Albazin.
Istorijat pravoslavlja u Kini je sav ispunjen borbom za opstanak. On čak i počinje vojnim konfliktom. Naime, daleke 1685. godine kineska armija je opkolila ruski grad Albazin na Amuru. Kinezi su bili neuporedivo brojniji od branilaca grada, ali je jedan deo garnizona ipak uspeo da se izvuče i umakne ploveći uzvodno Amurom. Tada je zarobljeno i odvedeno u Peking stotinak kozaka zajedno sa porodicama. Oni su po nacionalnosti bili Rusi, Burjati i Kalmici. Kineski imperator Sjuen-je, koji je upravljao pod parolom „Kang-sji“ („prosperitet i sjaj“), odlučio je da ne pogubi Ruse niti da ih drži u zarobljeništvu. Naprotiv, primio ih je u redove kineske armije, formiravši „rusku četu“. Dao im je veoma dobru platu, novčanu pomoć, zemlju i kuće u trajno vlasništvo.
Među bivšim zarobljenicima našao se i otac Maksim (Leontjev), prvi ruski pravoslavni sveštenik na kineskoj teritoriji. Rusima je na korišćenje dat bivši budistički hram koji su oni preuredili u pravoslavnu crkvu.
Public domain
Albazinski mladić. Abazinski ratni zarobljenici su bili pravoslavni vernici, ali su prihvatili kineski jezik i običaje nakon mandžruskog osvajanja 1685. godine. Peking, 1874.
Kada su 1689. godine Moskovska carevina i Kina sklopile Nerčinski sporazum (prvi diplomatski sporazum o trgovini i granici između dveju država), politički značaj „albazinaca“ je počeo da opada i vremenom je postalo jasno da Rusi neće hteti više da služe u Kini jer ih neće privući obećanje visoke zarade. Ostali su samo prvi Albazinci, ali oni su većinom bili usamljeni kozaci i brzo su se pomešali sa mandžurskim stanovništvom, tako da su do sredine 18. veka već izgubili skoro sve odlike ruskog naroda. Rusija je, međutim, iskoristila tu manju grupu kao dokaz da u Kini treba da postoji ruska duhovna misija. Ona je i pokrenuta 1716. godine kada je u Peking doputovao arhimandrit Ilarion (Ležajski) i doneo ikone, crkvene utvari i bogoslužbene knjige.
Duhovna misija
Public domain
Pravoslavni Kinezi - službenici i radnici tipografij Duhovne misije.
Članovi duhovne misije su imali status državnih službenika jer su se brinuli o duhovnim potrebama Albazinaca koji su služili u imperatorskoj armiji. Ruski misionari se nisu bavili propagandom pravoslavlja i nisu se mešali u dvorske intrige, tako da njih nisu „zakačile“ represije protiv hrišćana koje je kineska vlast povremeno sprovodila. Sve do 1861. godine, kada je u Kini otvoreno prvo rusko diplomatsko predstavništvo, Pekinška duhovna misija je za Rusiju bila jedini izvor informacija o Kini.
Teška vremena
Sredinom 18. veka Albazinci su i dalje uživali privilegovani položaj, ali su sve više poprimali karakteristike poludegradirane elite. Ni u samom početku njihova populacija nije u etničkom smislu bila isključivo ruska, a vremenom usled asimilacije nije ostalo skoro ništa od crta koje su karakteristične za ruski narod. Ti ljudi su po običaju i dalje nosili krstiće na grudima a u kućama su držali ikone koje su nasledili od predaka, ali su po načinu života bili daleko od hrišćanskih vrlina.
Stoga su u pekinškom društvu bili na veoma lošem glasu pijanica, lopova i varalica. Mnogi su zbog takve reputacije negirali svoje albazinsko poreklo, tako da su se 1831. godine samo 94 osobe izjasnile da su Albazinci.Kina je 1895. godine izgubila rat sa Japanom, što je Rusija iskoristila da zauzme Mandžuriju, gde su Rusi počeli da grade Istočnu kinesku železničku prugu. Ali kada je 1899-1900. izbio Bokserski ustanak pobijeno je mnogo pravoslavaca, a podvorje ruske duhovne misije je opustošeno i razoreno. Pa ipak, Rusi su brzo obnovili njegovo delovanje, tako da je 1916. godine u Kini bilo već 5.000 pravoslavnih hrišćana, 2 manastira i 19 hramova, a takođe muške i ženske pravoslavne škole.
