Printscreen You tube Spiros SigourosManastir Guverneto
Sada, kada bez nekog drugog ne mogu učiniti ni najmanju stvar, razumem zašto nas je Hristos naučio da budemo sjedinjeni u jednom telu, deo je potresne ispovesti monaha Sofronija.
Monah Sofronije od 2012. godine godina boluje od terminalne bolesti motornih neurona. Naime, on boluje od ALS, bolesti od koje je umro i Stiven Hoking.
Godinama živi u svojoj keliji u manastiru na Kritu, komunicira sa kompjuterskim sistemom koji mu omogućava da piše očima. Iako prikovan za krevet, hrani se na sondu i može samo da pomera oči, on je i dalje pun života i vera u boga mu je sve veća.
Davne 2018. godine dao je upravo uz pomoć kompjutera dao intervju, koji je počeo rečima: "Braćo blagoslovena, radujte se u Gospodu"!
- Ja sam monah Sofronije iz I.M. Gouvernetou u Haniji, Krit. U krevetu sam godinama i ne izlazim iz kelije, ali se ne osećam zatvoreno – molitva mi omogućava da komuniciram sa Bogom, kompjuter mi omogućava da komuniciram sa celim svetom - počeo je.
Rekao je da imam ozbiljnu i retku bolest.
Bio univerzitetski profesor, život mu se promenio kad je posetio Svetu goru
Javnost je prvi put saznala za ovog monaha 2018. godine, kada je o njemu progovorio tadašnji Mitropolit Glifade gospodin Pavle, tokom jednog predavanja na Otvorenom univerzitetu Katerini.
Tokom govora prisutni su saznali priču o monahu Sofroniju, iz Svetog manastira Guverneto, koji je zbog bolesti motornih neurona prikovan za krevet, samo pokreće oči i usne i preko kompjutera komunicira očnim kapcima.
Monah Sofronije je treća generacija Grka Amerikanca, bio je profesor na američkom univerzitetu. Strastveni penjač i u potrazi za verom u Boga, iako se bavio i istočnjačkim religijama, bio je dirnut posetom Svetoj Gori, a kasnije i manastiru Guvernetu u Haniji.
Njegov kontakt sa jednim igumanom i tajne Crkve učvrstili su njegovu veru i odlučio je da se zamonaši. Kao iskušenik se razboleo i posle postrigovanja ostao je prikovan za postelju u manastiru gde ga monasi sa velikom ljubavlju neguju.
- Paralizovan sam i mogu samo da pomeram oči. Ali imam veoma blagoslovenu tehnološku pomoć – kompjuterski sistem kojim pišem očima, odnosno koristim ekran kompjutera samo očima. Imam privilegiju da komuniciram sa pacijentima koji pate od teških bolesti poput mene. Internet je alat koji mi služi da kažem utešnu reč, reč našeg Hrista onima koji pate, koji su očajni, koji su izolovani, koji veruju da su u ćorsokaku.
Printscreen You tube Spiros Sigouros
Monah Sofronije
Bol je velika škola, istakao je tada, i ona uči samospoznaji koja vodi ka bratoznanju i na kraju bogopoznanju.
- Bol te ponižava i sa smirenjem naše srce omekšava i otvara se Bogu i bližnjemu. Komuniciram sa ljudima širom sveta koji pate od fizičkih ili mentalnih bolesti. Uz pomoć Božiju, sa svojim iskustvom na krevetu bola, razumem ih, makar i malo da im dam utešnu reč, reč Hrista našeg. Danas je u svetu toliko usamljenosti i previranja i straha. Mi hrišćani koji imamo Božji dar poznavanja Hrista moramo da delimo sa našim bližnjima radost, mir i ljubav koja je Hristos. Nije li to cilj našeg postojanja, da se svi spasemo?
Život je dar od Boga svima nama, naglasio je tada.
