Crkvena zvona predstavljaju jedno od najprepoznatljivijih obeležja pravoslavne duhovnosti. Njihov zvuk nije samo praktičan način pozivanja vernika na bogosluženje, već i nosilac duboke simbolike i duhovne poruke, kako za one koji su u hramu, tako i za one koji su izvan njega.
- Zvona su važan deo hrišćanske crkvene službe, kojom se vernici pozivaju na bogosluženje i obaveštavaju o njegovom početku, najavljuju se najvažniji trenuci molitava i obreda onima koji nisu u crkvi i izražava se praznično slavlje i duhovna radost tokom najvećih praznika - ističe Vasilij Gančenko, umetnik iz Rusije i jedan od najpoznatijih majstora izrade crkvenih zvona na svetu.
Schutterstock
Zvuk crkvenog zvona je više od poziva na molitvu
- Zvona su ušla u upotrebu u crkvama na Zapadu. Za bogosluženje su se pre toga vremena koristile drvene ili metalne daske, u koje su se u određeno vreme zadavali odmereni udarci čekićem ili štapom, pa su se te daske nazivale klepala - nastavlja Vasilij Gančenko, dodajući da su sva zvona smeštena, uglavnom, u posebnom zdanju (zvoniku), višem od zgrade same crkve, tako da se zvonjava čuje i preko udaljenijeg prostora.
- Često se postavljaju na krov hrama ili u kulu jedne od kupola, na ulazima u hram iznad priprate, u svodovima priprate, u posebnim malim zgradama - zvonicima, a ponekad i u hramu sa zapadne strane.
Ovaj umetnik, koji je ceo svoj radni vek posvetio zvonima, dalje ističe da u starozavetnim vremenima nije bilo zvona. Takođe, u prvim vekovima hrišćanske crkve nije bilo zvona.
milesevskaeparhija.rs
Osvećivano zvono traži blagoslov Božiji da bi oni koji ga čuju proslavljali ime Gospodnje i da bi se okupljali u crkvi
- U zapadnoj crkvi zvona su se pojavila i proširila u 8. veku, a prema drugim izvorima još u 4. veku, u gradu Noli, kod episkopa Pavlina. U istočnim crkvama zvona se koriste od 9. veka, mada ima izvora u kojima se navodi 12. vek. U Rusiji su se uvodila ubrzo po usvajanju hrišćanstva, ali su se široko raširila od kraja 16. veka, a od 17. do 20. veka su tako široko i čvrsto ušla u crkveni život, i tako su sjedinjena sa bogosluženjem pravoslavne crkve i sa idejom narodne pobožnosti, i ovo pitanje njihovog duhovnog i simboličkog značenja zaslužuje posebnu pažnju.
Vasilij Gančenko podseća da se u molitvama za osvećenje crkvenih zvona , u drugom delu Trebnika, pominje sedam srebrnih truba, koje je Gospod zapovedio Mojsiju da napravi da pozivaju narod na žrtvu i molitvu, na snaženje hrabrosti vojske tokom ratova.
Printscreen/Yandex.kz
Vasilij Gančenko je jedan od najpoznatijih majstora izrade crkvenih zvona na svetu
Ove srebrne trube, u koje su zatrubili izrailjski sveštenici, potresli su zidove neprijateljskog Jerihona, tako da ne samo sa „umnim i živim stvorenjima“, već i sa bezdušnim predmetima, „kao Mojsijev štap i bakarna zmija u pustinji“, Gospod Bog ima moć da čini slavna dela i čudesa „na spasenje i korist vernih“.
- Na osnovu toga se za osvećivano zvono traži blagoslov Božiji da bi oni koji ga čuju danju ili noću bili pokrenuti da proslavljaju ime Božije i okupljaju se u crkvi, tako da sama zvonjava daje slavu Bogu, da bi zvonjenje zvona osvetlilo vazduh i oteralo iz njega sve štetne sile, da bi se ovim zvonkim vetrom smirile i prestale oluje, grad i vihorovi i strašni gromovi i munje; da bi se, najzad, čuvši ga, verne sluge Božje učvrstile u pobožnosti i veri i hrabro se oduprle „svim đavolskim nagovorima“, pobeđujući ih molitvom i pohvalom Bogu - kaže Vasilij Gančenko.
