KAKO SE DOBIJA IME NA KRŠTENJU I MOŽE LI SE ONO SASTOJATI OD DVA IMENA! Sveštenik rešio sve nedoumice i otrkio šta je po ovom pitanju strogo zabranjeno!
I tu želju roditelja i kumova, da svom detetu i kumčetu na krštenju daju dva imena, treba shvatiti kao pomodarstvo, koje sa pravilima Srpske pravoslavne crkve nema veze, govorio je sveštenik.
Krštenje je jedan od sedam svetih tajni (sakramenata) u Pravoslavnoj crkvi i predstavlja prvi i najvažniji korak u životu vernika. Ovim činom osoba postaje član Crkve, odnosno tela Hristovog, i ulazi u zajednicu sa Bogom.
Krštenje se u pravilu obavlja u 40 dana po rođenju, iako može biti izvršeno i u odraslom dobu, a simbolizuje očišćenje od istočnog greha, duhovno rođenje i početak novog, hrišćanskog života.
Tokom krštenja, krštenik dobija hrišćansko (kršteno) ime, a kako se ono dobija i može li neko prilikom krštenja dobiti dva imena (na primer Mateo Luka), kao što je običaj u nekim drugim kulturama ili religijama, odgovor je svojevremeno dao sada upokojeni otac Dušan Kolundžić.
- Kod nas pravoslavnih Srba smatra se, zbog specifičnosti jezika i ustaljene prakse u davanju imena detetu, da novorođeno dete treba da ima samo jedno ime. Određena odstupanja ne čine pravilo. Evo samo nekolikih primera. Da ne idemo u apostolsko vreme i pominjemo Simona Petra, naši vladari iz dinastije Nemanjića imali su svaki po dva imena: Stefan-Uroš, Stefan-Milutin (Nemanjić) - objašnjavao je otac Dušan i isticao da "ti izuzeci ne moraju da uzrokuju pravilo i da mi počnemo davati po dva imena na krštenju".
Shutterstock
Krštenje, Ilustracija
U Pravoslavnoj, pa tako i u Srpskoj pravoslavnoj crkvi, isticao je otac Sušan, postoji Molitva za znamenovanje deteta, koje dobija ime osmog dana po svom rođenju.
- Ovu molitvu čita sveštenik nad detetom u osmi dan u crkvi, na ulazu, u priprati, ili u kući porodilje pred ikonom . Sveštenik tada daje i izgovara i ime detetam najčešće ime Svetoga u koji dan je dete rođeno ili koji se slavi u osmi dan, a u dogovoru sa roditeljima. Sveti Simeon Solunski kaže da to ime ostaje i na krštenju, ali u našem narodu se smatra da ime "na znamenju“ ne mora biti i kršteno ime.
U tom slučaju, kaže, naša deca mogu da imaju dva imena: znamenovano i kršteno, ali se u Matičnu knjigu rođenih i krštenih upisuje samo ime dato na krštenju.
- Na Zapadu je to drukčije, ne samo kad je u pitanju krštenje, već neka deca odmah po rođenju dobijaju dva, pa i više imena. Kad je, recimo, umro Oto fon Habsburg, pročitali smo da je imao dvanaest ličnih imena. U Nemačkoj, kad je kod Srba postalo gotovo pomodno ime Luka i kad su srpske porodice svojim sinovima htele da daju to ime, nemačke vlasti su se usprotivile, obzirom da u nemačkom jeziku ime Luka je ženskog roda. Srbi su tada morali, uz ime Luka, da dodaju još jedno muško ime (Petar, Marko…) , ali je na krštenju izgovarano samo ime Luka.
Youtube/Milenko Jelić
Krštenje, Ilustracija
Ističe da čak iako građanski zakonik dozvoljava dase dete prijavi i upiše u Matičnu knjigu rođenih sa dva imena, ne znači da oba imena moraju biti i krštena.
- I tu želju roditelja i kumova, da svom detetu i kumčetu na krštenju daju dva imena, treba shvatiti kao pomodarstvo, koje sa pravilima Srpske pravoslavne crkve nema veze. Ako tako može kod katolika i protestanata, kod nas ne može. Zašto smo mi spremni da lako prihvatimo tuđe običaje, a svoje, sa kojima smo živeli vekovima, jednostavno da zanemarujemo. Tuđe poštujmo, ali ne naračun svoga - zaključio je otac Dušan.
U besedi za 20. nedelju po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički pokazuje kako čovek svojim padom sabira protiv sebe sile tame, ali kroz iskreno pokajanje otkriva put ka slobodi, radosti i neizrecivoj svetlosti Božjeg oproštaja.
U kuhinjama pravoslavnih domaćica, ova čorba se pripremala s ljubavlju – za praznike, slave i nedeljne porodične ručkove. Sada je pravo vreme da je ponovo otkrijete i spremite po originalnom receptu iz tradicije srpske kuhinje.
Od pažljivo prženog luka do mirisa ljute paprika - otkrijte tajnu starinskog monaškog ribljeg paprikaša koji spaja duh pravoslavnog života i prazničnih trpeza.
U besedi za 20. nedelju po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički pokazuje kako čovek svojim padom sabira protiv sebe sile tame, ali kroz iskreno pokajanje otkriva put ka slobodi, radosti i neizrecivoj svetlosti Božjeg oproštaja.
Od Svetog Jovana Zlatoustog do starca Tadeja, sveti oci nas uče da jezik može biti izvor blagoslova ili prokletstva, a psovka otvara vrata duhovnim iskušenjima.
Usamljeni hram kod sela Edelevo u Rusiji, za koji se kaže da do njega stižu samo oni kojima vera pokaže put, zbunjuje naučnike, inspiriše vernike i privlači avanturiste iz celog sveta.
Na ostrvcetu od svega 100 kvadratnih metara, svetinja Svetog Andreja Prvozvanog očarava posetioce bajkovitim prizorom i duhovnim mirom, postajući nezaobilazna destinacija za vernike i turiste.
Dok je njegova supruga bila u blagoslovenom stanju, sveštenik Predrag Popović doživeo je susret sa svetiteljkom koji je promenio život njegove porodice i potvrdu vere u Božiju promisao.
Bol je utoliko veća ako je roditelj svestan da mu se trenutak smrti približava, a da iza sebe ostavlja malu decu koja su još nespremna za samostalni život.
Hiljade vernika sabrale su se u kolevci srpske duhovnosti, gde je osveštan hram posvećen prvom srpskom arhiepiskopu, a poglavar SPC poslao poruku koja je dotakla duše svih prisutnih.