Kinesko pravoslavlje u 20. veku
Posle revolucije 1917. godine u Kinu su preko Dalekog istoka otišle hiljade ruskih izbeglica, uglavnom pristalica carske vlasti koji su bežali od boljševika na istok Imperije. U Peking su 1920. godine doneti posmrtni ostaci Alapajevskih mučenika, članova doma Romanovih i ljudi iz njihovog okruženja koji su blizu grada Alapajevska ubijeni u noći uoči 18. jula 1918. godine, sutradan posle ubistva carske porodice. Episkop Inokentij (Figurovski) je u Pekingu dočekao povorku sa telima ubijenih i pobrinuo se da budu sahranjeni na groblju Ruske duhovne misije.
Shutterstock
U Peking su 1920. godine doneti posmrtni ostaci ruske carske porodice Romanov.
Već 1919. godine su svi pravoslavni misionerski centri u Kini zatvoreni. Od tog trenutka se funkcionisanje Ruske duhovne misije svodilo uglavnom na pružanje pomoći ruskim emigrantima. Otac Inokentije, koji je 1921. godine postao arhiepiskop, uložio je sve snage i sredstva da pomogne tim ljudima, dugoročno im prepustivši većinu imovine koju je posedovala misija.
Nažalost, ta imovina je uglavnom razgrabljena. „Neprekidne sudske parnice arhiepiskopa Inokentija sa mnogim ruskim emigrantima u Pekingu, Šangaju i drugim kineskim gradovima, naročito u poslednjih 8 godina, dovele su Rusku duhovnu misiju u Pekingu do potpunog bankrota i siromaštva“, napisao je 1928. godine protojerej Aleksandar (Pinjajev).
Sa druge strane, mnogi Rusi koji su u međuratnom periodu živeli u Kini ulagali su velike napore u jačanje pravoslavne vere. Tako je u Kini do 1949. godine podignuto 106 pravoslavnih hramova, a prema pojedinim procenama je tada u ovoj zemlji živelo milion pravoslavnih hrišćana. Posle Drugog svetskog rata su na vlast u Kini došli komunisti, i tada je počelo gonjenje pravoslavne vere.
Public domain
Mitropolit Inokentije ispred hrama mučenika.
Ruska duhovna misija je zatvorena 1954. godine. Kina je jedan deo njene imovine nacionalizovala, a drugi je predala ambasadi SSSR-a. Kao i mnogi drugi hramovi, srušen je i hram posvećen svim svetim mučenicima u kome su počivale mošti kineskih mučenika i posmrtni ostaci članova imperatorskog roda streljanih u Alapajevsku. Sveti sinod Ruske pravoslavne crkve je 1956. godine dao autonomiju Kineskoj pravoslavnoj crkvi. Za pekinškog episkopa je rukopoložen arhimandrit Vasilije (Šuan) (1888-1962). Posle njegove smrti Kineska pravoslavna crkva je ostala bez episkopske jerarhije i tada je nastupio možda i najstrašniji period u njenoj istoriji.
Public domain
Ikona. Sabor kineskih 222 mučenika.
Posle 1965. godine, sa početkom „kulturne revolucije“, hunvejbini su krenuli u direktan napad na pravoslavlje, na njegove simbole i vernike. Evo kako skrnavljenje pravoslavnog Nikoljskog hrama u Harbinu opisuje svedok tih događaja, filolog Vladimir Levitski:
- To što sam video izazivalo je užas u duši: treštali su bubnjevi, odjekivali krici i vriska gomile, kuljao je dim... Hunvejbini su bili svuda oko hrama. Jedni su se pentrali na krov hrama da stave na njega crvene zastave, drugi su iznosili iz njega naše svetinje i bacali ih u zapaljene vatre gde je sve gorelo sijajući na suncu. U tim vatrama su spaljene sve ikone iz hrama i kapele... I dok su one gorele sve vreme su zvonila zvona na sva tri zvonika, a nastavila su da zvone i narednih dana, kidajući srce vernicima. To su se kineski huligani dokopali onoga što im ranije nije bilo dostupno i sada su se iživljavali praznujući trijumf.
Shutterstock
Pravoslavna crkva Svete Sofije u Kini.
Pravoslavlje u Kini je počelo da se obnavlja tek nakon mnogo godina. Protojerej Grigorij (Čžu) odslužio je 1984. godine prvu liturgiju posle „kulturne revolucije“. Bilo je to u hramu Pokrova Presvete Bogorodice u Harbinu. Postepeno su malobrojne zajednice pravoslavnih Rusa i Kineza počele da obnavljaju svetinje u različitim kineskim gradovima. Delegacija Ruske pravoslavne crkve na čelu sa tadašnjim mitropolitom smolenskim i Kalinjingradskim Kirilom posetila je Kinu 1993. godine. Kiril je ponovo posetio Kinu 2013., tj. 20 godina kasnije, ali već kao patrijarh moskovski i cele Rusije.
