DA LI JE MOGUĆE ISPOVEDITI SE PREKO INTERNETA: Sveštenik rešio svaku dilemu i baš iznenadio
Pokajanje je proces koji započinje duboko u nama i kulminira u Svetoj tajni ispovesti.
Poslušanje se ne doživljava kao gubitak lične slobode, već kao sredstvo za oslobađanje od svojih grešnih težnji i strasti.
Poslušanje u pravoslavlju je važan duhovni sakrament koji označava spremnost da se vernik podvrgne volji svog duhovnika, najčešće monaškom starešini, ili uopšteno crkvenoj vlasti. To nije samo pasivno prihvatanje naredbi, već čin duhovnog rasta i pokoravanja Božijoj volji kroz poslušnost ljudskim autoritetima, koji se smatraju posrednicima između Boga i vernika.
U monaškom životu, poslušanje je ključna vrlina i smatra se temeljem duhovnog napretka. Monah prihvata naredbe svog starešine ili igumana, verujući da one dolaze od Boga. Kroz poslušnost postiže unutrašnji mir i duhovnu pročišćenost. Kroz poslušanje, monah se oslobađa vlastitih strasti i ega, čime se približava Bogu.
Ovaj princip poslušanja nije prisutan samo u monaštvu, već je važan i za svakodnevni život pravoslavnih vernika. Pravoslavni vernici se podstiču da budu poslušni crkvenim učenjima, kanonima i sveštenstvu, jer veruju da ih poslušnost vodi ka spasenju.
Poslušanje se ne doživljava kao gubitak lične slobode, već kao sredstvo za oslobađanje od svojih grešnih težnji i strasti. Kroz poslušnost, vernici stiču unutrašnju slobodu, duhovno rastu i približavaju se Bogu.
Poslušanje može da bude čak i štetno, ukoliko je neduhovno, neiskreno, kaže. Ono može da prevaziđe čak i korisne ciljeve: biti bliskiji s nekim, izdavajati se, ili gorditi pred okolinom – tada je naravno takvo poslušanje veoma štetno.
- Potpuno je nepravilno pretpostaviti razvoj karijere poslušanju Bogu. Proizilazi da su svi veliki ljudi unapred trebalo da sve svoje talante zakopaju u zemlju? Po tome i onaj kome je dato pet talanata, treba da ih zakopa u zemlju, kao i onaj kome je dat jedan, kako bi svi ostali u tom zvanju u kome su i bili. Ali Gospod nas poziva na umnožavanje talanata i darova.
- Apostol Pavle kaže da je čovek zadobio mnogo ako je zadovoljan i blagočestiv. Ako si blagočestiv, onda osećaš Božiju blizinu i zadovoljan si svojim položajem – to je veliko obretenje. A ono je usmreno ka ljudima koji su se iz nekog razloga našli na dnu socijalne lestvice. Takvo izgradjivanje medjusobnih odnosa je u suštini kategoričko odbacivanje svakog revolucionarnog puta – hrišćani nikada nisu bili revolucionari, ali su pritom preobrazili svet. Ako čovek oseća u sebi neke darove, onda on treba da ih razvija, i da donese dobar plod tamo gde je prizvan, bila to nauka, medicina ili sfera obrazovanja.
Ruski vladika Aleksandar Iljašenko objasnio je šta je poslušanje i u čemu je razlika između pravilnog i nepravilnog poslušanja i kako postaviti granice između poslušanja i gubitka ljudske slobode.
- Pravilno poslušanje je kada čovek shvata šta od njega želi duhovni učitelj. I ne samo da shvata, već i ispunjava, opravdavajući očekivanja koja su uložena u njega. A nepravilnim poslušanjem se naziva sve ono što odstupa od prvog: previše bukvalno shvatanje ili potpuno odsustvo inicijative i zdravog razuma. Naprimer, noću u vreme Vaskršnje službe prilazi majka sa detetom: “On se ispovedio za Vrbicu, da li treba i sad da se ispovedi?” Ali šta zahtevati od deteta koje samo što se probudilo? Kakvi su njegovi gresi da bi ih noću ispovedalo, i to u vreme službe kada je vreme dragoceno, i ni u kom slučaju ne treba zadržavati službu. I majka smatra da postupa po blagoslovu … - kaže on i nastavlja:
Sveti Oci kažu da je poslušanje najkraći put ka smirenju, to jest ka spasenju. Da bi se čovek kretao i napredovao u duhovnom životu, treba da uči. U poslušanju, čovek stavlja sebe na mesto učenika, nezavisno od svog uzrasta i položaja. Smirenje radja poslušanje, a poslušanje radja smirenje.
On odgovara i da li u svemu treba slušati duhovnika.
