Duhovna riznica 21.03.2025 | 05:00

“ONAJ KO JE ČISTE SAVESTI, NEMA POTREBE ZA OPRAVDAVANJEM”: Sveti Teofan Zatvornik nas uči kako da ne zapadnemo u bezbožnost

Izvor: Misli za svaki dan u godini
“ONAJ KO JE ČISTE SAVESTI, NEMA POTREBE ZA OPRAVDAVANJEM”: Sveti Teofan Zatvornik nas uči kako da ne zapadnemo u bezbožnost
freepik

U svojoj knjizi "Misli za svaki dan u godini", svetac upozorava na opasnost nečastivih misli i nepravde, naglašavajući da samo Božiji blagoslov vodi ka uspehu i unutrašnjem miru.

Sveti Teofan Zatvornik u svojoj knjizi Misli za svaki dan u godini za treći petak Velikog posta razmatra duboku povezanost između bezbožnosti i nepravde, naglašavajući da je bez božanskog prisustva i blagoslova svaki ljudski trud osuđen na neuspeh. On nas podseća da prava pravda ne leži u opravdanju pred ljudima, već u unutrašnjem miru i čistoj savesti pred Bogom.

Bezbožnost pada u nepravdu (Prič.11,5). Nečastivost (bezbožnost) je nepravilan odnos prema Bogu ili potpuni bogozaborav, koji prati neverovanje u postojanje Božije i Njegovo promišljanje o stvorenome.

Druge duše, pak, budući stešnjene pritiskom sličnih nečastivih misli, i želeći ipak da kako-tako budu ispravne ličnosti, donose rešenje: biću pravedan, častan i human, ne baveći se time da li ima neko iznad mene, koji posmatra, obavezuje i traži odgovor za dela ljudska.

I šta biva? Nema na njima blagoslova Božijeg, jer ga nisu ni tražili, i delo njihovo nema uspeha. Savest ih svakodnevno opominje za dela ili nepravde, ili zbog nečasnosti ili nehumanosti. Oni uspevaju da sebe prikažu pravednim jedino pred ljudima. Radi svoga opravdanja, ako je potrebno, oni i činjenice obrću, krivo ih tumačeći.

Ko je, međutim, čiste savesti u svojoj unutrašnjosti, nema potrebe za opravdavanjem. Nemarni prema sebi potpuno zanemaruju ovaj unutrašnji razdor, a oni pažljiviji se različito prema njemu odnose. O, kad bi bar neko od njih savesno pogledao na taj razdor i, shvativši otkuda je, potrudio se da ga otkloni! On bi i samog sebe ispravio i drugima pomogao da dođu u dobar sklad.