Pred praznik Svetog Vasilija Ostroškog, kamenitim stazama iz rodnih Mrkonjića do manastira u beloj litici, tradicionalno hiljade vernika idu ka svetinji koja nadilazi sve granice — moleći za isceljenje, pokajanje i čudo.
Na kamenitim stazama Hercegovine, u tišini koju remeti jedino ritam koraka i šapat molitve, svakog proleća vaskrsava jedno od najdubljih svedočanstava vere na našim prostorima – tradicionalno hodočašće iz rodnog mesta Svetog Vasilija Ostroškog do manastira u čijoj steni počivaju njegove svete mošti. I ove godine, hiljade vernika iz svih krajeva, neđu kojima su neki bosonogi, sa brojanicom u ruci i nadom u srcu – krenuli su na sveti put, čiji je cilj duhovni dom svih koji traže utehu, isceljenje i mir.
Iz sela Mrkonjići, iz Popovog polja, gde je rođen Sveti Vasilije 1610. godine, sve do manastira Ostrog u Crnoj Gori vodi staza kojom je, više od tri i po veka ranije, i sam svetitelj krenuo u podvig života i vere. Njegove mošti, koje počivaju u manastiru u beloj ostroškoj litici, postale su mesto čudesa, zajedničko utočište hrišćana, muslimana i svih onih koji veruju u ono nevidljivo, a neizmerno.
Tanjug Strahunja Aćimović/wikipedia
Pred praznik Svetog Vasilija Čudotvorca, kog Srpska pravoslavna crkva proslavalja 12. maja, kolone hodočasnika slivaju se u manastir Ostorg
Kolona hodočasnika koja se svake godine okuplja povodom praznika Svetog Vasilija Ostroškog, kog SPC proslavlja 12. maja, ove godine krenula je u petak, 9. maja, sa još većom silinom vere. Iz sata u sat kolona postaje brojnija – njih 400 iz Bileće, 250 iz manastira Kosijerevo, grupe iz Foče, a tokom dana pridružuju se i novi hodočasnici iz raznih hercegovačkih sela i gradova. Među njima – jedno lice koje je čitav svet navikao da gleda pod reflektorima sportskih arena – Tijana Bošković, najbolja odbojkašica sveta.
Bez sportske opreme, ali sa časnim krstom u rukama, ali i srcu, Tijana je stala rame uz rame s narodom, ne kao zvezda, već kao vernica. Njeno prisustvo, tiho i nenametljivo, svedoči o nečemu što nadilazi pobede i medalje – o snazi vere, koja uči da je svaki korak, kada se čini iz ljubavi prema Bogu, već trijumf duše.
Hodočasnici pešače desetinama kilometara – do Donjeg i Gornjeg manastira, mnogi bosi, kako bi u poniznosti sledili put svog svetitelja. Sa sobom nose skromne darove: flašicu ulja, malo tamjana, beli pamuk. Pokloni koji, kada „prenoće“ kod svetitelja, postaju blagoslov. U njihovim očima nema umora – samo tiha svetlost molitve.
Wikipedia/William Hall
Manastir Ostrog
Za mnoge, ovaj put je zavet, pokajanje, molitva za bolesnog člana porodice, za dete koje još ne dolazi, za mir u duši. Za druge – zahvalnost za čudo koje se već dogodilo. I svi oni, ma iz kog kraja dolazili, pred Ostrogom postaju jedno – saborna zajednica vere.
Manastir Ostrog, koji u danima oko praznika primi i po dvadeset hiljada poklonika, dočekuje svoje goste tiho, dostojanstveno. U njegovim zidinama ne odzvanja govor, ne škljocaju aparati. Ovde se ćuti i moli. Skromna odeća, pognuta glava, srce otvoreno Bogu.
I dok hiljade stopa gaze hercegovački kamen, noseći žuljeve kao medalje verovanja, Ostrog čeka – u tišini litice, u molitvi svetitelja, u pogledu majke koja se nada čudu. I ove godine, kao i vekovima unazad, hodočašće iz Hercegovine do Ostroga nije samo put od tačke A do tačke B. To je povratak sebi. To je hod unazad – do izvora vere.
Napomena: Prenošenje teksta dozvoljeno je samo uz navođenje aktivnog linka ka izvoru članka.
Kad je došla, dobila je svoju keliju u kojoj su bili samo krevet bez dušeka, peć i ćebe preko kreveta. To je simbol početka prilagođavanja asketskom životu.
U svetinji gde se vera pretače u nadu, a tišina u blagodat, episkop bihaćko-petrovački predvodio je bogosluženje u manastiru Ostrog, okupljajući vernike uoči Strasne sedmice i Hristovog Vaskrsenja.