- Uopšte se ne gubi ni kontakt, ni uvažavanje, a nije se gubio ni stvaralački odnos prema delu. Ponekad postoji super-stvaralački odnos. Šta god da neko pita, čovek odgovara otac je blagoslovio. “Mene je otac blagoslovio” – i počinje da šuruje sa strašnom silom. To je nedopustivo. Naravno duhovnika treba slušati, ali opet to je prefinjena situacija, koje se Suvorov nije bojao da razmotri: ukoliko on pogreši, treba postupati tako kako zahteva situacija, ne bojati se. ali za to je on sam bio, ponavljam, izuzetno genijalan čovek.
Pokajanje je proces koji započinje duboko u nama i kulminira u Svetoj tajni ispovesti. Jer, onaj ko sebe pomoću njih prinosi Bogu, pomaže i sebi i svome bližnjem, govorio je Sveti Marko Podvižnik. Vaskršnji post deli se na sedam nedelja, od kojih svaka ima svoje ime i pravila. Pred smrt proveo je četrdeset dana u postu i molitvi na grobu apostola Petra, moleći ovoga da mu javi da li su mu gresi oprošteni.
- To je primer potpuno nepravilnog shvatanja toga šta je poslušanje. A ako se čoveku kaže da uradi nešto što zaista zahteva napor, onda će se naći million razloga zbog kojih čovek to neće moći da uradi.

- Pozvaću se na Suvorova: “Ja vičem desno, a treba levo, ali me ne slušaju”. Svaki duhovnik – čovek, može da pogreši, ima na to pravo, ali o tome se nekako može suditi, ako razumeš svoj manevar. Koliko je samo Suvorov učio svoje vojnike, da bi razumeli manevar? “Teško je u učenju, a lako u boju”, - kako su njegove lekcije bile teške? “Mnogo znoja, malo krvi”, - koliko su se ljudi trudili da bi bili u stanju da shvate svoj manevar i istog trenutka kompenzuju grešku rukovodioca, koji može potpuno pogrešiti? - kaže on i nastavlja:
DA LI JE MOGUĆE ISPOVEDITI SE PREKO INTERNETA: Sveštenik rešio svaku dilemu i baš iznenadio
OVAKO ĆETE NAJBOLJE POMOĆI BLIŽNJIMA KADA SU U NEVOLJI! Sveti Marko Podvižnik dao savet zlata vredan
SUTRA POČINJE NAJSTROŽI I NAJDUŽI POST U GODINI: Arhimandrit Vasilije o pravilima VASKRŠNJEG POSTA koja ne bi trebalo prekršiti
SPASAO RIM OD HUNA I VELIKU STVAR URADIO ZA PRAVOSLAVLJE: Danas je Sveti Lav Rimski!
U praksi, poslušnost pomaže čoveku da se oslobodi egoizma i samovolje. Kroz nju se uči smirenje, vera i poverenje.
Posle hapšenja usvojenog sina, arhijerej Ukrajinske pravoslavne crkve javno govori o ličnoj tragediji, stotinama štićenika i granici ljudske izdržljivosti.
Kongresmenka Anna Paulina Luna optužuje ukrajinsku vlast za ograničavanje verskih prava i upozorava da američka finansijska podrška praktično učestvuje u progonu hrišćana, izazivajući odjek među konzervativcima i međunarodnim posmatračima.
Onoga trenutka kada sin zasnuje svoju porodicu, oženi se i započne samostalan život u drugom domu, dužan je da odmah počne da slavi svoju krsnu slavu.
U pravoslavlju se bol sagledava kroz perspektivu slobode, ljubavi i posledica naših dela, ali i kao mogućnost preobražaja, put ka očišćenju i povratku istinskom životu.
Iguman Arsenije kroz poređenje sa svetiteljem iz Amerike upozorava da se duhovno stanje ne skriva - ono se oseti i onda kada mnogi misle da ga niko ne primećuje.
Skoro tri decenije ovaj zanatlija iz Ježevice izrađuje voštanice po manastirskom predanju, učeći nas da se prava sveća ne stvara mašinom, već strpljenjem, iskustvom i verom koja se ne gasi ni kada plamen dogori.
Na manastirskom imanju, nakon požara i decenija bez uzgoja, bratstvo uz pomoć svetogorskih monaha i molitvu igumana Metodija obnavlja poljoprivrednu tradiciju, dajući novi život ekonomiji i duhovnom životu manastira.
U manastiru Mrkonjići, samo nekoliko metara od ulaza u hram, stoji košćela stara više od četiri veka - mesto gde se susreću vera, predanje i čudo prirode.
Crkva naglašava da se vaspitanje ne svodi samo na savete, zabrane i pravila – ono je mnogo više način života koji roditelji svakodnevno pokazuju sopstvenim primerom.
U nekim srpskim domovima se 9. decembra slavi Sveti Alimpije Stolpnik, ali stariji etnografski zapisi i hibridni nazivi poput „Sveti Đorđe Alimpije“ otkrivaju fascinantan spoj istorije, narodnog pamćenja i crkvenih običaja.
U besedi za 27. utorak po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žički otkriva kako različiti darovi i zvanja povezuju vernike u savršenu harmoniju i svetost.