Duhovna riznica 07.05.2025 | 14:23

NJEGOVIM IMENOVANJEM ZA IGUMANA ZAPOČETA NOVA ERA NA SVETOJ GORI: Obeležava se velika godišnjica - sada svaki manastir sledi ovaj duhovni pravac

Slika Autora
Izvor: religija.rs
NJEGOVIM IMENOVANJEM ZA IGUMANA ZAPOČETA NOVA ERA NA SVETOJ GORI: Obeležava se velika godišnjica - sada svaki manastir sledi ovaj duhovni pravac
Printscreen romfea.gr

Povodom velikog jubileja, u Manastiru Vatoped služena je praznična arhijerejska liturgija, kojom je načalstvovao episkop amatundski Nikolaj.

Na Nedelju Mironosnica u Manastiru Vatoped na Svetoj gori obeleženo je 35 godina od obnove opštežiteljskog ustrojstva i ustoličenja igumana Jefrema.

Posle pet vekova idioritmijskog načina života, u Vatopedu je 1990. ponovo uspostavljeno kinovijski način monaškog života, čime je započeta nova epoha duhovnog preporoda ove drevne svetinje. Tada je, po izboru bratstva, za prvog igumana obnovljene zajednice postavljen mladi jeromonah, danas visokoprepodobni arhimandrit Jefrem.

Povodom velikog jubileja, u manastiru je služena praznična arhijerejska liturgija kojom je načalstvovao episkop amatundski Nikolaj.

Važan sastanak u Beogradu

Patrijarh srpski Porfirije razgovarao je 29. aprila u Patrijaršijskom dvoru u Beogradu sa mitropolitom limasolskim Atanasijem iz Kiparske pravoslavne crkve i igumanom svetogorskog manastira Vatopeda Jefremom o temama značajnim za život i misiju Pravoslavne crkve u savremenom svetu.

Gosti su tada zamolili patrijarha Porfirija za blagoslov i ustupanje dela svetih moštiju Prepodobnog Justina Ćelijskog i Svetog Nikolaja Žičkog, sa kojima su duhovno i istorijski povezani.

Tipovi uređenja manastirskog života

Postoje dva tipa (načina) života u manastiru: opštežiteljski/kinovijski i idioritmijski.

Opštežiteljski/kinovijski

Shutterstock
 

U kinovisjkom načinu monaškog tj. manastirskog života, koje je uređeno Monaškim pravilima Svetog Vasilija, sve se odvija u strogom poštovanju zajednice i monaškog tipika. Glavni smisao ovakvog uređenja je život u monaškoj zajednici sa ostalom braćom u duhu novozavetnog: “Nosite bremena jedan drugoga i tako ispunite zakon Hristov” Gal. 6:2. 

U ovakvom opštežiću, sve se odvija zajednički: rad i obedovanje, molitva i odevanje. Duhovna potraga je povezana sa savlađivanjem materijalnosti svakodnevice. Sve se odvija sa dozvolom i odgovornošću igumana koji u ovom zvanju ostaje doživotno.

Idioritmijski način

U idioritmijskom načinu monaškog života, svaki monah zadržava mogućnost da se povuče na individualni podvig uz relativnu slobodu kretanja i nije vezan za striktno pridržavanje određenom manastirskom tipiku. Manastirsko bratstvo se ipak periodično (nedeljom) okuplja radi zajedničkog učestvovanja u liturgiji. Monasi mogu posedovati predmete i vrednosti u onoj meri u kojoj to ne ometa njegov monaški podvig. U okviru idioritmijskog načina uređenja, monasi žive pojedinačno ili u manjim grupama sa jednim od njih kao glavnim.


Prema povelji koja je na snazi od 1924. godine, idioritmijski manastir može postati kinovijski ako tako odluči  njegovo bratsvo, ali obrnut postupak nije dozvoljen. 1976. godine, 13 svetogorskih manastira je sledilo kinovijski, a sedam idioritmijski način monaškog života.

Danas svi svetogorski manastiri praktikuju kinovijski način (od 1990. godine).