- Razumem ovo bolje nego ikada sada kada sam u krevetu. Niko od nas nije došao u život svojom voljom. Pa kako možeš da okončaš svoj život kada ti on zapravo ne pripada? To je, po mom mišljenju, problem našeg vremena, ono u savremenom čoveku neguje sebičan način života, odsečen od društva, od porodice, komšiluka, zavičaja itd. usled čega sebe smatramo nezavisnim, samopokretnim u ovom svetu. Mislim da je pogrešan pogled na život koji čoveka našeg vremena vodi od "samooboženja“ do samoubistva. Razumem da bolesnik ne želi da postane teret drugima ili da ne želi da njegovi najmiliji vide kako pati. To je veoma ponižavajuće – znam to vrlo dobro. Ali ponizni imaju Carstvo Božije.
Printscreen You tube Spiros Sigouros
Manastir Guverneto
Bez Hrista bi, kako je rekao, i ja bio u haosu.
- Postoji još jedan bol koji je bolniji od bola o kome govorimo. I to je bol koji oseća duša, kada joj nedostaje prisustvo Božije, koje sve oživljava i daje smisao ovom ljudskom bolu. Odsustvo Boga iz čovekovog života danas je najbolniji i najnepodnošljiviji bol. Krevet bola me spaja sa Bogom i intenzivnije osećam Njegovu ljubav i prisustvo. Ali to ne znači da ne dolaze trenuci ljudske slabosti. Hrišćaninu su potrebna vera, hrabrost i smelost.
Bog, poručio je, nikada ne ostavlja.
- Bol i teškoće su ponekad nepodnošljivi za ljude. U ovim trenucima jače osećam Božije prisustvo i utehu. Neko bi pitao kako bol može postati blagoslov i šta može značiti "život" kada ste zaglavljeni na krevetu bola? Mislim da odgovor na ova dva pitanja može dati samo Onaj kojeg dobijam i ja u teškim trenucima, kada razmišljam o stradalnom i raspetom Hristu. Prvo je svoj bol pretvorio u blagoslov. I Njegov sopstveni život je na Krstu proslavljen i u svoj istoriji. On je ostao kao Car Slave. To je model i istovremeno ostatak svih bolova.
Ja, kaže, na primer, imam ALS/MND – bolest Stivena Hokinga.
- Nema leka. Paralizovan sam, samo pomeram kapke i usne. Ne gutam, hranim se preko sonde. Ne dišem samostalno, osim uz pomoć ventilatora. Mogu vam reći i detalje, ali dovoljno je ako kažem da ne mogu ništa bez pomoći nekoga ko će se brinuti o meni. Kao mirjanin bio sam veoma nezavisan i to do veoma sebične mere. Sada, kada bez nekog drugog ne mogu učiniti ni najmanju stvar, razumem zašto nas je Hristos naučio da budemo sjedinjeni u jednom telu. Potrebni smo jedni drugima, da budemo u zajednici sa našim bližnjima. Zato je najpozitivniji dobitak moje bolesti moje sjedinjenje sa Bogom, osećajući da mi njegova ljubav ispunjava srce.
Svoje potresno izlaganje je završio rečima:
- Život bez Hrista nije život. Sa Hristom u centru vašeg života imate ljubav, mir i život ima drugo značenje. Kao što je sveti Porfirije rekao: "Hristos je sve“.
(Napomena: Monah Sofronije poslednji put uključio se u program grčke televizije pre 10 meseci kada je iz svoje kelije razgovarao putem kompjutera, a koji se nalazi u okviru teksta)
Muškarac mora da raste na intelektualnom nivou, u obrazovnom novou, u umetničkom novou, u svakom smislu da raste. Da dođe kući i kaže: "Znaš šta sam shvatio"? I da nauči svoju ženu, kaže otac Predrag.
Sveća je simbol svetlosti Hristove. On je rekao: "Ja sam svetlost svetu". Ta svetlost treba da nas podseti na svetlost kojom Hristos obasjava duše preminulih, kaže sveštenik.
U besedi za 11. subotu po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žiučki nas uči kako da prepoznamo unutrašnji nered, sačuvamo dušu i podseća da red dolazi samo iz Božjeg zakona.
Molitveno se sećamo arhiđakona koji je hrabro stajao za Hrista i učio snazi vere čak i pred smrću, ostavljajući duhovno nasleđe koje nadahnjuje i današnje generacije.
