Njihovo objedinjavanje u jedan broj vodi ka centralizaciji moći i potencijalnom totalitarizmu.
Stručnjaci i jerarsi govore o duhovnim i teološkim pitanjima koja otvara uvođenje jedinstvenog "ličnog broja" u Grčkoj.
Digitalizacija i Crkva: Napredak ili klizav teren?
Uvođenje ličnog broja - jedinstvenog digitalnog identifikatora svakog građanina, predstavlja deo državne strategije potpune digitalizacije administracije u Grčkoj. Ministarstvo za digitalnu upravu tvrdi da je reč o savremenom alatu koji će smanjiti birokratiju i objediniti sve postojeće brojeve (ličnu kartu, zdravstveni broj i poreski broj).
Lični broj u sedam stavki:
1. Postojeći brojevi (lična karta, poreski broj, zdravstveni broj) imaju ograničene i jasno definisane funkcije. Novi broj ih objedinjuje, ali time postaje stalna i lična oznaka čoveka - što može dovesti do potpune digitalne kontrole i ugrožavanja privatnosti.
2. O tri vlasti - analogija sa ustrojstvom države
Kao što se u pravnoj državi razlikuju zakonodavna, izvršna i sudska vlast, tako bi i različiti identifikacioni brojevi trebalo da budu odvojeni. Njihovo objedinjavanje u jedan broj vodi ka centralizaciji moći i potencijalnom totalitarizmu.
3. O tri lica Svetog Trojstva
Bog u hrišćanstvu postoji kao tri lica - Otac, Sin i Duh Sveti. Uklanjanjem razlika i uvođenjem jednog jedinstvenog "broja" za čoveka, briše se njegova jedinstvenost kao slike Božije i dovodi u pitanje celokupna hrišćanska antropologija.
4. O nazivu "lični" broj
Naziv "lični broj" je kontradiktoran - jer ne izražava ličnost, već brojčanu identifikaciju. Time se čovek dehumanizuje i svedi na statistički podatak.
5. O mešanju države u lični život
Postoji bojazan da bi vlast preko ovog sistema mogla ući i u najintimnije sfere - npr. medicinske podatke, psihijatrijske dijagnoze - i potencijalno manipulisati ili kontrolisati pojedince.
6. Uloga veštačke inteligencije
Razvojem veštačke inteligencije, opasnosti postaju još veće: automatizovana obrada podataka, psihološki profili i manipulacija ponašanjem ugrožavaju dostojanstvo i slobodu čoveka.
7. "Gadost pustoši" – proročansko upozorenje
Autor pravi paralelu sa biblijskim pojmom "gadost pustoši" i upozorava da sve ovo vodi ka duhovnom osiromašenju i odvajanju čoveka od Boga. Ako izgubimo lični kontakt sa Bogom, znak "žiga" neće biti početak, već pečat već sprovedene propasti.
Međutim, i pored zvaničnih uveravanja vlasti, mnogi ugledni predstavnici pravoslavne crkve izražavaju ozbiljnu zabrinutost - ne zbog tehničke strane reforme, već zbog njenih duhovnih, teoloških i antropoloških posledica.
Crkve Grčke: Bez teološkog problema
Stalni Sveti Sinod Grčke Pravoslavne Crkve oglasio se 13. juna 2025. godine, nakon pravne analize, i poručio:
Lični broj ne zamenjuje lične podatke građana (ime, prezime itd.)
Lični broj samo objedinuje već postojeće brojeve i nije nova kategorija koja ugrožava slobodu pojedinca.
U saopštenju se dodaje da ne postoje teološke prepreke niti pravna zabrinutost u vezi sa uvođenjem ovog sistema.
Ipak mitropolit Nektarije, javno je reagovao, tražeći sazivanje šire sednice Sinoda.
U pismu Duhovnom Sinodu, istakao je da:
- Crkva nije pravna kancelarija da procenjuje ovakve stvari samo s pravnog aspekta. Njena je dužnost da zaštiti duhovni integritet svojih vernika.
Mitropolit upozorava da uvođenje "ličnog broja" može dovesti do depersonalizacije, digitalnog nadzora, pa čak i potkopavanja ljudske slobode, što je nespojivo sa pravoslavnim pogledom na čoveka kao ličnost stvorenu po slici Božijoj.
Sveštenici upozoravaju: "Čovek nije broj - on je lice!"
Slično mišljenje izneo je i "Sveštenički sindikat Grčke" u svom saopštenju:
"Izjednačavanje čoveka sa bezličnim brojem vređa njegovu vrednost kao ikone Božje. Tehnologija nije neutralna kada vodi ka potpunoj digitalnoj evidenciji ljudske egzistencije."
Oni pozivaju državu da ponudi pravne garancije za zaštitu ličnih podataka i ističu da pravoslavna antropologija nije kompatibilna s potpunim elektronskim praćenjem građana.
