Na inicijativu predsednika Republike Srpske - Milorada Dodika, priprema se projekat rekonstrukcije hilandarskog pirga kralja Milutina iz 14. veka.
Pirg kralja Milutina
Ovaj pirg se prvi put pominje sredinom XVI veka kao Kavalirov pirg. Tek od kraja XIX veka se počeo nazivati Milutinov pirg, što se održalo do danas. Ko je bio Kavalar(os), odnosno Kavalar ili kavolar, teško je reći, ima značenje reči "konjanik", pretpostavlja se da se naziv pirg odnosi na jednog pronijara koji je imao doživotni posed zbog službe caru Dušanu, a za koga se zna da je održavao veze sa svetogorskim manastirima. Po tome se može zaključiti, uz rezervu, da je Kavalirov pirg obnovljen i dograđenn oko 1350 godine pošto je postavljen na temeljima starije građevine, jer je temelj pirga datovan na početak 13.veka.
Pirg je pravougaone osnove kojeg sačinjavaju prizemlje i pet spratova koji su povezani spiralnim stepeništem. Na poslednjem spratu se nalazila crkvica u kojoj su se donedavno videli tragovi živopisa. Pirg je svetogorskog tipa sa pilastrima povezanim lukovima (izidanom opekom).Oko pirga je bio konak i kelija koji su nestali oko 1930 god. Ispred pirga se nalazi česma, Agiazma koja je izgrađena oko 1700 godine. Do danas se pirg sačuvao ceo, za razliku od kule u Hrusiji, piše hilandar.info.
Takođe, radi se i na dokumentarnom filmu sa radnim nazivom "Ćebence oca Mitrofana Hilandarca“.
Ko je bio monah Mitrofan - lik po kome će se snimiti dokumentarni film
Inače, monah Mitrofan je usnuo 1999. godine u Hilandaru i bio je jedan od najobrazovanijih monaha.
Posebno se posvećivao haritativnoj delatnosti i dobrotvornim poduhvatima Hilandara. Osmislio je poduhvat deljenja paketa za porodilje u prvim mesecima nakon porođaja. Veliki broj tih paketa je dospeo u Republiku Srpsku, a u paketima se nalazilo i ćebence, po kom će dokumentarni film poneti naziv.
Predsednik Komisije - Marko Romić je istakao da je cilj Komisije održavanje institucionalnih veza i kontakata sa Svetim manastirom Hilandarom, ali i očuvanje dragocenog kulturno - istorijskog nasleđa.
Printscreen/Youtube/Sveti manastir Hilandar
Hilandarski iguman Metodije
Hilandarski iguman Metodije je naveo da je riznica manastira Hilandara jedina srpska institucija sa osmovekovnim trajanjem, kao i da će se Komisija truditi da tu baštinu očuva i doprinese njenom prezentovanju.
Na praznik svetih Kirila i Metodija arhimandritu Metodiju uručen je Krst vožda Đorđa Stratimirovića, odlikovanje koje je povezalo Svetu goru, Sremske Karlovce i istorijsko sećanje na slavnog vojvodu iz Srpske Vojvodine.
Na praznik Vaznesenja Gospodnjeg, u prisustvu vernika i predstavnika vlasti, soveštani su temelji hrama Hrista Spasitelja koji će, kako je poručeno, svedočiti veru, ljubav i identitet srpskog naroda u ovom delu Republike Srpske.
Arhimandrit Metodije prvi put u istoriji posetio je Mitropoliju dabrobosansku, donevši blagoslov sa Svete gore, a njegov dolazak dočekan je sa dubokim poštovanjem, molitvenim sabranjem i dodelom najvišeg crkvenog priznanja.
Porušeni spomenici kod Obilića nisu samo vandalski čin, već upozorenje koje uznemirava čitavu zajednicu i otvara pitanje dokle traje bezbednost onih koji su sahranjeni, ali i onih koji su ostali.
U besedi za 28. sredu po Duhovima Sveti Nikolaj Ohridski i Žički podseća da je izvor svega što je pravedno i blagotvorno samo Bog, dok zlo dolazi iz ljudskog srca, i objašnjava zašto je važno prepoznati pravu prirodu Stvoritelja.