- Sam Gospod Isus Hristos kaže da će na kraju sveta 'poslati anđele svoje s velikim glasom trubnim; i sabraće izabrane svoje od četiri vetra, od kraja do kraja nebesa' (Matej 24:31). Apostol Pavle govori o poslednjoj trubi koja će zatrubiti, o trubi Božijoj, tokom koje će se desiti promena živih ljudi u besmrtna bića i vaskrsenje mrtvih (1. Kor. 15:52; 1. Sol. 4:16–17).
milesevskaeparhija.rs
Osvećenje zvona u manastioru Pustinja u Eparhiji mileševskoj
Značajno je da su u ranohrišćanskom dobu, u 4. veku, u egipatskim i nekim palestinskim manastirima trube korišćene u iste svrhe za koje su kasnije korišćena zvona. U davna vremena, u manastirima, drvene, gvozdene, bakarne, pa čak i kamene lopatice i zakovice bile su široko korišćene za prizivanje bratije na molitvu i za vreme bogosluženja, kako bi posebno pobudile pažnju onih koji se mole.
- I u drvenom bilu, i u zvonu od legure, i u srebrnoj trubi, najvažnija zajednička stvar koja ih spaja i izjednačava je sam zvuk, kao signal koji odgovara tajanstvenom uskliku u ponoć: 'Gle, dolazi mladoženja, izađi mu u susret' (Matej 25:6), što prikriveno prikazuje drugi Hristov dolazak - kaže on i dodaje:
- Takav signal nije ništa drugo do dobra vest o Dolasku Sudije i Izbavitelja. Zvuk truba, bila, klepala i zvona je takođe jevanđelje bogosluženja. Stoga je zvonjava dobila izuzetno tačno ime – blagovest. Sa ove tačke gledišta, zvonjava zvona za crkvu i parohiju, ili za bratiju manastira, slična je onome što je Jevanđelje za celu vaseljenu, što u prevodu znači dobra vest.
Shutterstock
Crkvena zvona
U bogoslužbenim knjigama zvono se naziva kampan, što je etimološki povezano sa nazivom rimske provincije Kampanije, u kojoj se kopao najbolji bakar za zvona, kao i sa grčko-latinskim nazivom polja – campi, i sa imenom cveta zvončića, koji raste na livadama – campanula. U svom spoljašnjem obliku, zvono nije ništa drugo do prevrnuta zdela iz koje kao da se izlivaju zvuci noseći Božiju milost .
„U istočnim pravoslavnim zemljama, u 11. i 12. veku, bilo je mnogo protivnika zvona pod izgovorom da ona pripadaju latinskoj crkvi, ali je u 12. veku usledio zvaničan blagoslov za njihovu upotrebu u pravoslavnoj crkvi. Zvona u početku nisu imala stalno mesto u hramu: bila su okačena u svodovima ulaznih dveri, i unutar hramova, i u kupolama, i na pojedinačnim zvonicima kod hramova, i na portama, crkvenim ogradama, na vratima manastirskog zida,” pripoveda Vasilij Gančenko.
- Zvonici su u početku građeni odvojeno od crkava. Ali u arhitekturi 16. i 17. veka pojavili su se hramovi, izgrađeni zajedno sa zvonicima, koji su postali deo hramovne zgrade, čineći sa njom celinu. Ovakvi zvonici su postavljeni na zapadnoj strani hrama, tako da se u hram ulazi kroz donji sprat zvonika, koji u ovom slučaju može biti predvorje.
