ko će njega pobediti u tebi? Ko, kakav Satana, kakve vojske njegove? Samo ti, hrišćanine, kad se pričestiš, da živiš jevanđelskim životom, boriš se protiv greha, ne daš da greh uđe u tvoju dušu, da greh ovlada tvojom dušu. Ne daj se, bori se, jer svojom slobodnom voljom ideš za Hristom. Ne primorava on tebe, ne prinuđuje on tebe da ideš za Njim. Zato ti upotrebni uvek to oružje silno.
ST/Vladimir Lukić
Pričešće je oružje hrišćansko protiv Satane.
Sveti Justin Ćelijski objašnjava da kada nas napadnu iskušenja, moramo se boriti molitvom, postom i ljubavlju, a ljubav jevanđelska je oružje protiv mržnje i zavisti koja odvaja dušu od Boga.
- I apostol sveti nabraja šta još spada u sveoružje Božje kojim mi pobeđujemo Satanu. Vera, veli on, istina; "Pokazaćeš ti veru svoju istinom; uzećeš štit vere, kacigu spasenja, mač reči Božje, molitvu, neprekidnu molitvu, ljubav". Eto, braćo, sveoruožja Božjeg. Kada na tebe navali đavo sa iskušenjima, a ti ustani od njega mačevima duhovnim, molitvom i postom, i savladaćeš ga i pobedićeš ga da se posrami pobeđen.
Kada đavo ušeta u tvoju dušu nad kojom ti ne stražiš, ušeta sa mržnjom i mržnja ti obuzme dušu, tada šta ćeš ti, hrišćanine, da uradiš? Gde ti je oružje Božje – ljubav jevanđelska? Omrznuo si njega, suseda. Hajde, jevanđelje naređuje: moli se Bogu za njega prvo, moli se Bogu za njega, i Bog će iz duše tvoje isterati mržnju i zacariti ljubav jevanđelsku. Ili, ti po slabosti svojoj nisi hteo da se boriš protiv zavisti, a eto, zavist ušetala u tvoju dušu.
Našao đavo vrata tvoje duše otvorena i ušao u nju, i gle, zavist zahvatila tvoju dušu. Zavidiš ovome, zavidiš onome, zavidiš trećem, četvrtom, a zavist polako odvaja dušu tvoju od Boga, od Gospoda Hrista, odvaja je sve više i pridružuje je đavolu. Misliš, to je malo nešto, mali greh, otići će od mene. Jevreji su iz zavisti ubili Gospoda Hrista. Iz zavisti.
Credit: Alla Rudenko / Panthermedia / Profimedia
Kada na tebe navali đavo sa iskušenjima, a ti ustani od njega mačevima duhovnim, molitvom i postom, i savladaćeš ga i pobedićeš ga da se posrami pobeđen.
Podvlači da je Mojsije, harambaša razbojnički, prepoznao svoje grehe i odlučio da se pokaje, te je krenuo ka manastiru da postane monah. Nakon što je sedam dana bio pred kapijom, prepun poleta i pokajanja, bez hrane i vode, konačno je primljen u manastir, jer je dokazao svoju iskrenost i veru.
- Ljudina, ogroman telom, snaga velika, silna. Jednoga dana Gospod razbudi savest u njemu, i on se poče pitati: Šta ja činim? Ja hajdukujem, ja ubijam, ja preljubu činim, ja nepravdu činim danonoćno, ja pljačkam. Gospode, idem k Tebi! Tako ostavi družinu i krenu u jedan pustinjski manastir. Kada dođe pred kapiju manastirsku kapija zatvorena, na njoj vratar monah. "Šta želiš?" – upita ga vratar. Pa reče: "Ja želim da postanem monah, da se kajem i okajem grehe svoje". "Ko si ti?" – "Ja sam harambaša razbojnički, harambaša razbojnički Mojsije".
Monah zatvori kapiju i ode k igumanu i saopšti mu tu vest. Iguman reče: "Probaćemo ga, nećemo ga odbaciti, i to je ljudsko biće, i to je Božje biće. Ostavi ga sedam dana pred kapijom, pa ako istraje na kapiji bez hleba, bez vode, i ako i dalje bude navaljivao da uđe, onda ga pusti sedmoga dana". Tako i bi. Mojsije ostade pred zatvorenom kapijom manastirskom sedam dana, sav u mukama, sav u poletu ka Nebu, ka Gospodu: Gospode, spasi me!
