Hrišćansko predanje prepoznaje i snove kao potencijalna duhovna upozorenja ili poruke, ističe sveštenik.
Sve veći broj ljudi žali se da ih noću prate ružni i uznemirujući snovi, zbog kojih se bude iscrpljeni, uplašeni i duhovno uzdrmani. Noćne more, koje nekada ostaju samo nelagodan trag u mislima, sve češće se doživljavaju kao ozbiljan teret koji utiče na svakodnevni život.
Među onima koje muči ovaj problem, našla se i jedna žena, koja je svojevremeno preko sajta Svetosavlje.org, zatražila i pomoć i od sveštenika, ističući da ne samo da sanja strašne snove, već tvrdi da se oni, na njeno zaprepašćenje, i obistinjuju.
Odgovor sada već upokojenog oca Dušana privukao je pažnju šire javnosti, jer je na jednostavan način objasnio složen odnos između sna, psihe i duhovnosti.
- To što kažeš da snivaš snove koji se obistinjavaju, moglo bi se podvesti pod onu narodnu poslovicu: "Što je babi milo, to se babi snilo", odnosno da često sanjamo ono o čemu kao budni razmišljamo - piše sveštenik i dodaje: - Snovi često budu nastavak razmišljanja ili događanja u toku dana.
On dodaje da nije strašno kada se lepi snovi ponekad ostvare, posebno ako su povezani s onim što čovek u stvarnosti priželjkuje. Međutim, hrišćansko predanje prepoznaje i snove kao potencijalna duhovna upozorenja ili poruke.
- Nije bez Božje volje i bez Božjeg dara da se ponekad u snu predskažu neki događaji ili da snovi predstavljaju upozorenje na neku nevolju koja će se dogoditi, ili radost koja će nas obradovati.
Sveštenik podseća i na biblijske primere, među kojima je i Josif koji je, prema Jevanđelju, u snu dobio zapovest da beži sa Isusom i Marijom u Egipat, ali i uputstvo kada da se vrati. Takođe, navodi i citat iz Dela apostolskih:
- Sveti apostol Petar citira, na dan Svete Pedesetnice, proroka Joilja, koji kaže: "I biće u poslednje dane, govori Gospod, izliću od Duha mojega na svako telo, i proricaće sinovi vaši i kćeri vaše, i mladići vaši videće viđenja i starci vaši sanjaće snove".
shutterstock.com/Lysenko Andrii
Ružni snovi, Ilustracija
Ipak, sveštenik upozorava da snovima ne treba slepo verovati.
- Žitija Svetih puna su slučajeva da se u snovima dobijaju razne poruke i upozorenja. Ali, sa snovima treba biti vrlo obazriv, jer ako anđeli Božji, čuvari naši, mogu da nam u snu saopšte ono što je za nas dobro, mogu i demoni da nas kroz snove navedu na neko zlo - pisao je sveštenik.
Što se tiče košmara, objašnjava da oni često imaju koren u svakodnevnim nemirima i duhovnim borbama.
- Košmarni snovi, na koje se žališ, svakako su posledica dnevnih duhovnih sukoba u tebi, nekog straha od štetnih posledica nekog nepromišljenog poduhvata, sukoba sa okolinom, pogotovo sa najbližim. I onda se ti nemiri prenose na vreme odmora – san nije više dubok i miran, pa podsvesno dolazi do izražaja. Sve ono što se preko dana skupljalo u tebi, opteretilo te je u snu i ti se budiš umorna, rastrešena, pa i uplašena.
Na kraju, sveštenik nudi i praktičan savet onima koji se bore sa sličnim iskustvima:
- Nastoj da se uveče pomoliš Bogu za miran san, a sve dok ne zaspiš, ponavljaj u sebi Isusovu molitvu.
Obnovljena, svojevrsni je kulturni centar Prizrena koji u rekonstruisanom i adaptiranom atrijumu okuplja malobrojne Srbe iz Prizrena i mnoge raseljene Prizrence na dan slave grada, kao i mnoge hodočasnike carskog Prizrena.
Obnovljena, svojevrsni je kulturni centar Prizrena koji u rekonstruisanom i adaptiranom atrijumu okuplja malobrojne Srbe iz Prizrena i mnoge raseljene Prizrence na dan slave grada, kao i mnoge hodočasnike carskog Prizrena.
I tu želju roditelja i kumova, da svom detetu i kumčetu na krštenju daju dva imena, treba shvatiti kao pomodarstvo, koje sa pravilima Srpske pravoslavne crkve nema veze, govorio je sveštenik.
Okupljeni raseljeni Srbi i vernici iz okolnih mesta proslavili su svetitelja čuvajući tradiciju i sećanje na dom koji opstaje uprkos godinama i ruševinama.
U jubilejskoj poslanici kardinal Ladislav Nemet podseća da vera može ujediniti različite tradicije, dok nas poziva da sačuvamo planetu i pomognemo najugroženijima.
Služeći Svetu arhijerejsku liturgiju u niškom Sabornom hramu, poglavar Srpske pravoslavne crkve besedio je o Svetom Nikolaju kao merilu pravoslavnog života i o veri koja ne ostaje u rečima, već se pretače u odnos prema drugome.
Jedinstvena kombinacija ječma, pasulja, povrća i dimljenog mesa vraća nas u kuhinje naših predaka, čuvajući duh starih domaćinstava i porodične molitve kroz generacije.
Nekada nezaobilazna na prazničnim trpezama, ova poslastica se pravila sa strpljenjem i ljubavlju — donosimo autentičan recept koji će vaš dom ispuniti toplinom i mirisom svečanosti.
Selsko meso, staro jelo iz ruralnih krajeva, vraća se na trpeze kao simbol zajedništva, topline doma i prazničnih okupljanja — a tajna njegovog bogatog ukusa krije se u jednostavnim sastojcima i sporom, strpljivom krčkanju.
U besedi za 28. petak po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički pokazuje da greh donosi razdor i pomračenje, dok je sve stvoreno od Boga u svojoj prirodi čisto i dobro.
U vreme kada je vera bila progonjena, a javno ispovedanje Hrista smatrano prestupom, dogodilo se čudo koje je stotine, pa i hiljade ljudi vratilo Bogu.
Džuman Al-Kavasmi prvi put javno govori o životu u okruženju gde je mržnja bila obaveza, o sumnjama koje su je razdirale i iskustvu koje ju je odvelo na put potpuno suprotan onome na koji je bila usmeravana.
U snažnoj poruci povodom Nikoljdana, episkop bihaćko-petrovački i rmanjski podseća da voštanica nije samo znak radosti, već tiha veza sa precima, opomena protiv zaborava i poziv na povratak korenima kroz veru koja se dokazuje delima.
Oslić sa belim lukom, peršunom i začinima ostaje sočan i narednog dana – jelo koje postaje još punijeg ukusa, otkrivajući tihe mudrosti monaškog života.