Na jugu Krita, u selu Vorizija u oblasti Mesara, pre nekoliko dana dogodilo se krvoproliće koje je potreslo celu Grčku. U oružanom sukobu između dve zavađene porodice, Kargakis i Frangijadakis, život su izgubili tridesetdevetogodišnji Fanuris Kargakis i pedesetšestogodišnja Evangelija Frangijadaki. Tragediji je prethodilo bacanje bombe u kuću porodice Frangijadaki, što je izazvalo novi talas nasilja u selu poznatom po starim porodičnim zavadama i krvnim osvetama.
Danas su ulice Vorizije puste, kafane bez žagora, a u niskim kućama Mesare vlada praiskonski strah - strah od ponavljanja zla. Starci u selu u sećanju nose decenije, ratove, suše i stare krvne osvete. Devedesetdvogodišnji Manolis Ververakis, bivši zemljoradnik, sedi u senci starog duda, polako vrteći brojanicu među prstima.
– Ja se, dete moje, sećam još od 1955. kad se dogodila ona stara priča. Porodice su se opet zavadile. Rekoh tada, ovo neće imati kraja. Krv traži krv, a to nije dobro ni za žive ni za mrtve – rekao je starac za grčki pravoslavni portal vimaorthodoxias.gr.
Zemlja ne želi više krvi
Osamdesetosmogodišnja Jannula Manusaki, koja je izgubila muža u nesreći sedamdesetih godina, polako, drhtavim glasom govori, stežući maramu na glavi:
–Naš kraj je blagosloven, ali ima tešku senku. Još od malena smo učeni da se bojimo noći. Kad čuješ pse kako zavijaju, ne spavaš. Ne sme mržnja ostati u selu. Ona donosi samo propast. Treba da padnu glave, ali ne oružjem, nego izvinjenjem.
Seća se da su u korenima sela oduvek postojale stare rane, koje bi se ponovo otvarale pri svakoj svađi.
– I onda, sa dedom Frangijadakisa, bilo je isto. Pobijeni su zbog parčeta zemlje, zbog bunara, i trag je ostao do danas – priča on.
Selo je videlo i druga mraka
Devedesetogodišnji Antonis Kastrinos, koji je u mladosti služio kao žandar, seća se vremena kada zakon nije lako stupao u sela Mesare:
– Ovde nikad nije bilo jednostavno reći ko je u pravu. Porodice su obrađivale zemlju, ženile se međusobno, ali kad bi se poverenje slomilo, izlazilo je oružje. A oružje ne nosi samo gnev, nego i strah.
Glas mu podrhtava dok opisuje prizor sela nakon nedavnog ubistva:
– Ne vidiš decu kako se igraju, ne čuješ više smeh. Samo korake i pognute glave. Kad se izgube dva ljudska života na takav način, selo postaje groblje tišine.
Kletva koja lebdi
U maloj crkvi Svetog Antonija, osamdesetdevetogodišnja Paraskevi Binjari pali sveću za duše stradalih.
– Nisam učena, ali jedno znam. Kad se čovek ubije, zemlja otvrdne, voda teže prolazi kroz korenje. Naše selo Mesara se zaliva suzama.
Priseca se i čuda koje se, po njenim rečima, dogodilo pre trideset godina:
– Jedne godine, kad su se opet ubila dvojica meštana, ikona Presvete Bogorodice na ikonostasu proplakala je miro. Svi su videli. Tada je došao sveštenik iz Irakliona, pročitao molitve i rekao: "Neka se zlo zaustavi i ne prenosi se na potomke." Ali evo, zlo se opet vratilo.
Ona moli da se u Voriziji održi veliki osveštaj.
– Neka krst prođe svim sokacima, da prođe kletva. Krv rađa krv, a to samo Bog može preseći – govori kroz suze.
Selo između straha i molitve
U kafani sela, dvojica muškaraca prekidaju tišinu samo kad prolazi kamera.
– Svi se plaše, ali ne govore. Svako veče gledamo iza zavesa. Nije lako živeti sa strahom. Svi čekaju da vide hoće li biti osvete – kaže mlađi meštanin koji želi da ostane anoniman.
Prema informacijama Ministarstva zaštite građana, policija ostaje u pripravnosti u tom području, s pojačanim patrolama i prisustvom specijalnih jedinica. Istovremeno, lokalna Mitropolija Irakliona planira zajedničku liturgiju pomirenja.
– Molićemo se za mir u Voriziji i prosvećenje srca – navodi predstavnik Mitropolije za portal vimaorthodoxias.gr.
Presveta Bogorodice, čuvaj Voriziju
Meštani se sećaju da se na kraju sela, tamo gde put prestaje i počinju masline, nalazi mala ikona Presvete Bogorodice, za koju kažu da se "sama upalila" jedne noći posle jednog ubistva.
Tada je, kažu, munja udarila u padinu i osvetlila ikonostas, a selo se potreslo. Od tada žene svake godine prave pite i dolaze da je počaste.
Devedesetdvogodišnja starica Kirja Manolo, koja još uvek peče hleb u peći na drva, pokazuje fotografiju ikone:
– Ona nas je mnogo puta spasla. Ali sada se bojim da zlo nije završeno. Ako ne bude oproštaja, doći će još gore. Osećam to.
Strah od sutrašnjeg dana
Trojica staraca slažu se u jednom: selo više ne može izdržati razdor.
–Mesara je hranila ljude, napajala porodice, ali ne može se hraniti krvlju. Ako se ljudi ne pomire, otići će i poslednji – kaže Kastrinos.
Dirnuta, Janna Manusaki dodaje:
– Noću se molim da svane bez sirena. Želim da čujem samo petla i da deca opet smeju. Jer naše selo nije stvoreno za mržnju.
Vlasti Krita, prema Ministarstvu pravde, razmatraju načine za obnovu društvenog mira kroz prisustvo psihologa i socijalnih radnika, a očekuju se i nove istrage o uzrocima tragedije.
A starci iz Vorizije ostaju pogledom uprti u nebo.
– Samo Bog može ugasiti ovo zlo – kaže deda Manolis, prekrsti se i šapće:
– Presveta Bogorodice, čuvaj Voriziju
Protojerej Lambros iz Larise ispratio je još jedno dete na onaj svet. Njegova ćerka ubijena je nožem, a osumnjičeni je njen dvadesetjednogodišnji sin.
Dok je Gestapo pretio vešanjem, arhiepiskop atinski je smelo poručio da „jerarsi ne bivaju streljani, već obešeni“. Umesto da poklekne, izdao je lažne krštenice Jevrejima i Romima, spasavajući ih od logora smrti.
Poglavar Crkve Krita uputio je snažnu poruku Vladi Grčke, upozoravajući da intervencije koje narušavaju Statutarnu povelju i ugrožavaju autonomiju Crkve ne mogu biti tolerisane, naglašavajući principijelnu odbranu crkvene slobode.
Istraga otkriva da je klirik Kritske pravoslavne crkve, koji je u početku važio za žrtvu kriminalaca, postao saučesnik u prisvajanju imovine od 1,5 miliona evra i učesnik mafijaških poslova koji uključuju trgovinu narkoticima, oružjem i ucene.