Mojsije, bivši razbojnik, potpuno se posvetio monaškom životu, prepun pokajanja, boreći se sa snažnim iskušenjima poput sna i gladi, kroz ogroman post i neprekidne molitve.
- I jednoga dana iguman iziđe, otvori mu vrata, uvede ga unutra i obavi razgovor sa njim, i primi ga u manastir. Mojsije kao novi monah dade se na teške podvige, ogroman post, neprekidna molitva, neprekidno bdenje. Dosta si spavao, govorio je sebi razbojnik bivši i harambaša Mojsije. Hajde sada bdi, nemoj spavati; san je tvoj veliki neprijatelj. Borio se harambaša Mojsije sa snom da ga pobedi, uz pomoć svog duhovnika i uz pomoć molitava svetih otaca manastirskih.
Post njegov bio je strašan, danima nije okušao ništa. Govorio je sebi: "Telo moje, koje si uživalo u raznim jelima, pićima, hajde klanjaj se, ispaštaj sebe". A molitve njegove, danonoćni vapaj ka Gospodu, neprekidne molitve u crkvi, u ćeliji, na radu, svuda gde se kretao Mojsije po uputstvu svoga duhovnika, neprestano je tvorio molitvu u sebi, u umu svom.
Schutterstock
Molitva nas približava Bogu.
To je glavni monaški posao u svetu. Gde god krene monah se neprekidno moli Bogu, neprestano vrši molitve umne.
- Tako prođe šest godina, Mojsije postade sjajan podvižnik Božji; uspevao je u duhovnom životu pobeđivajući u sebi strasti. Ali, ni đavo nije dremao. Čekao je on trenutak da se ponovo okomi na svoga učenika, i na svoga doskora sledbenika, harambašu Mojsija. I zapali đavo u njegovom telu strašnu pohotu, bludne želje počeše da raspinju podvižnika Mojsija.
On se borio do krvavog znoja, danju i noću, postio, molio se, ispovedao se duhovniku, tražio molitve bratije; svi su se molili za njega, ali strast kao požar plamti u njemu. Jednoga dana on reši da napusti manastir i krenu iz manastira. Odmakao od manastira oko dva kilometra. Odjedanput pred njega stade Sveti Anđeo, njegov hranitelj i upita ga:
"Kud ćeš, Mojsije?", "Idem u svet, ne mogu više da izdržim požar pohote u sebi". "Ti ne treba da ideš u svet", reče mu Anđeo. "Kako? Ja više ne mogu da se borim", odgovori Mojsije. "Pogledaj na zapad", reče mu Anđeo. Podiže oči i pogleda. "Šta vidiš?", upita ga Anđeo. "Vidim nebo prekriveno demonima, crnim demonima". Reče Anđeo: "Sve to ide protiv tebe, iza tebe. "Kako da se ja (održim sam) među njima"."A sada se okreni na istok", reče Anđeo.
On se okrenu. "Šta vidiš sada?", "Vidim nebo i nebesa prekrivena anđelima Božjim, bezbroj, mnogo veći broj Anđela". "Vidiš ko ide tebi u pomoć. Znači ti treba da se boriš i da veruješ u pobedu, da će ti Bog dati pobedu pomoću svetih anđela. A Bog je zato dopustio, da bi ti po svojoj slobodnoj volji zaradio sebi velike nebeske vence; najskupocenije nebeske vence, što više muka na zemlji pretrpiš u sebi radi svoje duše, radi večnoga života, radi carstva nebeskog, to veći venci čekaju te u onome svetu", reče to Anđeo Svetome Mojsiju.
Mojsije se okrenu ka manastiru i vrati u manastir. I otada on se borio godinama i godinama, pobedio strast pohote u sebi, očistio dušu svoju, srce svoje, telo svoje, savladao sve demone i iskušenja.
Printscreen/Youtube
Sveti Arhangel Mihailo
Kako? Uz pomoć Svetih Anđela, na čelu kojih je bio Sveti Arhistratig Mihail.
