KAKO SE DOBIJA IME NA KRŠTENJU I MOŽE LI SE ONO SASTOJATI OD DVA IMENA! Sveštenik rešio sve nedoumice i otrkio šta je po ovom pitanju strogo zabranjeno!
I tu želju roditelja i kumova, da svom detetu i kumčetu na krštenju daju dva imena, treba shvatiti kao pomodarstvo, koje sa pravilima Srpske pravoslavne crkve nema veze, govorio je sveštenik.
Krštenje je jedan od sedam svetih tajni (sakramenata) u Pravoslavnoj crkvi i predstavlja prvi i najvažniji korak u životu vernika. Ovim činom osoba postaje član Crkve, odnosno tela Hristovog, i ulazi u zajednicu sa Bogom.
Krštenje se u pravilu obavlja u 40 dana po rođenju, iako može biti izvršeno i u odraslom dobu, a simbolizuje očišćenje od istočnog greha, duhovno rođenje i početak novog, hrišćanskog života.
Tokom krštenja, krštenik dobija hrišćansko (kršteno) ime, a kako se ono dobija i može li neko prilikom krštenja dobiti dva imena (na primer Mateo Luka), kao što je običaj u nekim drugim kulturama ili religijama, odgovor je svojevremeno dao sada upokojeni otac Dušan Kolundžić.
- Kod nas pravoslavnih Srba smatra se, zbog specifičnosti jezika i ustaljene prakse u davanju imena detetu, da novorođeno dete treba da ima samo jedno ime. Određena odstupanja ne čine pravilo. Evo samo nekolikih primera. Da ne idemo u apostolsko vreme i pominjemo Simona Petra, naši vladari iz dinastije Nemanjića imali su svaki po dva imena: Stefan-Uroš, Stefan-Milutin (Nemanjić) - objašnjavao je otac Dušan i isticao da "ti izuzeci ne moraju da uzrokuju pravilo i da mi počnemo davati po dva imena na krštenju".
Shutterstock
Krštenje, Ilustracija
U Pravoslavnoj, pa tako i u Srpskoj pravoslavnoj crkvi, isticao je otac Sušan, postoji Molitva za znamenovanje deteta, koje dobija ime osmog dana po svom rođenju.
- Ovu molitvu čita sveštenik nad detetom u osmi dan u crkvi, na ulazu, u priprati, ili u kući porodilje pred ikonom . Sveštenik tada daje i izgovara i ime detetam najčešće ime Svetoga u koji dan je dete rođeno ili koji se slavi u osmi dan, a u dogovoru sa roditeljima. Sveti Simeon Solunski kaže da to ime ostaje i na krštenju, ali u našem narodu se smatra da ime "na znamenju“ ne mora biti i kršteno ime.
U tom slučaju, kaže, naša deca mogu da imaju dva imena: znamenovano i kršteno, ali se u Matičnu knjigu rođenih i krštenih upisuje samo ime dato na krštenju.
- Na Zapadu je to drukčije, ne samo kad je u pitanju krštenje, već neka deca odmah po rođenju dobijaju dva, pa i više imena. Kad je, recimo, umro Oto fon Habsburg, pročitali smo da je imao dvanaest ličnih imena. U Nemačkoj, kad je kod Srba postalo gotovo pomodno ime Luka i kad su srpske porodice svojim sinovima htele da daju to ime, nemačke vlasti su se usprotivile, obzirom da u nemačkom jeziku ime Luka je ženskog roda. Srbi su tada morali, uz ime Luka, da dodaju još jedno muško ime (Petar, Marko…) , ali je na krštenju izgovarano samo ime Luka.
Youtube/Milenko Jelić
Krštenje, Ilustracija
Ističe da čak iako građanski zakonik dozvoljava dase dete prijavi i upiše u Matičnu knjigu rođenih sa dva imena, ne znači da oba imena moraju biti i krštena.
- I tu želju roditelja i kumova, da svom detetu i kumčetu na krštenju daju dva imena, treba shvatiti kao pomodarstvo, koje sa pravilima Srpske pravoslavne crkve nema veze. Ako tako može kod katolika i protestanata, kod nas ne može. Zašto smo mi spremni da lako prihvatimo tuđe običaje, a svoje, sa kojima smo živeli vekovima, jednostavno da zanemarujemo. Tuđe poštujmo, ali ne naračun svoga - zaključio je otac Dušan.
Na mestu Hristovog Krštenja, na Međunarodnoj konferenciji, poglavar Srpske pravoslavne crkve govorio je o ljubavi jačoj od mržnje, veri koja ne deli i miru koji ne nastaje dogovorima, već ličnim preobražajem čoveka.
U besedi za 27. sredu po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički objašnjava kako jedinstvo vere, smirenje i predanje Hristu otvaraju put ka unutrašnjoj punini i oblikovanju zrele duše.
Jedinstvena kombinacija ječma, pasulja, povrća i dimljenog mesa vraća nas u kuhinje naših predaka, čuvajući duh starih domaćinstava i porodične molitve kroz generacije.
Nekada nezaobilazna na prazničnim trpezama, ova poslastica se pravila sa strpljenjem i ljubavlju — donosimo autentičan recept koji će vaš dom ispuniti toplinom i mirisom svečanosti.
U besedi za 27. sredu po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički objašnjava kako jedinstvo vere, smirenje i predanje Hristu otvaraju put ka unutrašnjoj punini i oblikovanju zrele duše.
Iguman Arsenije kroz poređenje sa svetiteljem iz Amerike upozorava da se duhovno stanje ne skriva - ono se oseti i onda kada mnogi misle da ga niko ne primećuje.
Skoro tri decenije ovaj zanatlija iz Ježevice izrađuje voštanice po manastirskom predanju, učeći nas da se prava sveća ne stvara mašinom, već strpljenjem, iskustvom i verom koja se ne gasi ni kada plamen dogori.
Na manastirskom imanju, nakon požara i decenija bez uzgoja, bratstvo uz pomoć svetogorskih monaha i molitvu igumana Metodija obnavlja poljoprivrednu tradiciju, dajući novi život ekonomiji i duhovnom životu manastira.
U manastiru Mrkonjići, samo nekoliko metara od ulaza u hram, stoji košćela stara više od četiri veka - mesto gde se susreću vera, predanje i čudo prirode.
Posle hapšenja usvojenog sina, arhijerej Ukrajinske pravoslavne crkve javno govori o ličnoj tragediji, stotinama štićenika i granici ljudske izdržljivosti.