„Ako ne oprostite ljudima sagrešenja njihova, ni Otac vaš neće oprostiti vama sagrešenja vaša.“ Ove reči iz Jevanđelja po Mateju (6,14–15) Sveti Teofan Zatvornik ističe kao ključ spasenja. U svojoj knjizi Misli za svaki dan u godini, u delu posvećenom Siropusnoj nedelji, piše da je oproštaj put kojim svako od nas može kročiti ka Carstvu nebeskom – dovoljno je da u srcu prevaziđemo nemir i neslogu i svet bi mogao postati raj na zemlji.
Zamislimo kako bi izgledao život kada bismo svakog čoveka gledali bez gorčine, kada bismo u srcima nosili samo mir i ljubav, a prošlost ostavljali iza sebe ne kao teret, već kao lekciju koja nas vodi ka spasenju.
"Jer ako oprostite ljudima sagrešenja njihova, oprostiće i vama Otac vaš nebeski. Ako li ne oprostite ljudima sagrešenja njihova, ni Otac vaš neće oprostiti vama sagrešenja vaša (Mt.6,14-15). Kakav jednostavan i svima dostupan način spasenja! Tebi se opraštaju gresi pod uslovom da i ti opraštaš grehe bližnjeg prema tebi. Ti si, dakle, sam u svojim rukama.
Prelomi sebe i od nemirnih osećanja prema bratu pređi u iskreno mirna – sve je u tome. Dan oproštenja – veliki nebesni dan Božiji! Kada bismo svi iskoristili ovaj dan kako bi trebalo, od hrišćanskih zajednica bi se stvarale rajske zajednice, i zemlja bi se stapala sa nebom…"
Sveti Teofan Zatvornik nas u ponedeljak Sedmice bludnog sina uči važnosti Božijeg straha, koji nas upozorava na put pokajanja i opomene, a naročito nas podseća na posledice odbijanja Božije volje.
U svojoj duhovnoj pouci za ponedeljak siropusne sedmice, Sveti Teofan Zatvornik otkriva šta znači živeti u istini – biti svestan da Bog sve vidi, da bez Njega ništa ne možemo i da nam smrt može doći svakog trena.
U svojoj knjizi Misli za svaki dan u godini, za sredu Siropusne sedmice, Sveti Teofan Zatvornik piše o duhovnom stanju sveta, upozoravajući da ljudi okreću leđa Bogu, ne traže Njegovu milost i tonu u duhovnu obamrlost.
U svojoj knjizi Misli za svaki dan u godini, za subotu siropusne sedmice, Sveti Teofan Zatvornik piše o tome kako je duša, zaboravivši svoje više osobine, od prostih telesnih potreba stvorila strasti koje muče i nju i telo.