- Blagi Gospod je otkrio o životu ovog velikog Svetitelja za pouku svima nama; kad god smo u iskušenjima, u velikim mukama životnim, setimo se toga. Đavo hoće da napadne na tebe sa svih strana, ali nebeska vojska čeka, Sveti Arhistratig Mihail, da ti zavapiš njima, da ih pozoveš u pomoć, i doći će oni svi, svi, svi kad je Gospod njihov došao radi tebe da te spase od greha i od smrti. Kakva vojska njegova dolazi u pomoć da ti pobediš sve vojske crnih demona, one duhovne u ljudskim bićima.
- Da, mi hrišćani u ovome svetu, mi smo od krštenja upisani u vojsku Svetog Arhistratiga Mihaila, mi smo nebeski vojnici od krštenja. I onda, kroz ceo život mi vojujemo, mi vojnikujemo, ratujemo u toj svetoj vojsci protiv svakoga zla, protiv greha, protiv svakoga demona u ovome svetu ratujemo. I ne bojimo se poraza, nema poraza za nas, samo pobeda nad pobedom, jer je ispred nas Sveti Arhistratig Mihail i oko nas bezbrojne Nebeske Sile i vojske.
Svetitelj kaže da kroz njegovu zaštitu, kao verni vojnik u vojsci Hristovoj, doživljavamo pobede nad svim iskušenjima, grehovima i zlom, uz pomoć Božjeg sveoružja i molitve, vodeći nas ka večnoj radosti i spasenju.
- Eto, koga mi danas slavimo, eto našeg pomoćnika, eto pobednika Satane koji je Satanu bacio s Neba kao munju. Veli Spasitelj u današnjem jevanđelju: Tako će Satanu, ako tebe napada, braćo i sestre, Sveti Arhistratig baciti kao munju, i izbaciti iz tvoje duše, i osigurati tebi Život Večni u onome svetu, a u ovome svetu radost što si Hristov, radost što si u vojsci Svetog Arhistratiga Mihaila, njegov vojnik.
- Gle, danas, danas Sveti Arhistratig vrši smotru nad svojom zemaljskom vojskom, vrši smotru nad nama hrišćanima. Kakav si vojnik? Imaš li anđelsku ljubav, anđelsku molitvu, anđelsku dobrotu, anđelski život? Sve to on gleda. Pazi, kad se pokazuješ rđav i loš vojnik u vojsci Svetog Arhivojskovođe Arhistratiga Mihaila.
Za njim i sa njim samo pobeda za pobedom ide. Tako za tobom, dragi hrišćanine, tako za nama svima hrišćanima. Molimo se, Gospod je naš jači od svih demona u paklu, i u ovozemaljskom svetu, jači je njegov prvi vojnik, prvi arhistratig, prvi vojskovođa nebeski, Mihailo, sa bezbrojnim silama nebeskim, od svih zala ovoga sveta, i svih svetova, od grehova, od svih smrti, jači su oni svi i mi sa njima.
- Zato, zato, zato ćemo slaviti čudesnog Gospoda Hrista i njegove nebeske služitelje. Našu bezgrešnu i najsavršeniju braću, na čelu kojih stoji Sveti Arhistratig Mihail, kome se klanjamo danas i slavimo ga, da bi nas on kao verne vojnike svoje vodio iz pobede u pobedu.
U vremenu kada je stres postao nezaobilazan deo svakodnevnog života, mudrost počivšeg vitovničkog monaha pruža jednostavan, ali dubok odgovor na pitanje kako da postignemo unutrašnju ravnotežu i izlečenje kroz veru, post i ispovest.
Molitva pre učenja traži od Boga da osvetli naš razum, da nas vodi ka istini i mudrosti, čuva nas od obmana i blagoslovi naš trud u učenju, kako bismo postigli uspeh i bili na ponos Bogu.
U crkvi se nalaze brojni sveti predmeti, čija upotreba je nužna tokom određenih službi, a antimins je neizostavan pri služenju liturgije.
Sedam godina lekari su pratili rupicu na srcu male Natalije, upozoravajući na moguće posledice. Međutim, posle treće posete manastiru Tumane, dogodilo se nešto što su svi smatrali nemogućim, a Mirjana Krstić iz Kačareva svedoči o snazi veri koja je promenila sudbinu njene ćerke.
Najmlađi su ogledalo Božje ljubavi – iskreni, nezlobivi i smireni, oni su najbliži Gospodu. Njihov duh opominje nas odrasle na vrednosti koje smo zaboravili: jednostavnost, poverenje i praštanje. Šta o tome govore sveti oci i zašto je duh deteta ključ za život večni?