Sveštenik Goran Nuhanović otkrio je kako obična štićenica staračkog doma, pred odlazak s ovoga sveta, kroz ispovest i pričešće doživela viziju nebeske svetlosti i prizvala prisustvo svetitelja.
Uz blagoslov patrijarha Porfirija u Kolarčevoj zadužbini otvara se međunarodna izložba “Svetlost Logosa” pod okriljem Uneska – 125 ikona iz 12 zemalja.
Slike gomile smeća između spomenika otkrivaju nepoštovanje prema pokojnicima, dok preostali Srbi u naselju osećaju bol i poniženje zbog narušenog svetilišta.
U vreme mrsnih dana, kada se mirisi mlečnih jela i toplog hleba šire konacima, monahinje pripremaju salatu od sremuša — lekovitog zelenog dara prirode, koji u ovom receptu postaje hranljiv i lagan obrok, pogodan za doručak ili večeru.
U kuhinjama pravoslavnih domaćica, ova čorba se pripremala s ljubavlju – za praznike, slave i nedeljne porodične ručkove. Sada je pravo vreme da je ponovo otkrijete i spremite po originalnom receptu iz tradicije srpske kuhinje.
Otkrijte kako pivo pretvara ovo jednostavno jelo u ukusnu salatu sa istorijom dugom vekovima, zapisanu još 1855. u "Srbskom kuvaru" jeromonaha Jerotija iz Krušedola.
Od pažljivo prženog luka do mirisa ljute paprika - otkrijte tajnu starinskog monaškog ribljeg paprikaša koji spaja duh pravoslavnog života i prazničnih trpeza.
Nakon četiri godine pravnih bitki, manastir Odhigitrija je uspešno iselio stočare koji su odbijali napustiti zemljište, dok je otac Parfenios razjasnio optužbe na račun manastira.
Na ovom ostrvu ima više manastira nego plaža. Krićani kažu da su manastiri i manastirsko bratstvo odigrali važnu istorijsku ulogu tokom borbi za oslobođenje ostrva, posebno nakon pada Krita pod otomansku vlast.
U besedi za 11. subotu po Duhovima, Sveti Nikolaj Ohridski i Žiučki nas uči kako da prepoznamo unutrašnji nered, sačuvamo dušu i podseća da red dolazi samo iz Božjeg zakona.
Sveštenik Goran Nuhanović otkrio je kako obična štićenica staračkog doma, pred odlazak s ovoga sveta, kroz ispovest i pričešće doživela viziju nebeske svetlosti i prizvala prisustvo svetitelja.
Uz blagoslov patrijarha Porfirija u Kolarčevoj zadužbini otvara se međunarodna izložba “Svetlost Logosa” pod okriljem Uneska – 125 ikona iz 12 zemalja.
Slike gomile smeća između spomenika otkrivaju nepoštovanje prema pokojnicima, dok preostali Srbi u naselju osećaju bol i poniženje zbog narušenog svetilišta.
Sveštenik Goran Nuhanović otkrio je kako obična štićenica staračkog doma, pred odlazak s ovoga sveta, kroz ispovest i pričešće doživela viziju nebeske svetlosti i prizvala prisustvo svetitelja.
Centar je takođe saopštio da je u njegovim obrazovnim programima u istom periodu učestvovalo 1.300 studenata, što potvrđuje njegovu sve značajniju ulogu u kulturnom povezivanju i obrazovanju.
Na praznik Svetih Zosima i Jakova, gospođa Vukotić iz Minhena ispričala kako su joj nestali bolovi nakon operacije, verujući da su joj tumanski svetitelji doneli isceljenje i novi život.
Dok je Gestapo pretio vešanjem, arhiepiskop atinski je smelo poručio da „jerarsi ne bivaju streljani, već obešeni“. Umesto da poklekne, izdao je lažne krštenice Jevrejima i Romima, spasavajući ih od logora smrti.
Premijerka Ukrajine Julija Sviridenko naredila „popis“ svetih mošti, izazivajući proteste, bdjenja i upozorenja da bi njihov prenos mogao biti neviđeno kršenje verskih osećanja i tradicije.