Danas Kineska pravoslavna crkva još uvek nema svog predstojatelja na teritoriji Kine. Privremeno tu funkciju formalno vrši patrijarh moskovski. U Kini su zvanično aktivna četiri pravoslavna hrama, dok su ostali sačuvani hramovi još uvek zatvoreni ili njihov prostor koriste građanske institucije. U Pekingu još uvek živi oko 400 potomaka Albazinaca, prvih kineskih pravoslavaca, a takođe pojedine porodice pravoslavnih Rusa i Kineza.
Luksuz, zaborav i suvišni rituali zamenjuju molitve i dobra dela, narušavajući suštinu pravoslavne tradicije. Saznajte kako vratiti duhovnu dimenziju u sećanje na upokojne.
Molitva nije samo izgovaranje reči, već neprekidni dijalog sa Bogom. Sveti Teofan Zatvornik otkriva kako da je doživimo srcem, pronađemo unutrašnji mir i ostvarimo dublju povezanost sa Gospodom
Jedan od važnih novih projekata je izgradnja Parohijskog doma u porti hrama Vaskrsenja Hristovog u Novom Priboju, koji će se uklopiti u jednu novu ambijentalnu celinu, zajedno sa predstojećim uređenjem Trga u ovom delu grada.
Lekari započeli delikatan proces smanjenja sedativa, dok vernici širom sveta uzdižu molitve za ozdravljenje velikog jerarha.
Crkva je odlučila da instalira avatar sa veštačkom inteligencijom, pri čemu je nakon diskusije izabrana figura Isusa kao najbolje rešenje.
Odgovarajući na rastuće interesovanje kineskih državljana za pravoslavno hrišćanstvo, Arhiepiskopija beogradsko-karlovačka obezbedila je duhovnu podršku i zajedništvo kroz novu misionarsku inicijativu.
Svetac i bogoslovski velikan Justin Popović u svojim besedama i delima osvetljavao je proročke vizije čuvenog ruskog pisca, s posebnim osvrtom na raspad zapadne civilizacije.
Od više od 20 crkava koje su nekada stajale u selu, samo njih šest je preostalo, uključujući pet sa freskama.
Sveštenik Predrag Popović podelio je duhovnu poruku putem svog Instagrama, objašnjavajući simboliku jelke sa krstom na vrhu kao znak večnosti, pobede nad smrću i vaskrsenja Isusa Hrista.
Svetac i bogoslovski velikan Justin Popović u svojim besedama i delima osvetljavao je proročke vizije čuvenog ruskog pisca, s posebnim osvrtom na raspad zapadne civilizacije.
Bogojavljenje, jedan od najvećih hrišćanskih praznika, proslavlja se u nedelju, 19. januara, uoči praznika posvećenog Svetom Jovanu Krstitelju.
Patrijarh Srpske pravoslavne crkve (SPC) Porfirije rekao je da je duboko potresen zbog toga što je teško povređena studentkinja koju je udario automobil u Beogradu i dodao da "agresija i nasilje nikome neće doneti dobro".
Zbog ovih čudotvornih lanaca crkva se bila nadaleko pročula, pa su „pod te sindžire da nađu spasa" u nju dolazili ne samo lokalni Grci, Turci i Srbi već i nevoljnici čak iz Persije i Egipta.
Od neobičnih fresaka Presvete Bogorodice sa krilima i Svetog Hristofora sa psećom glavom, do čudesnih isceljenja i manastirskih proizvoda – otac Teofil za portal religija.rs otkriva tajne ovog duhovnog bisera.
Tamjan je vekovima pre crnog zlata i nafte bio simbol bogatstva. U antičko doba smola sa drveta bosvelije cenila se više od zlata
Brojanica se kupuje iz verskih razloga, a toliko je rasprostranjena da je poprimila obeležje modnog detalja.
Manastir je podignut između 548. i 565. godine, a pod upravom autonomne Sinajske crkve, koja je sastavni deo šire Grčke pravoslavne crkve. Nalazi se na listi Svetske baštine Uneska od 2002. godine.
Mitropolija crnogorsko-primorska najoštrije je reagovala na slučaj koji je pogodio protojereja Mijajla Backovića, ističući da je reč o anticrkvenom činu i pozivajući državne i lokalne vlasti da preduzmu sve mere kako bi se počinioci ovog gnusnog dela identifikovali i sankcionisali.
Molitva nije samo izgovaranje reči, već neprekidni dijalog sa Bogom. Sveti Teofan Zatvornik otkriva kako da je doživimo srcem, pronađemo unutrašnji mir i ostvarimo dublju povezanost sa Gospodom