Crkva Krita: "Pristupamo s oprezom"
O ovom pitanju se oglasio i Episkopski Sinod Crkve Krita, koji još uvek proučava sve aspekte. U saopštenju od 2. jula navode da će zauzeti stav nakon sveobuhvatne analize, naglašavajući da je poštovanje slobode i dostojanstva čoveka od suštinske važnosti u ovom procesu.
Stručnjaci upozoravaju: Nije reč samo o tehnici!
Shutterstock/Stanley Kalvan
Kareja, Sveta gora
Kako saznaje "Vima Orthodoxias", stručnjaci iz oblasti digitalne bezbednosti i zaštite podataka ističu da - iako se lični broj formalno zasniva na objedinjavanju postojećih brojeva, stvara opasnu centralizaciju podataka.
Sistem identifikacije nije samo tehničko pitanje - on ima kulturološki i duhovni značaj, i može otvoriti vrata "tehnološkoj totalizaciji" ako se ne primeni mudro.
Teologija ili teorija zavere?
Otvorena debata unutar Crkve Grčke, uključujući više arhijereja, pokazuje da ovo pitanje prevazilazi tehničke granice. Lični broj postaje test duhovne budnosti i odgovorne pastirske procene.
Briga crkvenih ljudi nije izraz paranoje niti otpora razvoju, već izražaj pravoslavnog pogleda na čoveka kao ličnost, stvorenu po slici Božijoj - a to se ne može pretvoriti u broj.
BONUS VIDEO: Monah iz manastira Tumane otkrio istinu: Ovo je ključ za jaku veru
Njegova filozofija, prožeta duhovnim blagoslovima, poziva nas da pronađemo unutrašnji mir i ispunjenje, čineći svet oko nas srećnijim, mirnijim i obogaćenijim.
Pismo se završava uveravanjem da lični broj nije sredstvo nadzora niti kontrole, već garant "jednakog pristupa svih građana društvenim dobrima" poput zdravstvene zaštite i socijalnog osiguranja.
Zbog narušavanja tišine i duhovnog poretka, monaška republika uvodi stroga pravila: ulazak za strance biće drastično ograničen, osim za tri slovenska manastira.
Premijer Grčke Kirijakos Micotakis došao je u srce monaške republike sa finansijskom podrškom za očuvanje svetinja i prirode, dok istovremeno šalje poruku mira i solidarnosti u regionu zahvaćenom sukobima.
Sveti mučenik Ipolit rođen je i vaspitan kao neznabožac i radio je kao nadzornik tamnica u Rimu. Njegov život se promenio kada je u tamnicu bio zatvoren arhiđakon Lavrentije.
Na liturgiji u manastiru Svetih Arhangela kod Prizrena, episkop novobrdski podsetio vernike da je svako dobro delo dar Božji i da istinsko bogatstvo vere leži u jednostavnosti i oproštaju.
Mitropolit Pahomije služio je Liturgiju, predvodio litiju i osveštao slavske darove, dok je sabrani narod osetio snagu molitve i zajedništva u manastiru posvećenom prvomučeniku
U kuhinjama pravoslavnih domaćica, ova čorba se pripremala s ljubavlju – za praznike, slave i nedeljne porodične ručkove. Sada je pravo vreme da je ponovo otkrijete i spremite po originalnom receptu iz tradicije srpske kuhinje.
Otkrijte kako pivo pretvara ovo jednostavno jelo u ukusnu salatu sa istorijom dugom vekovima, zapisanu još 1855. u "Srbskom kuvaru" jeromonaha Jerotija iz Krušedola.
Od pažljivo prženog luka do mirisa ljute paprika - otkrijte tajnu starinskog monaškog ribljeg paprikaša koji spaja duh pravoslavnog života i prazničnih trpeza.
Obnovljena, svojevrsni je kulturni centar Prizrena koji u rekonstruisanom i adaptiranom atrijumu okuplja malobrojne Srbe iz Prizrena i mnoge raseljene Prizrence na dan slave grada, kao i mnoge hodočasnike carskog Prizrena.
Obnovljena, svojevrsni je kulturni centar Prizrena koji u rekonstruisanom i adaptiranom atrijumu okuplja malobrojne Srbe iz Prizrena i mnoge raseljene Prizrence na dan slave grada, kao i mnoge hodočasnike carskog Prizrena.
Dok je Gestapo pretio vešanjem, arhiepiskop atinski je smelo poručio da „jerarsi ne bivaju streljani, već obešeni“. Umesto da poklekne, izdao je lažne krštenice Jevrejima i Romima, spasavajući ih od logora smrti.
Sveštenik Goran Nuhanović otkrio je kako obična štićenica staračkog doma, pred odlazak s ovoga sveta, kroz ispovest i pričešće doživela viziju nebeske svetlosti i prizvala prisustvo svetitelja.
Centar je takođe saopštio da je u njegovim obrazovnim programima u istom periodu učestvovalo 1.300 studenata, što potvrđuje njegovu sve značajniju ulogu u kulturnom povezivanju i obrazovanju.