Pravoslavni vernici danas proslavljaju Svetu Varvaru po starom kalendaru, dok po novom kalendaru proslavljaju Svetog proroka Danila. Katolici se nalaze u trećoj nedelji Adventa, Jevreji obeležavaju četvrti dan Hanuke, a muslimani posvećuju dan redovnoj molitvi i svakodnevnim verskim obavezama.
Bez moralizovanja i utešnih reči, ova pouka razotkriva uzrok porodičnih lomova, životnih zastoja i unutrašnjeg nemira koji se često pogrešno pripisuju okolnostima, a ne sopstvenom odnosu prema roditeljima.
Lična molitva u domu sve češće se proglašava dovoljnim odgovorom, ali tumačenje sveštenika Alekseja Maljukova pokazuje zašto takav stav menja smisao Crkve i slabi samu veru.
Jedinstvena kombinacija ječma, pasulja, povrća i dimljenog mesa vraća nas u kuhinje naših predaka, čuvajući duh starih domaćinstava i porodične molitve kroz generacije.
Nekada nezaobilazna na prazničnim trpezama, ova poslastica se pravila sa strpljenjem i ljubavlju — donosimo autentičan recept koji će vaš dom ispuniti toplinom i mirisom svečanosti.
Selsko meso, staro jelo iz ruralnih krajeva, vraća se na trpeze kao simbol zajedništva, topline doma i prazničnih okupljanja — a tajna njegovog bogatog ukusa krije se u jednostavnim sastojcima i sporom, strpljivom krčkanju.
Na manastirskom imanju, nakon požara i decenija bez uzgoja, bratstvo uz pomoć svetogorskih monaha i molitvu igumana Metodija obnavlja poljoprivrednu tradiciju, dajući novi život ekonomiji i duhovnom životu manastira.
Svenoćno bogosluženje, pesma hilandarskih monaha i miris tamjana ispunili su lavru dok su poklonici iz raznih zemalja slavili svog ktitora koji je verom i delom utisnuo neizbrisiv pečat u srpsku istoriju i duhovnost
Divac je na Svetu goru došao zajedno sa članovima Upravnog odbora i saradnicima fondacije – Čuvajmo Hilandar fondacija SAD, a sastao se sa arhimandritom Metodijem i monasima srpske carske lavre.
Porušeni spomenici kod Obilića nisu samo vandalski čin, već upozorenje koje uznemirava čitavu zajednicu i otvara pitanje dokle traje bezbednost onih koji su sahranjeni, ali i onih koji su ostali.
U besedi za 28. sredu po Duhovima Sveti Nikolaj Ohridski i Žički podseća da je izvor svega što je pravedno i blagotvorno samo Bog, dok zlo dolazi iz ljudskog srca, i objašnjava zašto je važno prepoznati pravu prirodu Stvoritelja.
Bez moralizovanja i utešnih reči, ova pouka razotkriva uzrok porodičnih lomova, životnih zastoja i unutrašnjeg nemira koji se često pogrešno pripisuju okolnostima, a ne sopstvenom odnosu prema roditeljima.
Lična molitva u domu sve češće se proglašava dovoljnim odgovorom, ali tumačenje sveštenika Alekseja Maljukova pokazuje zašto takav stav menja smisao Crkve i slabi samu veru.
Džuman Al-Kavasmi prvi put javno govori o životu u okruženju gde je mržnja bila obaveza, o sumnjama koje su je razdirale i iskustvu koje ju je odvelo na put potpuno suprotan onome na koji je bila usmeravana.
Iguman Arsenije kroz poređenje sa svetiteljem iz Amerike upozorava da se duhovno stanje ne skriva - ono se oseti i onda kada mnogi misle da ga niko ne primećuje.
U zavetnom hramu srpskog naroda patrijarh je mladima govorio o Svetom Savi kao meri života, o identitetu koji se gradi bez straha i o ljubavi kao snazi koja čuva posebnost, ali otvara prostor za susret i zajedništvo.