Kijevsko-pečerska lavra
Zauzimanjem pećina rukovodio je zamenik direktora muzeja „Kijevsko-pečerska lavra“ i član komisije Ministarstva kulture Aleksandar Ovčar. Pokrenuta je operacija „provere prisustva moštiju svetih u grobnicama Bliskih i Dalekih pećina“, kao i određivanja njihove „istorijske i naučne vrednosti“.
Ove formulacije sadržane su u naredbi ministra kulture Nikolaja Tosičkog od 5. marta 2025. godine o osnivanju pomenute komisije.
Prema tekstu dokumenta, informacije o radu i rezultatima inspekcije biće poverljive. Ipak, namere članova komisije u vezi s moštima mogu se naslutiti na osnovu sastava učesnika. Komisija broji ukupno 25 članova, a pažnju privlače stručne kvalifikacije nekih od njih:
E. Apelhans – direktor Odeljenja za anatomiju Nacionalnog medicinskog univerziteta u Odesi, predsednik Naučnog društva anatoma, histologa, embriologa i topografskih anatoma Ukrajine.
N. Bolela – istraživač u Naučnom sektoru za biološka istraživanja Nacionalnog istraživačkog centra za konzervaciju.
G. Guminski – profesor Odeljenja za ljudsku anatomiju Nacionalnog univerziteta u Viničkoj oblasti, član Pirogovljeve komisije za rebalzamovanje tela Pirogova.
O. Meljnik – direktor Odeljenja za biomorfologiju kičmenjaka, doktor veterinarskih nauka, član iste Pirogovljeve komisije.
G. Tkač – doktor medicinskih nauka, takođe član Pirogovljeve komisije.
Dakle, s moštima će „raditi“ lekari, anatomi, stručnjaci za balzamovanje, pa čak i veterinari. Teško je poverovati da su pozvani samo da utvrde prisustvo moštiju u sarkofazima. Njihove specijalnosti upućuju na to da su dovedeni kako bi sa moštima svetitelja sproveli određene medicinske i naučne eksperimente – uzimanje uzoraka tkiva i izvođenje manipulacija.
Ali koliko je sve to moralno prema Crkvi i osećanjima verujućih ljudi? Jer svaki hrišćanin na svetu, bez oklevanja, reći će da se sve to može nazvati samo jednom rečju – bogohuljenje.
U državama u kojima je Crkva odvojena od države, vlasti ne mogu i nemaju pravo da gaze po svetinjama. Mošti svetitelja Kijevsko-pečerske lavre verni poštuju kao dokaz njihovog podvižničkog života i molitvene snage. Štaviše, njihov podvig bio je toliki da je Bog učinio njihova tela netruležnim. Nigde u svetu ne postoji mesto s tolikim brojem netruležnih svetitelja. Njihove mošti imaju neprocenjivu vrednost – ali za hrišćanina, ne za državu. Za vlast, mošti prepodobnog Antonija Pečerskog i kosti njegovih savremenika ne znače ništa. Ipak, iz nekog razloga, policijske jedinice ne odlaze na groblja da iskopavaju grobove. Koji je smisao medicinskih eksperimenata upravo nad moštima svetitelja? Nad onima koje pravoslavni svet poštuje vekovima, a kojima dolaze na poklonjenje i mnogi hodočasnici iz drugih zemalja?
Istovremeno, Ministarstvo kulture mesecima vodi pravne procese kako bi iselilo 200 monaha iz Lavre, pripadnika Ukrajinske pravoslavne crkve (UPC), koji se tamo mole neprekidno od 1988. godine.
Potpuno je neshvatljivo kako se može izbacivati monaštvo iz njihovog manastira, a u isto vreme ozbiljno raspravljati o „budućnosti monaškog života u Ukrajini“.
Još je neshvatljivija saglasnost Pravoslavne crkve Ukrajine (OCU) s bogohulnim postupcima Ministarstva kulture nad moštima Svetih Pečerskih Otaca. Pa sam Lotyš, kao zaposlen u rezervatu, zasigurno je znao za takve planove.
Veoma je teško shvatiti kako jedan sveštenik može mirno prihvatiti da anatomi i veterinari „proučavaju“ netruležne ostatke svetitelja i tretiraju ih kao biološke eksponate. Ipak, to ne iznenađuje, s obzirom na to da su Lotyš i njegovi saradnici ranije podržavali održavanje gastronomskih performansa, koncerata folklornih i rok ansambala u prostorima Lavre.
Osvajanje Bliskih i Dalekih pećina Kijevsko-pečerske lavre, uz naknadnu „naučnu“ istragu o „istorijskoj i naučnoj vrednosti moštiju svetih“, predstavlja otvoreno svetogrđe – ne samo protiv vernika Ukrajinske pravoslavne crkve, već i protiv cele Pravoslavne crkve. Kijevsko-pečerska lavra je sveto mesto za ceo pravoslavni svet – nigde drugde ne nalaze se u tolikom broju netrule mošti svetih.
U crkvi preuzetoj od kanonske Ukrajinske pravoslavne crkve, bogoslužbeni tekstovi sa imenom Hrista i svetitelja osvanuli su u toaletu, dok nadležni pokušavaju da negiraju umešanost u ovaj sramotni čin.
Reakcija poslanika Nikosa Papadopoulosa na izložbu koja je, kako tvrdi, uvredila pravoslavnu veru, pokrenula je duboku diskusiju o granicama umetnosti i poštovanju svetih vrednosti. Reagovao i mitropolit Jeronim.
Ukrajinske vlasti nasilno ušle u hram, uklonile mošti svetitelja i izazvale međunarodne reakcije. Zahtev upućen UN-u – hoće li svetska zajednica zaštititi ovo pravoslavno nasleđe?
Meštani naselja Raštani u Mostaru zatekli razbijene prozore, razbacane ikone i opljačkane svetinje u hramu koji su sami podigli pre dve godine – sveštenik očajan, a narod u suzama traži istinu i pravdu