Mitropolit bački govorio je o neiscrpnoj veri, liturgijskom stvaralaštvu i bogoslovskoj jasnoći ave Justina, koja je čvrsto ukorenjena u pravoslavnom predanju, i istakao da su svetitelji živi svedoci Živoga Boga.
U sećanjima igumenije manastira Ćelije, susret sa budućim svetiteljem u detinjstvu odjeknuo je kao tih proročki glas. Njeno monaštvo i duhovno vođstvo u manastiru Ćelija, danas su blagoslov za mnoge vernike koji traže utehu i mir.
Predstava o Ocu Justinu Ćelijskom, izvedena u okviru „Tešnjarskih večeri“, oživela je sećanje na velikog svetitelja, dok je Eparhija valjevska ovim zaokružila obeležavanje jubileja duhovnog vođe, čija molitva vodi vernike ka ljubavi prema Bogu, otadžbini i bližnjima.
Ovaj pozdrav označava pobedu života nad smrti, podseća nas na radosnu vest da Isusova smrt nije bila uzaludna, da je umro za nas grešnike, a porodici upokojenog se šalje poruka da smrt nije kraj, već početak novog života u Hristu.
U manastiru Dohijar, ova čudesna ikona vekovima pruža utehu i isceljenje vernicima širom sveta. Njena moć potvrđena je kroz nebrojene priče o spasenju, a jedan od novijih primera je nemi mladić iz Strumice koji je izgovorio prve reči pred ovom svetinjom.
U ovom jevanđelju po Luki pripoveda se o tome kako je Isus Hrist izlečio slugu čoveka koji je svom narodu izgradio sinagogu i koga su poštovali.
Upotrebom primera kapetana iz Evanđelja, Sveti Teofan ističe kako je vera onih koji su uistinu smireni dublja i snažnija, čak i od onih koji su bili vaspitani u religioznim tradicijama, poput Izraelaca. Kapetan, iako rimski vođa, u svojoj skromnosti i poniznosti pokazuje kako vera nije vezana samo za spoljašnje okolnosti, već se razvija iznutra, kroz smirenje i otvaranje srca prema Božijoj volji. On takođe ističe da je vera skriveni put, koji nije lako objasniti, ali je jasno da je odgovor na nju u sklonosti duše da se pokori Božijem planu, kroz smirenost uma i srca. Oni koji ne veruju, smatra sveti Teofan, nisu bez odgovornosti za svoje neverovanje; njihovo srce nije spremno da primi ovaj dar jer je ispunjeno gordošću i otporom.
Sedam godina lekari su pratili rupicu na srcu male Natalije, upozoravajući na moguće posledice. Međutim, posle treće posete manastiru Tumane, dogodilo se nešto što su svi smatrali nemogućim, a Mirjana Krstić iz Kačareva svedoči o snazi veri koja je promenila sudbinu njene ćerke.
Čile je, inače, konzervativna zemlja sa dugom katoličkom tradicijom u kojoj katolička crkva igra značajnu ulogu i gde se oko polovina stanovništva izjašnjavaju kao katolici.
U manastiru Rakovica, među molitvama i dečjim glasovima, odata je počast arhijereju čije je ime simbol smirenja, ljubavi i vere, i čije duhovno nasleđe nastavlja da živi među onima koji se nisu ni rodili kada se on upokojio.
U manastiru Rakovica, na parastosu patrijarhu Pavlu, episkop Tihon podsetio je na duhovnu snagu i jevanđeoske pouke velikog arhijereja, čije nasleđe i dalje vodi narod kroz izazovna vremena.
Priča o Nemici, preobraćenoj vernici, i njenoj povezanosti sa svetiteljem ponovo osvetljava čudotvornu moć Svetog Nektarija, podsećajući na snagu molitve i nesebične vere.
Mada većina pravoslavnih vernika ne misli ništa loše kada kao sinonim za sveštenika koristi reč pop, trebalo bi naglasiti da, recimo, u Ruskoj pravoslavnoj crkvi, sveštenika ćete ozbiljno uvrediti ako ga oslovite sa "pope".
Savršeno jednostavan recept za sočan i hrskav obrok koj spaja svežinu povrća i bogatstvo domaćih ukusa – idealna za doručak, ručak, ili večeru, uz jogurt ili kiselo mleko.