U vremenu kada turizam potiskuje duhovnost, jedan pravoslavni monah postao je stub zajednice – simbol nade i utehe za meštane, turiste i hodočasnike koji svakodnevno dolaze do ove bele svetinje između neba i mora.
Iako je gradska slava Nikšića formalno ukinuta, lokalno rukovodstvo i sveštenstvo poručuju da će 12. maj i ove godine biti obeležen litijom, svečanostima i rezanjem slavskog kolača.
Brz, jednostavan i bogat hranljivim sastojcima, ovaj kremasti namaz bez ulja, sa tahinijem i semenkama, idealan je za dane posta na vodi – pravo malo čudo iz duhovne svakodnevice.
Rezultati su prevazišli sva očekivanja - čak 60 posto ispitanika izjavilo je da prati hrišćansku televiziju, sluša hrišćanske radio stanice i podkaste, čita hrišćanske portale, koristi hrišćanske društvene mreže i prati sadržaje sa hrišćanskih "YouTube" kanala.
U hramu u Bijelom Brdu, mestu koje i danas čuva zavet predaka, episkop osečkopoljski i baranjski predvodio je liturgiju i održao besedu koja osvetljava put kroz tamu savremenog sveta, podsećajući na progon hrišćana i snagu ljubavi kao poslednje bojište dobra.
U vreme mrsnih dana, kada se mirisi mlečnih jela i toplog hleba šire konacima, monahinje pripremaju salatu od sremuša — lekovitog zelenog dara prirode, koji u ovom receptu postaje hranljiv i lagan obrok, pogodan za doručak ili večeru.
Uvođenje obaveznog ličnog broja u Grčkoj izazvalo je burnu reakciju monaške zajednice sa Atosa, koja upozorava da bi digitalno povezivanje podataka svakog građanina moglo ugroziti versku slobodu i privatnost.
Dok su se vernici na Veliki petak molili pred plaštanicom u manastiru Tumane, dogodilo se čudo koje je svedočio i sam iguman Dimitrije. Po zastupništvu svetitelja Zosima i Jakova, Mića Grbić ostavio je štaku i prvi put posle tri meseca — stao na svoje noge.
Na praznik Svetog Kirila Aleksandrijskog, umirovljeni episkop Jovan, nekadašnji iguman manastira Ostrog, služio je Liturgiju i održao potresnu besedu o zavisti među Srbima, postu koji nije dijeta i svetosti kao jedinom putu spasenja.
Na praznik jednog od najvoljenijih svetitelja pravoslavlja, pred moštima Ostroškog Čudotvorca okupili su se vernici iz svih krajeva sveta, dok su reči mitropolita crnogorsko-primorskog, miris tamjana i suze pokajanja pretvorili liturgiju u predokus raja.
Rezultati su prevazišli sva očekivanja - čak 60 posto ispitanika izjavilo je da prati hrišćansku televiziju, sluša hrišćanske radio stanice i podkaste, čita hrišćanske portale, koristi hrišćanske društvene mreže i prati sadržaje sa hrišćanskih "YouTube" kanala.
Dok svet traži odgovore u diplomatiji i oružju, svetogorski podvižnici govore o duhovnoj pomrčini koja se nadvija nad čovečanstvom – i pozivaju na jedini izlaz koji vodi ka spasenju: pokajanje, molitvu i budnost srca.
Na panelu u Parohijskom domu hrama Svetog Aleksandra Nevskog otvorena su pitanja o tome zašto savremeni čovek traži spas u brzoj terapiji, a zaboravlja put ka sebi, tišini, Bogu i istinskom zdravlju.
Rezultati su prevazišli sva očekivanja - čak 60 posto ispitanika izjavilo je da prati hrišćansku televiziju, sluša hrišćanske radio stanice i podkaste, čita hrišćanske portale, koristi hrišćanske društvene mreže i prati sadržaje sa hrišćanskih "YouTube" kanala.
U hramu u Bijelom Brdu, mestu koje i danas čuva zavet predaka, episkop osečkopoljski i baranjski predvodio je liturgiju i održao besedu koja osvetljava put kroz tamu savremenog sveta, podsećajući na progon hrišćana i snagu ljubavi kao poslednje bojište dobra.
Dok svet traži odgovore u diplomatiji i oružju, svetogorski podvižnici govore o duhovnoj pomrčini koja se nadvija nad čovečanstvom – i pozivaju na jedini izlaz koji vodi ka spasenju: pokajanje, molitvu i budnost srca.
Na panelu u Parohijskom domu hrama Svetog Aleksandra Nevskog otvorena su pitanja o tome zašto savremeni čovek traži spas u brzoj terapiji, a zaboravlja put ka sebi, tišini, Bogu i istinskom zdravlju.