Duhovna riznica 06.04.2025 | 11:32

ZAŠTO JE BITAN PRVI, OSMI i 40. DAN PO ROĐENJU BEBE: Sveštenik objasnio koje bi pravoslavne običaje trebalo ispoštovati pre krštenja novorođenčeta

Autor: M.M.
ZAŠTO JE BITAN PRVI, OSMI i 40. DAN PO ROĐENJU BEBE: Sveštenik objasnio koje bi pravoslavne običaje trebalo ispoštovati pre krštenja novorođenčeta
VIKTOR DRACHEV / AFP / Profimedia Beba u crkvi, Ilustracija

Molitva u osmi dan po rođenju - znamenje, je ujedno i dan kada se detetu daje ime.

Krštenje deteta je veliki dan za svaku porodicu, a Crkva kaže da je najbolje dete krstiti do 40. dana, ali pre krštenja trebalo bi trećeg, osmog i 40. dana obaviti tri obreda.

To je jednom verniku objasnio sada upokojeni otac Dušan Kolundžić, a evo zašto su ti dani bitni u životu novorođenčeta. 

- Crkveni običaji, vezani za rođenje deteta, ustvari su molitve koje se vrše prvog, osmog i četrdesetog dana po rođenju deteta, nezavisno od krštenja. Molitva u prvi dan po rođenju deteta čita se za zdravlje i ukrepljenje porodilje i deteta, a čita je sveštenik u crkvi ili u domu porodilje. Sveštenik se moli: "Sačuvaj nju (porodilju) i novorođenče koje rodi. Zaštiti je pod svojim okriljem od današnjeg dana do kraja njenog života… smiluj se na nju i novorođenče po velikoj milosti svojoj“ - objašnjavao je otac Dušan.

Molitva u osmi dan po rođenju - znamenje, je ujedno i dan kada se detetu daje ime. 

Svetlana Lazarenka / Alamy / Profimedia
Beba u crkvi, Ilustracija

 

- Ove se molitve čitaju u crkvi, a tom prilikom se vrši i osvećenje vode i njome se kropi stan porodilje, dete i svi predmeti koji će se upotrebljavati za novorođenče. Ime na znamenju obično daje sveštenik, po danu u koji se dete rodilo ili kad su došli po "znamenje“ i to ime novorođenče nosi do krštenja, kada se može dati drugo ime, po želji roditelja i kumova.

Kad su se deca rađala kod kuće, govorio je, onda su babice odnosile decu na znamenje u crkvu.

- Molitva ženi porodilji u četrdeseti dan vrši se u hramu, gde majka donosi dete radi uvođenja u crkvu, vocerknovenije, razume se, ako je u međuvremenu izvršeno i krštenje. U protivnom, pročitaće se samo molitve majci, na ulazu u hram, dok će se čin uvođenje deteta u crkvu obaviti posle krštenja. Prema tome, majka ne prisustvuje krštenju samo u slučaju ako se dete krsti u crkvi pre isteka od šest nedelja. Inače, majka treba da prisustvuje krštenju deteta - odgovorio je otac Dušan.