Printscreen/Yandex.kz
Vasilij Gančenko je jedan od najpoznatijih majstora izrade crkvenih zvona na svetu
Pojava zvonika nastala je zbog želje i sposobnosti stvaranja velikih i zvučnih zvona. Osim toga, što je zvono više podignuto, to se dalje može čuti, pa se čini da je visoki zvonik skladan samoj ideji zvona. Zvonik duhovno može označavati planinu sa koje je Gospod propovedao Jevanđelje , i jarbol lađe, gde se nalazi posmatrač, najavljujući opasnost ili približavanje dugo očekivanog cilja putovanja, i vrhunac putovanja zemaljske istorije čovečanstva, na kojoj će zatrubiti Arhanđelska truba, najavljujući dolazak Hristov i početak večnog života.
„Zvonjenje tokom liturgije i jutrenja poziva vernike van hrama da svoje molitve sjedine sa molitvama prisutnih na bogosluženju. Posebna zvona i zvonjave prate svečane molitve , vodosvećenje i verske povorke. Za vreme posta zvonjava je svedena na minimum. Umetnost crkvenog zvona je jedinstvena i predstavlja ne samo veliki duhovni fenomen, već i pravo remek-delo svetske kulture,” zaključuje Vasilij Gančenko.
U svetu ispunjenom misterijama, anđeli su božanska bića koja nas prate kroz istoriju i u veru. Njihovo prisustvo, od prvih dana stvaranja do savremenih duhovnih putovanja, otkriva nam duboke istine o našem postojanju i odnosu s Bogom.
Naredba pape Kalista III iz 1456. godine nikad nije povučena.
Sveštenici i monasi Srpske pravoslavne crkve moraju da nose bradu, za razliku od katoličkih sveštenika, i ona predstavlja neodvojivi deo njihovog identiteta.
Jedna od najvećih svetinja pravoslavlja i čuveni spomenik ljudske civilizacije nalazi se usred kompleksne restauracije, koja je postala neizbežna nakon što su se delovi njene poznate kupole počeli urušavati.
Brojna su predviđanja kako će izgledati dolazak Antihrista, a prema njihovim rečima taj događaj će pratiti određene naznake i promene.
Ratovi koji cvetaju u poslednjim godinama oko nas, kao i smrtne kazne koje se još uvek izriču u mnogim zemljama, podsećaju nas na to da, nažalost, ljudski život nije ni svet, ni dragocen, ako neko odluči drugačije.
Tradicija pravoslavne crkve pridaje poseban značaj duhovnoj dimenziji početka nove godine, a kroz reči svetitelja, i drevnih i savremenih, možemo crpeti dragocene pouke.
Sveštenik Vladislav Vučanović iz Prijedora najluđu noć naziva idolopokloničkim praznikom, u suprotnosti s hrišćanskim vrednostima. Njegov apel, potkrepljen duhovnim objašnjenjem i strogim pravilima posta, pokrenuo je raspravu o značenju ovog praznika.
Do danas su u svetinji ostali sačuvani i kameni ikonostas, pet prestonih ikona i fragmenti polijeleja.
Ljiljana Popović i ansambl Živa voda su izveli numeru u kojoj su dirljivim stihovima ispričali priču u despotu.
Premda je riječ o rimokatoličkoj crkvi, ova katedrala nema biskupa i nije priznata od strane Crkve. No, još uvijek održava mise svake nedjelje i može primiti nekoliko tisuća ljudi odjednom. Štoviše, ponekad se koristi i kao crkva za vjenčanja.
Ovo dirljivo pojanje podseća na stradanje hrišćana u Siriji, dok glasmonahinje, pun vere i nade, odjekuje iz mesta gde se i dalje govori aramejski, jezik kojim je govorio Hrist.
Molitva je za dušu nasušna potreba, isto kao što je vazduh nasušna potreba za naša pluća. I kao što bez vazduha telo ne može da živi, tako ni duša ne može bez molitve.
Posle praznične liturgije u Župskom manastiru, episkop budimljansko-nikšićki krstio je Kseniju Ostojić, potom je osveštao slavske darove, a u svojoj nadahnutoj besedi osvrnuo se na aktuelna dešavanja u eparhiji u kojoj služi.
Drevna praksa iz crkava Vizantije u vreme osmanlija prešla je u evropske domove, izgubila svoju prvobitnu simboliku i vratila se kao globalni praznični ukras.